
Volkswagen vergelijkt de nieuwe ID.3 met de Golf en de Kever. Net als deze twee verkooptoppers is de Volkswagen ID.3 een auto die het merk moet vormen voor de komende jaren. VW wil met de auto elektrisch rijden voor iedereen bereikbaar maken en vandaag weten we hoe bereikbaar precies. Of tenminste, voor de eerste exemplaren, want eerst komt Volkswagen met drie speciale 1st-uitvoeringen.
De prijs van de Volkswagen ID.3 1st is 37.990 euro. Het gaat dan om een versie met een 58-kWh accupakket en een actieradius van 424 kilometer. De elektromotor tussen de voorwielen levert 204 pk en 310 Nm. De 0-100-tijd is 7,3 seconden. Later moet er nog een accu komen van 45 kWh en een grotere van 77 kWh, maar die zijn nu nog niet te bestellen.
Ook is er een Volkswagen ID.3 1st Plus voor 43.990 euro. Hierbij monteert Volkswagen 19-inch velgen in plaats van 18-inch, led-koplampen, keyless entry en een achteruitrijcamera. De ID.3 1st Max is de voorlopige topper van het gamma. Die moet 49.490 euro kosten en voegt nog één inch toe aan de wielen, plus een head-up display, een panoramadak, fijnere stoelen, een dodehoeksensor en draadloos laden van je telefoon.
Liefhebbers kunnen nu in de configurator duiken om hun eigen Volkswagen ID.3 samen te stellen, al zijn de opties nog wat karig. Er zijn vier kleuren leverbaar, waarvan twee grijs zijn. Wit en turkoois zijn de andere kleuren. Per uitvoering is er één set velgen en voor het interieur zijn er drie opties. Wel kun je een steuntrekhaak voor de fiets configureren en dynamische knippers in de buitenspiegels.
Goedkopere Volkswagen ID.3?
De goedkopere versies van de Volkswagen ID.3 volgen later, maar verwacht geen Polo-prijzen. De ultieme instapper moet ergens onder de 36.000 euro terechtkomen. En dan de releasedatum: in september moeten de eerste Volkswagen ID.3’s in Nederland verschijnen. Leuk extraatje: ze komen met zes jaar gratis onderhoud aan de techniek. Banden, remmen en ruitenwissers niet meegerekend, helaas.
Meer van TopGear


Van deze Volkswagen was er nog nooit een GTI, maar dat gaat nu (gelukkig?) veranderen

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Elektrische auto nu in aanschaf goedkoper dan benzineauto, zonder adder onder het gras

Volkswagen worden weer dik met luxe interieurs, zodat jij ze ook gaat kopen

De elektrische hot hatch van Volkswagen is goedkoper dan de Golf GTI

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Volkswagen ID Life blikt vooruit op stads-EV’tje

Volkswagen ID.4: 1e rij-indruk

Volkswagen Motorsport is niet meer

Prijs Volkswagen ID.4 is bekend

Elektrische Volkswagen ID.4 maakt entree

Elon Musk probeert de Volkswagen ID.3

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Bestuurders van deze merken worden het ongelukkigst van hun auto (en het gelukkigst)

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden
