
De restomod-scene begint filevorming te vertonen; de maandagspits is er niets bij. Al is er in het enorme aanbod nog altijd ruimte voor sommige diamanten om helderder te glinsteren dan andere. De helderste op dit moment heeft die kwalificatie niet te danken aan de hardst denkbare variëteit van koolstofvezel, maar aan een carrosserie die zo onbehoorlijk fraai is dat je je afvraagt of het niet een goudklompje was dat is omgesmolten en gegoten in de vorm van Butzi’s legende.
Hij heet 911K en is het werk van het Britse Tuthill Porsche. Hij ziet er niet eens bijzonder woest of ondeugend uit – de vormen zijn de generieke van een ouderwetse 911. Voor de nerds: qua velgen en wielkasten heeft de K de vorm van een ST. Voor de niet-nerds: de wielkasten zijn wat voluptueuzer dan die van een 2.7 RS, en dan zonder de ducktail-spoiler. Hij is klein, delicaat en oogt als een ukkie naast een moderne 911.
Hoe de Porsche Tuthill 911K werd geboren
De 911K kwam er omdat Richard Tuthill altijd een fan is geweest van alles wat Leichtbau was. Zijn toewijding aan die filosofie gaat zo ver dat hij er zelf uitziet alsof ie hooguit 32 kilo weegt. Hij vatte het plan op om de lichtste 911 te maken die hij zich maar kon voorstellen en kwam op de proppen met een machine die, zelfs met alle vloeistoffen aan boord, 846 kilo weegt. Dat gaat nergens over.

Nog ridiculer is de motor, die een inhoud heeft van 3,1 liter en is ontworpen en gebouwd door Swindon Powertrain. Zijn maximale toerental is 11.000 tpm. Nee, dat is geen tikfout: hij loopt riant voorbij de 10.000 toeren per minuut. Dus wat we hier hebben, is misschien wel de ultieme expressie van wat de meeste mensen die van rijden houden denken te zoeken in een auto: laag gewicht, veel vermogen, atmosferische beademing en dun rubber.
Wat is deze restomod eigenlijk?
Ik heb de 911K een etmaal geleden gereden en ik ben er nog steeds niet helemaal uit waar ik nou precies in heb gezeten. De ultieme ouderwetse Porsche? Een boze krokodil in de vorm van een auto? Een motorfiets op vier wielen, wellicht? Het was hoe dan ook weer een moment waarop ik me realiseerde hoezeer de knappe koppen van de autowereld de basisregels van de natuurkunde van het rijden hebben verbogen.
‘Ik heb de 911K net gereden en ik ben er nog steeds niet uit waar ik nou precies in heb gezeten’
Zware auto’s trekken nu makkelijk op vanuit lage toeren, omdat turbo’s zo verschrikkelijk goed door de elektronica worden gemanaged. Maar deze ouderwetse 11.000-toerenmachine zal je blijven verrassen met zijn acceleratie bij 3.000 tpm, omdat zijn omhulsel nu eenmaal lichter is dan de vleugel van een zwaluw.
Wat maakt de Porsche Tuthill 911K de beste restomod
Bij 5.000 toeren sleurt de K er zo hard aan dat je met je hoofd ‘ja’ zit te knikken van waardering, bij 7.000 toeren zegt je brein dat het tijd wordt de volgende versnelling in te leggen – en dan gaat ie nog gewoon even door. De herrie wordt dan een stuk heviger tussen de 10.000 en 11.000 toeren. Dat laatste beetje is snerpend, alsof de kleppen willen laten weten dat aan het werk zijn als een powerlifter.
Het is ontzettend leuk als je al 25 jaar in deze business bezig bent en plots iets geheel nieuws meemaakt. Deze combinatie van zulke hoge toeren en zo’n laag gewicht in een auto die rijdt als een oude 911 ben ik nog niet eerder tegengekomen. De versnellingsbak is afgeleid van een 915 en wil worden behandeld met die wat ongemakkelijke mix van voorzichtigheid en stevigheid die ze allemaal lijken te vereisen.

De remmen zijn volledig koolstofkeramisch en helemaal geweldig, het interieur in spaarzaam aangekleed en mijlenver verwijderd van dat van een Singer, de auto waar iedereen de K mee zal willen vergelijken. Maar ze zijn appels en peren; de enige overeenkomst is de pen van Butzi. Dit is een aanslag op je zintuigen.
Geluidsisolatie schittert alleen door totale afwezigheid – als iemand zou zeggen dat ie van plan was ermee naar Stuttgart te rijden, zou je hem van harte aanraden om professionele hulp te zoeken. Maar het is rijplezier in zijn allerpuurste vorm. Je rijdt zo goed als zonder massa, elektronica en, zelfs na korte tijd, trommelvliezen. Dank je, Richard, dat je hem hebt gebouwd.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Is de Aston Martin Vantage eindelijk beter dan de Porsche 911 Turbo S?

Porsche 911 Carrera S facelift is de nieuwe Golf van ’t Gooi

Voor 50.000 euro kun je in 5 seconden van 100 naar 200

Rezvani RR1 is een moderne Porsche 911 die er klassiek uitziet

Waarom deze Porsche 911 komisch smalle achterbanden heeft (het zijn geen thuiskomers)

Wereldrecord driften Porsche Taycan niet beperkt door accu

Deze 7 zuinige SUV’s zien er veel duurder uit dan dat ze zijn (goedkoper dan een Golf)

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Porsche overweegt toch een Macan met benzinemotor, omdat jullie te weinig EV’s kopen

Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Deze nieuwe Ford heeft 300 pk en nee, het is geen EV of hybride (gewoon benzine)

Voor deze schitterende Porsche 911 is een schitterende 911 opgeofferd

Gaat dit de meest onbetrouwbare dure auto ooit worden?

Tweedehands auto’s worden maar niet goedkoper, en dat blijft nog wel even zo

Chris Harris: ‘Het wordt tijd dat iedereen eens erkent hoe briljant auto’s met verbrandingsmotoren zijn’

Een F1-auto ontwikkelen voor op straat is best lastig, zo bewijst de Mercedes-AMG One

Waarom de Rimac Nevera de favoriete EV van Chris Harris is

Maken automerken niet teveel speciale edities (waardoor ze niet zo speciaal meer zijn)?

Als de Ferrari 296 GTB al zo snel voelt als een LaFerrari, waar gaat het dan heen?

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Zo houdt deze specialist oude Volvo’s op de weg met een 3D-printer

Duurste Toyota van het moment kan nog duurder gemaakt worden

Deze Honda was ooit total-loss, maar is nu de snelste Integra ter wereld

Vond jij de Jaguar commercial niet leuk? Dan ga je dit wel prachtig vinden

Bijzonder dure en fraaie supercar extreem aangepast: mag dat wel?

Ik wil mijn auto verlagen: op welke manieren kan dat allemaal?

Is chiptuning slecht voor je auto? En wordt je auto er écht zuiniger van?

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

De Nürburgring gaat op bepaalde dagen auto’s verbieden (en dat is een goede keuze)
