
Volkswagen vergelijkt de nieuwe ID.3 met de Golf en de Kever. Net als deze twee verkooptoppers is de Volkswagen ID.3 een auto die het merk moet vormen voor de komende jaren. VW wil met de auto elektrisch rijden voor iedereen bereikbaar maken en vandaag weten we hoe bereikbaar precies. Of tenminste, voor de eerste exemplaren, want eerst komt Volkswagen met drie speciale 1st-uitvoeringen.
De prijs van de Volkswagen ID.3 1st is 37.990 euro. Het gaat dan om een versie met een 58-kWh accupakket en een actieradius van 424 kilometer. De elektromotor tussen de voorwielen levert 204 pk en 310 Nm. De 0-100-tijd is 7,3 seconden. Later moet er nog een accu komen van 45 kWh en een grotere van 77 kWh, maar die zijn nu nog niet te bestellen.
Ook is er een Volkswagen ID.3 1st Plus voor 43.990 euro. Hierbij monteert Volkswagen 19-inch velgen in plaats van 18-inch, led-koplampen, keyless entry en een achteruitrijcamera. De ID.3 1st Max is de voorlopige topper van het gamma. Die moet 49.490 euro kosten en voegt nog één inch toe aan de wielen, plus een head-up display, een panoramadak, fijnere stoelen, een dodehoeksensor en draadloos laden van je telefoon.
Liefhebbers kunnen nu in de configurator duiken om hun eigen Volkswagen ID.3 samen te stellen, al zijn de opties nog wat karig. Er zijn vier kleuren leverbaar, waarvan twee grijs zijn. Wit en turkoois zijn de andere kleuren. Per uitvoering is er één set velgen en voor het interieur zijn er drie opties. Wel kun je een steuntrekhaak voor de fiets configureren en dynamische knippers in de buitenspiegels.
Goedkopere Volkswagen ID.3?
De goedkopere versies van de Volkswagen ID.3 volgen later, maar verwacht geen Polo-prijzen. De ultieme instapper moet ergens onder de 36.000 euro terechtkomen. En dan de releasedatum: in september moeten de eerste Volkswagen ID.3’s in Nederland verschijnen. Leuk extraatje: ze komen met zes jaar gratis onderhoud aan de techniek. Banden, remmen en ruitenwissers niet meegerekend, helaas.
Meer van TopGear


Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Elektrische auto nu in aanschaf goedkoper dan benzineauto, zonder adder onder het gras

Volkswagen worden weer dik met luxe interieurs, zodat jij ze ook gaat kopen

De elektrische hot hatch van Volkswagen is goedkoper dan de Golf GTI

Moet Volkswagen weer een Harlekin-optie aanbieden voor moderne auto’s?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Geweldig nieuws voor liefhebbers van de legendarische Volkswagen curryworsten

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Volkswagen Motorsport is niet meer

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt
