
De restomod-scene begint filevorming te vertonen; de maandagspits is er niets bij. Al is er in het enorme aanbod nog altijd ruimte voor sommige diamanten om helderder te glinsteren dan andere. De helderste op dit moment heeft die kwalificatie niet te danken aan de hardst denkbare variëteit van koolstofvezel, maar aan een carrosserie die zo onbehoorlijk fraai is dat je je afvraagt of het niet een goudklompje was dat is omgesmolten en gegoten in de vorm van Butzi’s legende.
Hij heet 911K en is het werk van het Britse Tuthill Porsche. Hij ziet er niet eens bijzonder woest of ondeugend uit – de vormen zijn de generieke van een ouderwetse 911. Voor de nerds: qua velgen en wielkasten heeft de K de vorm van een ST. Voor de niet-nerds: de wielkasten zijn wat voluptueuzer dan die van een 2.7 RS, en dan zonder de ducktail-spoiler. Hij is klein, delicaat en oogt als een ukkie naast een moderne 911.
Hoe de Porsche Tuthill 911K werd geboren
De 911K kwam er omdat Richard Tuthill altijd een fan is geweest van alles wat Leichtbau was. Zijn toewijding aan die filosofie gaat zo ver dat hij er zelf uitziet alsof ie hooguit 32 kilo weegt. Hij vatte het plan op om de lichtste 911 te maken die hij zich maar kon voorstellen en kwam op de proppen met een machine die, zelfs met alle vloeistoffen aan boord, 846 kilo weegt. Dat gaat nergens over.

Nog ridiculer is de motor, die een inhoud heeft van 3,1 liter en is ontworpen en gebouwd door Swindon Powertrain. Zijn maximale toerental is 11.000 tpm. Nee, dat is geen tikfout: hij loopt riant voorbij de 10.000 toeren per minuut. Dus wat we hier hebben, is misschien wel de ultieme expressie van wat de meeste mensen die van rijden houden denken te zoeken in een auto: laag gewicht, veel vermogen, atmosferische beademing en dun rubber.
Wat is deze restomod eigenlijk?
Ik heb de 911K een etmaal geleden gereden en ik ben er nog steeds niet helemaal uit waar ik nou precies in heb gezeten. De ultieme ouderwetse Porsche? Een boze krokodil in de vorm van een auto? Een motorfiets op vier wielen, wellicht? Het was hoe dan ook weer een moment waarop ik me realiseerde hoezeer de knappe koppen van de autowereld de basisregels van de natuurkunde van het rijden hebben verbogen.
‘Ik heb de 911K net gereden en ik ben er nog steeds niet uit waar ik nou precies in heb gezeten’
Zware auto’s trekken nu makkelijk op vanuit lage toeren, omdat turbo’s zo verschrikkelijk goed door de elektronica worden gemanaged. Maar deze ouderwetse 11.000-toerenmachine zal je blijven verrassen met zijn acceleratie bij 3.000 tpm, omdat zijn omhulsel nu eenmaal lichter is dan de vleugel van een zwaluw.
Wat maakt de Porsche Tuthill 911K de beste restomod
Bij 5.000 toeren sleurt de K er zo hard aan dat je met je hoofd ‘ja’ zit te knikken van waardering, bij 7.000 toeren zegt je brein dat het tijd wordt de volgende versnelling in te leggen – en dan gaat ie nog gewoon even door. De herrie wordt dan een stuk heviger tussen de 10.000 en 11.000 toeren. Dat laatste beetje is snerpend, alsof de kleppen willen laten weten dat aan het werk zijn als een powerlifter.
Het is ontzettend leuk als je al 25 jaar in deze business bezig bent en plots iets geheel nieuws meemaakt. Deze combinatie van zulke hoge toeren en zo’n laag gewicht in een auto die rijdt als een oude 911 ben ik nog niet eerder tegengekomen. De versnellingsbak is afgeleid van een 915 en wil worden behandeld met die wat ongemakkelijke mix van voorzichtigheid en stevigheid die ze allemaal lijken te vereisen.

De remmen zijn volledig koolstofkeramisch en helemaal geweldig, het interieur in spaarzaam aangekleed en mijlenver verwijderd van dat van een Singer, de auto waar iedereen de K mee zal willen vergelijken. Maar ze zijn appels en peren; de enige overeenkomst is de pen van Butzi. Dit is een aanslag op je zintuigen.
Geluidsisolatie schittert alleen door totale afwezigheid – als iemand zou zeggen dat ie van plan was ermee naar Stuttgart te rijden, zou je hem van harte aanraden om professionele hulp te zoeken. Maar het is rijplezier in zijn allerpuurste vorm. Je rijdt zo goed als zonder massa, elektronica en, zelfs na korte tijd, trommelvliezen. Dank je, Richard, dat je hem hebt gebouwd.
Meer van TopGear


Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

Deze Porsches kun je bewonderen op de IAMS 2025

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Deze twee broers bouwen de gekste V8-creaties: ‘Batterijen horen in een zaklamp’

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Deze nieuwe Ford heeft 300 pk en nee, het is geen EV of hybride (gewoon benzine)

Tweedehands auto’s worden maar niet goedkoper, en dat blijft nog wel even zo

Chris Harris: ‘Het wordt tijd dat iedereen eens erkent hoe briljant auto’s met verbrandingsmotoren zijn’

Een F1-auto ontwikkelen voor op straat is best lastig, zo bewijst de Mercedes-AMG One

Waarom de Rimac Nevera de favoriete EV van Chris Harris is

Maken automerken niet teveel speciale edities (waardoor ze niet zo speciaal meer zijn)?

Als de Ferrari 296 GTB al zo snel voelt als een LaFerrari, waar gaat het dan heen?

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Zo houdt deze specialist oude Volvo’s op de weg met een 3D-printer

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Europese Unie geeft duidelijkheid over het verbod van koolstofvezel op auto’s

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

‘Waarom zou je niet gewoon een nieuwe auto in Duitsland kopen als ze daar veel goedkoper zijn?’

Deze bekende auto’s hadden eigenlijk compleet misleidende namen
