
Door al het ID.-geweld van Volkswagen waren we even bang dat namen als de Golf en het GTI-label het niet zouden overleven. Zo ver komt het gelukkig niet, zo bevestigde VW-baas Thomas Schäfer een tijdje terug. Ook de namen Passat en Tiguan blijven voorlopig en zijn dit jaar vernieuwd. Nu zijn de Nederlandse prijzen van de Volkswagen Passat en Tiguan bekend.
De prijzen van de nieuwe Volkswagen Passat en Tiguan
De nieuwe Passat waar je het minste voor betaalt, heeft een mild-hybride 1,5-liter benzinemotor. Je lapt hier tenminste 48.990 euro voor. De goedkoopste PHEV met 204 pk kost 1.000 euro meer en de 272 pk sterke R-Line Business kost tenminste 54.990 euro. Daarmee komen de prijzen van de Passat mooi tussen de Golf Variant (tenminste 37.420 euro en de Arteon Shooting Brake (56.490 euro) in.
De SUV krijgt vier verschillende aandrijflijnen. De goedkoopste Tiguan kost 46.990 euro en heeft een 130 pk sterke mild-hybride krachtbron. De mild-hybride SUV met 150 pk kost tenminste 51.990 euro. De PHEV’s krijgen dezelfde motoren als de Passat. Bij de SUV betaal je tenminste 50.990 euro en tenminste 55.990 euro voor de sterkste SUV.
Wat kosten de concurrenten van de hybride Passat en Tiguan?
In het land der hybride stationwagens is het rustig. Renault is gestopt met de productie van de hybride Megane Estate om richt zich op crossovers en SUV’s. Peugeot gaat wel door met 508. De PHEV-versie daarvan kost tenminste 50.480 euro. Daarnaast komt er nieuwe Superb aan, wat in feite een (grotere) Passat met een Skoda-logo is. Daarvan zullen de prijzen binnenkort bekend worden.
De nieuwe Tiguan krijgt een ook wat concurrentie. Denk aan de hybride Renault Austral (38.330 euro) en zijn PHEV-versie van 42.330 euro. Dan zijn er nog de Aziatische merken met onder andere de Nissan Qashqai (35.440 euro voor de mild hybride, 41.390 euro voor de PHEV) en de Hyundai Tucson van 42.195 euro. De hybrideversie van de Jeep Compass wil ook wel meedoen voor tenminste 43.700 euro.
En dan lonkt er voor de twee VW’s ook nog het risico dat men voor vol-elektrisch gaat. Op die manier krijgt de Passat te maken met elektrische stationwagens als de Nio ET5 Touring van 51.900 euro en de kleinere Opel Astra Sports Tourer van 41.499 euro. De golf aan elektrische SUV’s waar de Tiguan tegenop moet boksen is gigantisch. Denk maar eens aan de Tesla Model Y.
Wanneer komen de nieuwe Passat en Tiguan naar Nederland?
Vanaf vandaag kun je een nieuwe Volkswagen Passat of Tiguan bestellen in Nederland. Ergens aan het einde van maart kun je de nieuwe VW’s ophalen bij de dealer. Standaard wordt er op beide modellen vier jaar garantie gegeven. Kan Volkswagen weer competitief worden dankzij deze opgefriste SUV en stationwagen?
Meer van TopGear


Volkswagen bestverkochte merk van Nederland, Tesla verkopen zakken in

Dit is alles wat je moet weten over de nieuwe Volkswagen Tiguan

VW bevestigt dat namen als GTI, Golf en Tiguan blijven, maar dat ID misschien verdwijnt

Deze Volkswagen Tiguan R heeft de motor van een Audi RS 3 en velgen van Bentley

Volkswagen Tiguan-facelift brengt eHybrid

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

De Skoda Enyaq Cargo is de perfecte tweezitter voor de Nederlandse binnensteden

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Chinese auto’s verkopen voor geen meter in Nederland, behalve als ze één bijzondere toevoeging hebben

Zo bijzonder zuinig is een Skoda Kodiaq met een dieselmotor tegenwoordig

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

Met deze AMG met vijfcilinder kun je makkelijk 1.000 kilometer op een tank halen

De Hyundai Ioniq 6 N is sneller dan de BMW M3 en misschien nog wel leuker ook

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Als je goedkoop boodschappen wil doen in Duitsland, heb je aan je rijbewijs niet voldoende

Normaal zijn Honda’s veel te duur, maar deze kan de goedkoopste auto van Nederland worden

Speciale feest-Volkswagen met 326 pk komt nu ook naar Nederland

Rijke mensen willen echt geen elektrische auto, komt Lamborghini achter

Hoe komt het dat Verstappen niet voorbij kon aan Leclerc? En moet ik wel naar de GP van België gaan volgend jaar?
