
We willen niet vervelend doen, maar als je dit leest en toevallig ter aarde kwam in 1992, dan zijn je jaren als twintiger geteld. Dat geldt ook voor de Mercedes 600 SEL van de W140-generatie. Genoeg reden voor tuner Renntech om hem een stevige make-over te geven – en hoe. Ze rusten hem uit met een 7,6-liter V12 en noemen het resultaat de Renntech S76R.
Laten we maar meteen ter zake komen. Die 7,6-liter twaalfcilinder produceert 615 pk en 953 Nm. Renntech gebruikte de standaard 6,0-liter als basis en verbouwde er zo’n beetje alles aan, van lichtere zuigers tot op maat gemaakte airboxen en grotere injectoren. Dat zorgt ervoor dat het vermogen steeg met 213 pk en het koppel met maar liefst 373 Nm, tot eerdergenoemde waarden.
De prestaties van de Renntech S76R
Het vermogen gaat via een vijftraps automaat naar een sperdifferentieel tussen de achterwielen. Van 0 naar 100 km/u zou ‘gemakkelijk’ te doen moeten zijn in vijf seconden, waarna hij doorgaat tot 250 km/u. Over het rvs uitlaatsysteem van de S76R zegt Renntech dat het zorgt voor ‘een krachtig, doch verfijnd geluid’, dat bij vol gas aan een raceauto doet denken en bij lage snelheden in de cabine juist nauwelijks hoorbaar zou moeten zijn.
In die cabine is het goed vertoeven. Het is volledig aangepakt met nieuwe stoelen, een combinatie van leer, koolstofvezel en alcantara, afgemaakt met ruitvormige stiksels. Voor het remsysteem gebruikt Renntech keramisch spul van AMG. Vóór hebben de remklauwen zes zuigers, achter vier. De aluminium wielen zijn van Renntech zelf en worden omhuld door Michelin Pilot Sport 4S-banden. De prijs van de Renntech S76R is niet bekendgemaakt, maar voor dit opgewaardeerde stukje retro-pret zouden wij heel wat overhebben.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Dit wil Mercedes doen om beter te zijn dan Audi en BMW (en meer geld te verdienen)

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Mercedes-baas vindt eigen dikke elektrische auto niet mooi, schrapt de EQS

Blijkbaar wil niemand de beste auto ter wereld hebben

Huh? Mercedes overweegt touchscreens in velgen van auto’s te bouwen

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

De politie vervangt snelle Audi’s door dikke diesels van Mercedes (t.w.v. 126.000 euro)

De Renntech Mercedes-AMG GT Black Series is de krachtigste Black Series ter wereld

Renntech Mercedes-AMG A 45 krijgt 600 pk

Mercedes-AMG E 63 S Renntech is een 10-seconden auto

Mercedes-AMG S 63 Renntech kan van jou zijn

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Zo houdt deze specialist oude Volvo’s op de weg met een 3D-printer

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Bentley Continental GT Hybrid: kun je echt groen zijn als je een V8 hebt? (review)

De Rolls-Royce Ghost facelift is op verzoek van klanten nog duurder geworden

Duurste Toyota van het moment kan nog duurder gemaakt worden

Deze Honda was ooit total-loss, maar is nu de snelste Integra ter wereld

Vond jij de Jaguar commercial niet leuk? Dan ga je dit wel prachtig vinden

Bijzonder dure en fraaie supercar extreem aangepast: mag dat wel?

Ik wil mijn auto verlagen: op welke manieren kan dat allemaal?

Is chiptuning slecht voor je auto? En wordt je auto er écht zuiniger van?

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
