Je zou bijna vergeten dat Rolls-Royce ook nog de Wraith aanbiedt. Of eigenlijk aanbood, want het merk sluit af met de twaalf laatste exemplaren van de Wraith ooit. Niet alleen is dit de laatste coupé van Rolls met een V12 ooit, het is ook nog eens de krachtigste productieauto die het merk ooit gebouwd heeft. Oh, en hij wil graag Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow genoemd worden.
Wil jij een van de twaalf laatste Wraiths bij één van je paleisjes stallen? Dat gaat hem helaas niet worden. Alle twaalf stuks hebben al een eigenaar gevonden. Wat de exacte specificaties trouwens zijn van de V12, dat wil Rolls nog niet verklappen. Het moet in ieder geval meer dan 630 pk en 800 Nm zijn, want zoveel vermogen heeft de normale Black Badge. Ook is de prijs niet bekend.
De laatste coupés met een V12 van het merk ooit eren de Thunderbolt. Deze snelheidsmachine met acht wielen pakte in 1938 het record voor snelste landvoertuig. Op de zoutvlakte van Bonneville haalde Captain George Eyston een topsnelheid van 575,3 km/u. Door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog hield het verhaal van de Thunderbolt op.
De Thunderbolt in de Rolls-Royce Black Badge Wraith Black Arrow
Rolls-Royce integreert zelfs een soort schaalmodelletje van de Thunderbolt in de middenconsole. Deze zit in een glazen capsule en is verlicht. Ook de pijl met de gele stip op de deurlijst verwijst naar de snelheidsmachine. De deurpanelen van de Wraith zijn ook een apart verhaal. Dit donkere hout is bewerkt met een laser om 320 vormpjes te maken die samen de zoutvlakte moeten voorstellen.
In de hemelbekleding maakt Rolls-Royce 2.117 sterren. De hemel zou er precies hetzelfde uit moeten zien als op 16 september 1938 op de zoutvlakte in Bonneville, de dag dat het record behaald werd. Een directe opvolger van de Wraith is er trouwens nog niet. De nieuwe elektrische Spectre is ook een coupé, maar is meer het formaat van de Phantom.
Reacties