
We willen niet vervelend doen, maar als je dit leest en toevallig ter aarde kwam in 1992, dan zijn je jaren als twintiger geteld. Dat geldt ook voor de Mercedes 600 SEL van de W140-generatie. Genoeg reden voor tuner Renntech om hem een stevige make-over te geven – en hoe. Ze rusten hem uit met een 7,6-liter V12 en noemen het resultaat de Renntech S76R.
Laten we maar meteen ter zake komen. Die 7,6-liter twaalfcilinder produceert 615 pk en 953 Nm. Renntech gebruikte de standaard 6,0-liter als basis en verbouwde er zo’n beetje alles aan, van lichtere zuigers tot op maat gemaakte airboxen en grotere injectoren. Dat zorgt ervoor dat het vermogen steeg met 213 pk en het koppel met maar liefst 373 Nm, tot eerdergenoemde waarden.
De prestaties van de Renntech S76R
Het vermogen gaat via een vijftraps automaat naar een sperdifferentieel tussen de achterwielen. Van 0 naar 100 km/u zou ‘gemakkelijk’ te doen moeten zijn in vijf seconden, waarna hij doorgaat tot 250 km/u. Over het rvs uitlaatsysteem van de S76R zegt Renntech dat het zorgt voor ‘een krachtig, doch verfijnd geluid’, dat bij vol gas aan een raceauto doet denken en bij lage snelheden in de cabine juist nauwelijks hoorbaar zou moeten zijn.
In die cabine is het goed vertoeven. Het is volledig aangepakt met nieuwe stoelen, een combinatie van leer, koolstofvezel en alcantara, afgemaakt met ruitvormige stiksels. Voor het remsysteem gebruikt Renntech keramisch spul van AMG. Vóór hebben de remklauwen zes zuigers, achter vier. De aluminium wielen zijn van Renntech zelf en worden omhuld door Michelin Pilot Sport 4S-banden. De prijs van de Renntech S76R is niet bekendgemaakt, maar voor dit opgewaardeerde stukje retro-pret zouden wij heel wat overhebben.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Diesel kopen? Bij deze (soms onverwachtse) automerken is de diesel nog springlevend

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Dit wil Mercedes doen om beter te zijn dan Audi en BMW (en meer geld te verdienen)

Deze simpele sedan heeft net zoveel vermogen als een Bugatti Veyron

Mercedes-baas vindt eigen dikke elektrische auto niet mooi, schrapt de EQS

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Renntech Mercedes-AMG GT Black Series is de krachtigste Black Series ter wereld

Renntech Mercedes-AMG A 45 krijgt 600 pk

Mercedes-AMG E 63 S Renntech is een 10-seconden auto

Mercedes-AMG S 63 Renntech kan van jou zijn

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Zo houdt deze specialist oude Volvo’s op de weg met een 3D-printer

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Volkswagen werkt aan interessante nieuwe brandstofmotor met oude F1-techniek

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Mag de Duitse politie jouw telefoon in beslag nemen als je Flitsmeister gebruikt?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Poah: je kunt nu tijdelijk gratis een tractorrijbewijs krijgen, maar je moet wel snel zijn

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Volkswagen werkt aan interessante nieuwe brandstofmotor met oude F1-techniek

Er zijn slechts vier automerken die géén verlies maken op hun elektrische auto’s – dit zijn ze

Deze bloedmooie Lancia Stratos-kloon kost net zoveel als een Volkswagen Golf Variant
