
De restomod-scene begint filevorming te vertonen; de maandagspits is er niets bij. Al is er in het enorme aanbod nog altijd ruimte voor sommige diamanten om helderder te glinsteren dan andere. De helderste op dit moment heeft die kwalificatie niet te danken aan de hardst denkbare variëteit van koolstofvezel, maar aan een carrosserie die zo onbehoorlijk fraai is dat je je afvraagt of het niet een goudklompje was dat is omgesmolten en gegoten in de vorm van Butzi’s legende.
Hij heet 911K en is het werk van het Britse Tuthill Porsche. Hij ziet er niet eens bijzonder woest of ondeugend uit – de vormen zijn de generieke van een ouderwetse 911. Voor de nerds: qua velgen en wielkasten heeft de K de vorm van een ST. Voor de niet-nerds: de wielkasten zijn wat voluptueuzer dan die van een 2.7 RS, en dan zonder de ducktail-spoiler. Hij is klein, delicaat en oogt als een ukkie naast een moderne 911.
Hoe de Porsche Tuthill 911K werd geboren
De 911K kwam er omdat Richard Tuthill altijd een fan is geweest van alles wat Leichtbau was. Zijn toewijding aan die filosofie gaat zo ver dat hij er zelf uitziet alsof ie hooguit 32 kilo weegt. Hij vatte het plan op om de lichtste 911 te maken die hij zich maar kon voorstellen en kwam op de proppen met een machine die, zelfs met alle vloeistoffen aan boord, 846 kilo weegt. Dat gaat nergens over.

Nog ridiculer is de motor, die een inhoud heeft van 3,1 liter en is ontworpen en gebouwd door Swindon Powertrain. Zijn maximale toerental is 11.000 tpm. Nee, dat is geen tikfout: hij loopt riant voorbij de 10.000 toeren per minuut. Dus wat we hier hebben, is misschien wel de ultieme expressie van wat de meeste mensen die van rijden houden denken te zoeken in een auto: laag gewicht, veel vermogen, atmosferische beademing en dun rubber.
Wat is deze restomod eigenlijk?
Ik heb de 911K een etmaal geleden gereden en ik ben er nog steeds niet helemaal uit waar ik nou precies in heb gezeten. De ultieme ouderwetse Porsche? Een boze krokodil in de vorm van een auto? Een motorfiets op vier wielen, wellicht? Het was hoe dan ook weer een moment waarop ik me realiseerde hoezeer de knappe koppen van de autowereld de basisregels van de natuurkunde van het rijden hebben verbogen.
‘Ik heb de 911K net gereden en ik ben er nog steeds niet uit waar ik nou precies in heb gezeten’
Zware auto’s trekken nu makkelijk op vanuit lage toeren, omdat turbo’s zo verschrikkelijk goed door de elektronica worden gemanaged. Maar deze ouderwetse 11.000-toerenmachine zal je blijven verrassen met zijn acceleratie bij 3.000 tpm, omdat zijn omhulsel nu eenmaal lichter is dan de vleugel van een zwaluw.
Wat maakt de Porsche Tuthill 911K de beste restomod
Bij 5.000 toeren sleurt de K er zo hard aan dat je met je hoofd ‘ja’ zit te knikken van waardering, bij 7.000 toeren zegt je brein dat het tijd wordt de volgende versnelling in te leggen – en dan gaat ie nog gewoon even door. De herrie wordt dan een stuk heviger tussen de 10.000 en 11.000 toeren. Dat laatste beetje is snerpend, alsof de kleppen willen laten weten dat aan het werk zijn als een powerlifter.
Het is ontzettend leuk als je al 25 jaar in deze business bezig bent en plots iets geheel nieuws meemaakt. Deze combinatie van zulke hoge toeren en zo’n laag gewicht in een auto die rijdt als een oude 911 ben ik nog niet eerder tegengekomen. De versnellingsbak is afgeleid van een 915 en wil worden behandeld met die wat ongemakkelijke mix van voorzichtigheid en stevigheid die ze allemaal lijken te vereisen.

De remmen zijn volledig koolstofkeramisch en helemaal geweldig, het interieur in spaarzaam aangekleed en mijlenver verwijderd van dat van een Singer, de auto waar iedereen de K mee zal willen vergelijken. Maar ze zijn appels en peren; de enige overeenkomst is de pen van Butzi. Dit is een aanslag op je zintuigen.
Geluidsisolatie schittert alleen door totale afwezigheid – als iemand zou zeggen dat ie van plan was ermee naar Stuttgart te rijden, zou je hem van harte aanraden om professionele hulp te zoeken. Maar het is rijplezier in zijn allerpuurste vorm. Je rijdt zo goed als zonder massa, elektronica en, zelfs na korte tijd, trommelvliezen. Dank je, Richard, dat je hem hebt gebouwd.
Meer van TopGear


Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Waarom betalen sommige mensen 25.000 euro voor een speciale lakkleur? En is dat het wel waard?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Restomods: geniten met drie Italianen en een Zweed

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Deze twee broers bouwen de gekste V8-creaties: ‘Batterijen horen in een zaklamp’

Tweedehands auto’s worden maar niet goedkoper, en dat blijft nog wel even zo

Chris Harris: ‘Het wordt tijd dat iedereen eens erkent hoe briljant auto’s met verbrandingsmotoren zijn’

Een F1-auto ontwikkelen voor op straat is best lastig, zo bewijst de Mercedes-AMG One

Waarom de Rimac Nevera de favoriete EV van Chris Harris is

Maken automerken niet teveel speciale edities (waardoor ze niet zo speciaal meer zijn)?

Als de Ferrari 296 GTB al zo snel voelt als een LaFerrari, waar gaat het dan heen?

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Nieuwe auto’s zijn indrukwekkend, maar oude auto’s kun je tenminste nog zelf repareren

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Op deze wijze is de goedkoopste 911 ineens de snelste (en het kost niet heel erg veel extra geld)

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt
