
Door al het ID.-geweld van Volkswagen waren we even bang dat namen als de Golf en het GTI-label het niet zouden overleven. Zo ver komt het gelukkig niet, zo bevestigde VW-baas Thomas Schäfer een tijdje terug. Ook de namen Passat en Tiguan blijven voorlopig en zijn dit jaar vernieuwd. Nu zijn de Nederlandse prijzen van de Volkswagen Passat en Tiguan bekend.
De prijzen van de nieuwe Volkswagen Passat en Tiguan
De nieuwe Passat waar je het minste voor betaalt, heeft een mild-hybride 1,5-liter benzinemotor. Je lapt hier tenminste 48.990 euro voor. De goedkoopste PHEV met 204 pk kost 1.000 euro meer en de 272 pk sterke R-Line Business kost tenminste 54.990 euro. Daarmee komen de prijzen van de Passat mooi tussen de Golf Variant (tenminste 37.420 euro en de Arteon Shooting Brake (56.490 euro) in.
De SUV krijgt vier verschillende aandrijflijnen. De goedkoopste Tiguan kost 46.990 euro en heeft een 130 pk sterke mild-hybride krachtbron. De mild-hybride SUV met 150 pk kost tenminste 51.990 euro. De PHEV’s krijgen dezelfde motoren als de Passat. Bij de SUV betaal je tenminste 50.990 euro en tenminste 55.990 euro voor de sterkste SUV.
Wat kosten de concurrenten van de hybride Passat en Tiguan?
In het land der hybride stationwagens is het rustig. Renault is gestopt met de productie van de hybride Megane Estate om richt zich op crossovers en SUV’s. Peugeot gaat wel door met 508. De PHEV-versie daarvan kost tenminste 50.480 euro. Daarnaast komt er nieuwe Superb aan, wat in feite een (grotere) Passat met een Skoda-logo is. Daarvan zullen de prijzen binnenkort bekend worden.
De nieuwe Tiguan krijgt een ook wat concurrentie. Denk aan de hybride Renault Austral (38.330 euro) en zijn PHEV-versie van 42.330 euro. Dan zijn er nog de Aziatische merken met onder andere de Nissan Qashqai (35.440 euro voor de mild hybride, 41.390 euro voor de PHEV) en de Hyundai Tucson van 42.195 euro. De hybrideversie van de Jeep Compass wil ook wel meedoen voor tenminste 43.700 euro.
En dan lonkt er voor de twee VW’s ook nog het risico dat men voor vol-elektrisch gaat. Op die manier krijgt de Passat te maken met elektrische stationwagens als de Nio ET5 Touring van 51.900 euro en de kleinere Opel Astra Sports Tourer van 41.499 euro. De golf aan elektrische SUV’s waar de Tiguan tegenop moet boksen is gigantisch. Denk maar eens aan de Tesla Model Y.
Wanneer komen de nieuwe Passat en Tiguan naar Nederland?
Vanaf vandaag kun je een nieuwe Volkswagen Passat of Tiguan bestellen in Nederland. Ergens aan het einde van maart kun je de nieuwe VW’s ophalen bij de dealer. Standaard wordt er op beide modellen vier jaar garantie gegeven. Kan Volkswagen weer competitief worden dankzij deze opgefriste SUV en stationwagen?
Meer van TopGear


Volkswagen bestverkochte merk van Nederland, Tesla verkopen zakken in

Dit is alles wat je moet weten over de nieuwe Volkswagen Tiguan

VW bevestigt dat namen als GTI, Golf en Tiguan blijven, maar dat ID misschien verdwijnt

Deze Volkswagen Tiguan R heeft de motor van een Audi RS 3 en velgen van Bentley

Volkswagen Tiguan-facelift brengt eHybrid

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Kooptip: deze VW Transporter met GTI-motor (!) is door een slimme truc heel gunstig in de belasting

De (veruit) meest gestolen auto van Nederland is compleet vernieuwd

Is de Zeekr 7X de ideale auto om jouw Tesla Model Y op te volgen? (review)

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Volkswagen leende een ‘eng’ trucje van 500 jaar geleden voor de koplampen van deze goedkope VW

In Duitsland waarschuwen ze voor ‘nieuwe boetemethode’ (en dat is voor Nederland best grappig)

Huis te duur? Blijkbaar kun je langs de snelweg gratis wonen in Nederland

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

De overheid zoekt 24.000 (!) nieuwe auto’s, waaronder misschien weer Porsches
