
Volkswagen vergelijkt de nieuwe ID.3 met de Golf en de Kever. Net als deze twee verkooptoppers is de Volkswagen ID.3 een auto die het merk moet vormen voor de komende jaren. VW wil met de auto elektrisch rijden voor iedereen bereikbaar maken en vandaag weten we hoe bereikbaar precies. Of tenminste, voor de eerste exemplaren, want eerst komt Volkswagen met drie speciale 1st-uitvoeringen.
De prijs van de Volkswagen ID.3 1st is 37.990 euro. Het gaat dan om een versie met een 58-kWh accupakket en een actieradius van 424 kilometer. De elektromotor tussen de voorwielen levert 204 pk en 310 Nm. De 0-100-tijd is 7,3 seconden. Later moet er nog een accu komen van 45 kWh en een grotere van 77 kWh, maar die zijn nu nog niet te bestellen.
Ook is er een Volkswagen ID.3 1st Plus voor 43.990 euro. Hierbij monteert Volkswagen 19-inch velgen in plaats van 18-inch, led-koplampen, keyless entry en een achteruitrijcamera. De ID.3 1st Max is de voorlopige topper van het gamma. Die moet 49.490 euro kosten en voegt nog één inch toe aan de wielen, plus een head-up display, een panoramadak, fijnere stoelen, een dodehoeksensor en draadloos laden van je telefoon.
Liefhebbers kunnen nu in de configurator duiken om hun eigen Volkswagen ID.3 samen te stellen, al zijn de opties nog wat karig. Er zijn vier kleuren leverbaar, waarvan twee grijs zijn. Wit en turkoois zijn de andere kleuren. Per uitvoering is er één set velgen en voor het interieur zijn er drie opties. Wel kun je een steuntrekhaak voor de fiets configureren en dynamische knippers in de buitenspiegels.
Goedkopere Volkswagen ID.3?
De goedkopere versies van de Volkswagen ID.3 volgen later, maar verwacht geen Polo-prijzen. De ultieme instapper moet ergens onder de 36.000 euro terechtkomen. En dan de releasedatum: in september moeten de eerste Volkswagen ID.3’s in Nederland verschijnen. Leuk extraatje: ze komen met zes jaar gratis onderhoud aan de techniek. Banden, remmen en ruitenwissers niet meegerekend, helaas.
Meer van TopGear


Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Elektrische auto nu in aanschaf goedkoper dan benzineauto, zonder adder onder het gras

Volkswagen worden weer dik met luxe interieurs, zodat jij ze ook gaat kopen

De elektrische hot hatch van Volkswagen is goedkoper dan de Golf GTI

Moet Volkswagen weer een Harlekin-optie aanbieden voor moderne auto’s?

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Volkswagen Motorsport is niet meer

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Bij jouw volgende auto moet je misschien zelfs extra betalen voor achterlichten

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Deze ruige camper kost net zoveel als een klein huis en je mag er (legaal) in wonen
