Geen donder meer te beleven online? Goed nieuws, vanaf 1 juli 2020 kun je gratis Trackmania downloaden voor de pc. Het is een remake van de game uit 2006 die je wellicht al kent (vandaar ook de titel Nations Remake hierboven). Toen was het een van de laagdrempeligste en daarom vermakelijkste racegames, die je op elk moment even kon aanslingeren voor een halfuurtje online vermaak met vrienden. Of stiekem in de les op het lokale netwerk.

Een remake dus, maar wat is Trackmania dan in hemelsnaam? Nou, het is een unieke racegame. Als we het moeten vergelijken met iets, dan zouden we het Rocket League noemen, maar dan zonder doelpunten. Denk aan wat er zou gebeuren als Mario Kart en Stunts (1990!) samen een kindje maakten. Of wat misschien nog wel het meest in de buurt komt: de races uit GTA Online.

Bij Trackmania Nations gaat het niet om de auto’s, maar om de circuits. Het doel is nog altijd om het snelst van A naar B te komen, maar niet op een circuit zoals je het gewend bent. Er zijn sprongen, loopings, kruisingen, allerlei soorten ondergronden en obstakels. Maak je een foutje, dan druk je vlug op backspace om terug naar de finish gezet te worden. Het gaat dus niet om wie het snelst bij de finish is vanaf het startsein, maar wie in de gegeven tijd de snelste rondetijd kan neerzetten.

Power-downs

Daarbij zijn de power-ups in sommige gevallen meer power-downs. Rij over een bepaald stuk asfalt, en de motor valt uit. Je moet dan precies uitrollen tot het volgende deel, waar de motor weer aanspringt. Of je mag niet meer sturen, waardoor je de auto precies moet positioneren. Gelukkig zitten deze speciale power-downs niet in elke baan, want soms zijn ze ronduit frustrerend. Nooit frustrerend zijn de controls, want de game kent maar zes knoppen voor de besturing: links, rechts, gas, rem, reset en restart. Het spel laat zich heel gemakkelijk met de pijltjestoetsen spelen, wat bijdraagt aan de laagdrempeligheid. Verder is het spel grafisch niet heel bijzonder en is het haast op elke laptop of pc wel te spelen.

Trackmania Nations is gratis

Het mooiste is dat alle spelers zelf hun banen kunnen ontwerpen. Zo kun je de circuits van andere spelers proberen of je eigen circuit bouwen. Hierbij kun je ook nog eens kiezen uit verschillende ondergronden, zodat je bijvoorbeeld een driftbaan kunt bouwen. Maar dan wel eentje met loopings. Zo kwamen we bijvoorbeeld iemand tegen die de Red Bull Ring had nagemaakt.

Nog mooier: Trackmania Nations is gratis te spelen. Je krijgt dan de instapversie met 25 wisselende tracks. Voor 10 euro per jaar kun je zelf banen bouwen en krijg je toegang tot dagelijkse competities. Voor 60 euro voor drie jaar (of 30 euro per jaar) krijg je volledige toegang. Dan kun je je onder meer kwalificeren voor de Trackmania Grand League.

Trackmania Nations is wederom het instapklare spel voor iedereen. Het mist de competitiviteit die Mario Kart wel oproept en je zult het geen uren achter elkaar spelen. Maar voor nul euro, of 10 euro per jaar, is het een fijne game om erbij te hebben ter afwisseling. Snel even je vrienden aantikken dat zij hem ook moeten regelen. Je vindt het spel in Uplay van Ubisoft of de Epic Game Store.