
Door al het ID.-geweld van Volkswagen waren we even bang dat namen als de Golf en het GTI-label het niet zouden overleven. Zo ver komt het gelukkig niet, zo bevestigde VW-baas Thomas Schäfer een tijdje terug. Ook de namen Passat en Tiguan blijven voorlopig en zijn dit jaar vernieuwd. Nu zijn de Nederlandse prijzen van de Volkswagen Passat en Tiguan bekend.
De prijzen van de nieuwe Volkswagen Passat en Tiguan
De nieuwe Passat waar je het minste voor betaalt, heeft een mild-hybride 1,5-liter benzinemotor. Je lapt hier tenminste 48.990 euro voor. De goedkoopste PHEV met 204 pk kost 1.000 euro meer en de 272 pk sterke R-Line Business kost tenminste 54.990 euro. Daarmee komen de prijzen van de Passat mooi tussen de Golf Variant (tenminste 37.420 euro en de Arteon Shooting Brake (56.490 euro) in.
De SUV krijgt vier verschillende aandrijflijnen. De goedkoopste Tiguan kost 46.990 euro en heeft een 130 pk sterke mild-hybride krachtbron. De mild-hybride SUV met 150 pk kost tenminste 51.990 euro. De PHEV’s krijgen dezelfde motoren als de Passat. Bij de SUV betaal je tenminste 50.990 euro en tenminste 55.990 euro voor de sterkste SUV.
Wat kosten de concurrenten van de hybride Passat en Tiguan?
In het land der hybride stationwagens is het rustig. Renault is gestopt met de productie van de hybride Megane Estate om richt zich op crossovers en SUV’s. Peugeot gaat wel door met 508. De PHEV-versie daarvan kost tenminste 50.480 euro. Daarnaast komt er nieuwe Superb aan, wat in feite een (grotere) Passat met een Skoda-logo is. Daarvan zullen de prijzen binnenkort bekend worden.
De nieuwe Tiguan krijgt een ook wat concurrentie. Denk aan de hybride Renault Austral (38.330 euro) en zijn PHEV-versie van 42.330 euro. Dan zijn er nog de Aziatische merken met onder andere de Nissan Qashqai (35.440 euro voor de mild hybride, 41.390 euro voor de PHEV) en de Hyundai Tucson van 42.195 euro. De hybrideversie van de Jeep Compass wil ook wel meedoen voor tenminste 43.700 euro.
En dan lonkt er voor de twee VW’s ook nog het risico dat men voor vol-elektrisch gaat. Op die manier krijgt de Passat te maken met elektrische stationwagens als de Nio ET5 Touring van 51.900 euro en de kleinere Opel Astra Sports Tourer van 41.499 euro. De golf aan elektrische SUV’s waar de Tiguan tegenop moet boksen is gigantisch. Denk maar eens aan de Tesla Model Y.
Wanneer komen de nieuwe Passat en Tiguan naar Nederland?
Vanaf vandaag kun je een nieuwe Volkswagen Passat of Tiguan bestellen in Nederland. Ergens aan het einde van maart kun je de nieuwe VW’s ophalen bij de dealer. Standaard wordt er op beide modellen vier jaar garantie gegeven. Kan Volkswagen weer competitief worden dankzij deze opgefriste SUV en stationwagen?
Meer van TopGear


Volkswagen bestverkochte merk van Nederland, Tesla verkopen zakken in

Dit is alles wat je moet weten over de nieuwe Volkswagen Tiguan

VW bevestigt dat namen als GTI, Golf en Tiguan blijven, maar dat ID misschien verdwijnt

Deze Volkswagen Tiguan R heeft de motor van een Audi RS 3 en velgen van Bentley

Volkswagen Tiguan-facelift brengt eHybrid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

De (veruit) meest gestolen auto van Nederland is compleet vernieuwd

Is de Zeekr 7X de ideale auto om jouw Tesla Model Y op te volgen? (review)

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De VW Passat met W8-motor begint heel betaalbaar te worden in Nederland

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

ANWB waarschuwt: dit moet je niet meer doen bij de Nederlandse grens (al lijkt het een slim idee)

De BMW M5 is op een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Deze populaire SUV’s gaan opmerkelijk vaak stuk en komen niet de keuring door

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Op deze manier word je op vakantie opgelicht bij tolpoortjes, zonder dat je het doorhebt

De belangrijkste succesfactor van Renault komt te vervallen, hoe moet het nu verder?
