We willen niet vervelend doen, maar als je dit leest en toevallig ter aarde kwam in 1992, dan zijn je jaren als twintiger geteld. Dat geldt ook voor de Mercedes 600 SEL van de W140-generatie. Genoeg reden voor tuner Renntech om hem een stevige make-over te geven – en hoe. Ze rusten hem uit met een 7,6-liter V12 en noemen het resultaat de Renntech S76R.

Laten we maar meteen ter zake komen. Die 7,6-liter twaalfcilinder produceert 615 pk en 953 Nm. Renntech gebruikte de standaard 6,0-liter als basis en verbouwde er zo’n beetje alles aan, van lichtere zuigers tot op maat gemaakte airboxen en grotere injectoren. Dat zorgt ervoor dat het vermogen steeg met 213 pk en het koppel met maar liefst 373 Nm, tot eerdergenoemde waarden.

De prestaties van de Renntech S76R

Het vermogen gaat via een vijftraps automaat naar een sperdifferentieel tussen de achterwielen. Van 0 naar 100 km/u zou ‘gemakkelijk’ te doen moeten zijn in vijf seconden, waarna hij doorgaat tot 250 km/u. Over het rvs uitlaatsysteem van de S76R zegt Renntech dat het zorgt voor ‘een krachtig, doch verfijnd geluid’, dat bij vol gas aan een raceauto doet denken en bij lage snelheden in de cabine juist nauwelijks hoorbaar zou moeten zijn.

In die cabine is het goed vertoeven. Het is volledig aangepakt met nieuwe stoelen, een combinatie van leer, koolstofvezel en alcantara, afgemaakt met ruitvormige stiksels. Voor het remsysteem gebruikt Renntech keramisch spul van AMG. Vóór hebben de remklauwen zes zuigers, achter vier. De aluminium wielen zijn van Renntech zelf en worden omhuld door Michelin Pilot Sport 4S-banden. De prijs van de Renntech S76R is niet bekendgemaakt, maar voor dit opgewaardeerde stukje retro-pret zouden wij heel wat overhebben.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)