
De restomod-scene begint filevorming te vertonen; de maandagspits is er niets bij. Al is er in het enorme aanbod nog altijd ruimte voor sommige diamanten om helderder te glinsteren dan andere. De helderste op dit moment heeft die kwalificatie niet te danken aan de hardst denkbare variëteit van koolstofvezel, maar aan een carrosserie die zo onbehoorlijk fraai is dat je je afvraagt of het niet een goudklompje was dat is omgesmolten en gegoten in de vorm van Butzi’s legende.
Hij heet 911K en is het werk van het Britse Tuthill Porsche. Hij ziet er niet eens bijzonder woest of ondeugend uit – de vormen zijn de generieke van een ouderwetse 911. Voor de nerds: qua velgen en wielkasten heeft de K de vorm van een ST. Voor de niet-nerds: de wielkasten zijn wat voluptueuzer dan die van een 2.7 RS, en dan zonder de ducktail-spoiler. Hij is klein, delicaat en oogt als een ukkie naast een moderne 911.
Hoe de Porsche Tuthill 911K werd geboren
De 911K kwam er omdat Richard Tuthill altijd een fan is geweest van alles wat Leichtbau was. Zijn toewijding aan die filosofie gaat zo ver dat hij er zelf uitziet alsof ie hooguit 32 kilo weegt. Hij vatte het plan op om de lichtste 911 te maken die hij zich maar kon voorstellen en kwam op de proppen met een machine die, zelfs met alle vloeistoffen aan boord, 846 kilo weegt. Dat gaat nergens over.

Nog ridiculer is de motor, die een inhoud heeft van 3,1 liter en is ontworpen en gebouwd door Swindon Powertrain. Zijn maximale toerental is 11.000 tpm. Nee, dat is geen tikfout: hij loopt riant voorbij de 10.000 toeren per minuut. Dus wat we hier hebben, is misschien wel de ultieme expressie van wat de meeste mensen die van rijden houden denken te zoeken in een auto: laag gewicht, veel vermogen, atmosferische beademing en dun rubber.
Wat is deze restomod eigenlijk?
Ik heb de 911K een etmaal geleden gereden en ik ben er nog steeds niet helemaal uit waar ik nou precies in heb gezeten. De ultieme ouderwetse Porsche? Een boze krokodil in de vorm van een auto? Een motorfiets op vier wielen, wellicht? Het was hoe dan ook weer een moment waarop ik me realiseerde hoezeer de knappe koppen van de autowereld de basisregels van de natuurkunde van het rijden hebben verbogen.
‘Ik heb de 911K net gereden en ik ben er nog steeds niet uit waar ik nou precies in heb gezeten’
Zware auto’s trekken nu makkelijk op vanuit lage toeren, omdat turbo’s zo verschrikkelijk goed door de elektronica worden gemanaged. Maar deze ouderwetse 11.000-toerenmachine zal je blijven verrassen met zijn acceleratie bij 3.000 tpm, omdat zijn omhulsel nu eenmaal lichter is dan de vleugel van een zwaluw.
Wat maakt de Porsche Tuthill 911K de beste restomod
Bij 5.000 toeren sleurt de K er zo hard aan dat je met je hoofd ‘ja’ zit te knikken van waardering, bij 7.000 toeren zegt je brein dat het tijd wordt de volgende versnelling in te leggen – en dan gaat ie nog gewoon even door. De herrie wordt dan een stuk heviger tussen de 10.000 en 11.000 toeren. Dat laatste beetje is snerpend, alsof de kleppen willen laten weten dat aan het werk zijn als een powerlifter.
Het is ontzettend leuk als je al 25 jaar in deze business bezig bent en plots iets geheel nieuws meemaakt. Deze combinatie van zulke hoge toeren en zo’n laag gewicht in een auto die rijdt als een oude 911 ben ik nog niet eerder tegengekomen. De versnellingsbak is afgeleid van een 915 en wil worden behandeld met die wat ongemakkelijke mix van voorzichtigheid en stevigheid die ze allemaal lijken te vereisen.

De remmen zijn volledig koolstofkeramisch en helemaal geweldig, het interieur in spaarzaam aangekleed en mijlenver verwijderd van dat van een Singer, de auto waar iedereen de K mee zal willen vergelijken. Maar ze zijn appels en peren; de enige overeenkomst is de pen van Butzi. Dit is een aanslag op je zintuigen.
Geluidsisolatie schittert alleen door totale afwezigheid – als iemand zou zeggen dat ie van plan was ermee naar Stuttgart te rijden, zou je hem van harte aanraden om professionele hulp te zoeken. Maar het is rijplezier in zijn allerpuurste vorm. Je rijdt zo goed als zonder massa, elektronica en, zelfs na korte tijd, trommelvliezen. Dank je, Richard, dat je hem hebt gebouwd.
Meer van TopGear


Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Restomods: genieten met drie Italianen en een Zweed

Tweedehands auto’s worden maar niet goedkoper, en dat blijft nog wel even zo

Chris Harris: ‘Het wordt tijd dat iedereen eens erkent hoe briljant auto’s met verbrandingsmotoren zijn’

Een F1-auto ontwikkelen voor op straat is best lastig, zo bewijst de Mercedes-AMG One

Waarom de Rimac Nevera de favoriete EV van Chris Harris is

Maken automerken niet teveel speciale edities (waardoor ze niet zo speciaal meer zijn)?

Als de Ferrari 296 GTB al zo snel voelt als een LaFerrari, waar gaat het dan heen?

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Nieuwe auto’s zijn indrukwekkend, maar oude auto’s kun je tenminste nog zelf repareren

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Duitse ANWB legt uit hoe vakantiegangers 57 cent per liter (!) kunnen besparen bij tanken

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

De op-een-na grootste automarkt ter wereld doet niet meer aan uitstootregels, en dat is slecht nieuws voor Tesla

In jouw toekomstige auto is het stuur niet fysiek verbonden met de wielen – is dat niet gevaarlijk?

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit betekent het als je paarse of blauwe verlichting op straat ziet

Bij deze auto’s was de conceptcar veel cooler dan de (teleurstellende) productieversie
