Als volwassen persoon met Lego spelen, daar kom je nog net mee weg – al is niet iedereen in de directe omgeving het daarmee eens. Giechelend met Hot Wheels of Matchbox over de tafel sjezen, dat is minder geaccepteerd. Voor wie toch die aandrang voelt, is er nu Hot Wheels Unleashed voor de PlayStation, Xbox, pc en Nintendo Switch. Wat je moet doen? Precies wat je denkt: met je favoriete miniatuurautootjes over een plastic baan racen.

Hot Wheels Unleashed weet de nostalgische snaren goed te raken. Om de zoveel races krijg je een dichte container met een mysterieuze auto erin; het enthousiasme dat je voelt bij het uitpakken, ken je nog van vroeger. Deze nieuwe autootjes kun je aanpassen met andere kleuren en nieuwe stickers om ze vervolgens op het circuit te gebruiken. Ook kun je de auto’s upgraden voor meer snelheid of een beter wegligging.

Welke auto’s zijn er?

De auto’s zijn een bonte verzameling van echte auto’s (zoals een Audi R8 of Ram pick-up) en dwaze verzinsels van Hot Wheels. Hoewel het spel waarschijnlijk gericht is op een jongere doelgroep, is er genoeg om volwassen kinderen tevreden te houden, zoals KITT van Knight Rider en de DeLorean uit die ene tijdreisfilm. De auto’s zijn ongelofelijk gedetailleerd in het spel gezet. Je ziet zelfs de oneffenheden van de mal, die de autootjes in het echt in de productie meekrijgen.

Je kunt de game op het eerste oog wegschrijven als wederom een soort Mario Kart-tegenhanger, maar Hot Wheels Unleashed heeft echt zijn eigen unieke stijl. Niet alleen qua vormgeving, maar ook qua circuits. Je racet met piepkleine autootjes door levensgrote omgevingen, uiteraard grotendeels over een plastic Hot Wheels-baan. Er zijn jumps, loopings, obstakels en eigenlijk alles wat jij als kind ook verzon voor je karretjes.

Hoe rijden de auto’s in Hot Wheels Unleashed?

Met enige schaamte geven we toe dat het wat lastiger is dan we hadden verwacht. De meeste über-arcaderacers zijn redelijk makkelijk om snel onder de knie te krijgen, maar bij Hot Wheels Unleashed vinden we het lastig om een goede mix te vinden tussen remmen voor de bochten, er volle bak in duiken en proberen de bocht door te driften (en nitro te verzamelen). Het duurde wel even voordat we een beetje knap over de plastic circuits konden rijden.

Daarbij is de moeilijkheidsgraad ‘easy’ veel te makkelijk, maar ‘medium’ is aan het begin weer te lastig. Het jammere van de steile leercurve is dat je je bezoek (dat het spel niet kent) niet zomaar een controller in de handen kunt drukken en een eerlijk potje kunt racen. En dat is precies wat je wilt bij zo’n splitscreengame als Hot Wheels. Gelukkig is er een singleplayer-modus. Voor het slappe verhaal hoef je het niet te doen, maar de races zijn onderhoudend genoeg.

Bovendien is er nog een modus om je eigen circuit te bouwen voor oneindig speelplezier. Al met al is de game heel vermakelijk. Een surrogaat-Mario Kart voor de PlayStation en de Xbox is het helaas niet; daarvoor is de drempel net te hoog, en je kunt maar met z’n tweeën splitscreenen in plaats van vier. Beter zorg je ervoor dat je vrienden ook Hot Wheels Unleashed kopen, dan kun je online genoeg plezier beleven.