
Volkswagen vergelijkt de nieuwe ID.3 met de Golf en de Kever. Net als deze twee verkooptoppers is de Volkswagen ID.3 een auto die het merk moet vormen voor de komende jaren. VW wil met de auto elektrisch rijden voor iedereen bereikbaar maken en vandaag weten we hoe bereikbaar precies. Of tenminste, voor de eerste exemplaren, want eerst komt Volkswagen met drie speciale 1st-uitvoeringen.
De prijs van de Volkswagen ID.3 1st is 37.990 euro. Het gaat dan om een versie met een 58-kWh accupakket en een actieradius van 424 kilometer. De elektromotor tussen de voorwielen levert 204 pk en 310 Nm. De 0-100-tijd is 7,3 seconden. Later moet er nog een accu komen van 45 kWh en een grotere van 77 kWh, maar die zijn nu nog niet te bestellen.
Ook is er een Volkswagen ID.3 1st Plus voor 43.990 euro. Hierbij monteert Volkswagen 19-inch velgen in plaats van 18-inch, led-koplampen, keyless entry en een achteruitrijcamera. De ID.3 1st Max is de voorlopige topper van het gamma. Die moet 49.490 euro kosten en voegt nog één inch toe aan de wielen, plus een head-up display, een panoramadak, fijnere stoelen, een dodehoeksensor en draadloos laden van je telefoon.
Liefhebbers kunnen nu in de configurator duiken om hun eigen Volkswagen ID.3 samen te stellen, al zijn de opties nog wat karig. Er zijn vier kleuren leverbaar, waarvan twee grijs zijn. Wit en turkoois zijn de andere kleuren. Per uitvoering is er één set velgen en voor het interieur zijn er drie opties. Wel kun je een steuntrekhaak voor de fiets configureren en dynamische knippers in de buitenspiegels.
Goedkopere Volkswagen ID.3?
De goedkopere versies van de Volkswagen ID.3 volgen later, maar verwacht geen Polo-prijzen. De ultieme instapper moet ergens onder de 36.000 euro terechtkomen. En dan de releasedatum: in september moeten de eerste Volkswagen ID.3’s in Nederland verschijnen. Leuk extraatje: ze komen met zes jaar gratis onderhoud aan de techniek. Banden, remmen en ruitenwissers niet meegerekend, helaas.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Volkswagen worden weer dik met luxe interieurs, zodat jij ze ook gaat kopen

De elektrische hot hatch van Volkswagen is goedkoper dan de Golf GTI

Moet Volkswagen weer een Harlekin-optie aanbieden voor moderne auto’s?

Waarom de Volkswagen ID.3 na slechts één jaar weer vernieuwd is

De Volkswagen ID.3 GTX heeft achterwielaandrijving en 326 pk

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Volkswagen Motorsport is niet meer

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste echte elektrische auto ooit krijgt nu eindelijk een opvolger

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Met de tellerstand van je auto gesjoemeld? Dan kan de politie vanaf nu je auto in de shredder doen

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste echte elektrische auto ooit krijgt nu eindelijk een opvolger

Het roze pasje wordt afgeschaft; vanaf dit jaar wordt het rijbewijs digitaal op je telefoon

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen
