Seat Leon ST Cupra 300 4Drive: 1e rij-indruk

Zo voelt het om met een Finse rallylegende over het ijs te denderen

Seat Leon ST Cupra 300 4Drive
Seat Leon ST Cupra 300 4Drive
Seat Leon ST Cupra 300 4Drive
Seat Leon ST Cupra 300 4Drive
Seat Leon ST Cupra 300 4Drive
Seat Leon ST Cupra 300 4Drive
Seat Leon ST Cupra 300 4Drive
Seat Leon ST Cupra 300 4Drive
Seat Leon ST Cupra 300 4Drive
Seat Leon ST Cupra 300 4Drive
Seat Leon ST Cupra 300 4Drive
Seat Leon ST Cupra 300 4Drive

TopGear stapt net uit de nieuwe Seat Leon ST Cupra 300 4Drive. In ons komende nummer lees je het uitgebreide rijverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Seat Leon ST
Uitvoering: Cupra 300 4Drive
Locatie: Kuusamo, Finland
Weersomstandigheden: k-k-k-koud

Wat is er zo boeiend aan die Seat Leon ST Cupra 300 4Drive?

De 4Drive, dus de vierwielaandrijving. En bij vierwielaandrijving denk je aan sneeuw. En bij sneeuw aan Finland. En bij Finland aan rallycoureurs. Dus schakelde Seat de hulp van viervoudig wereldkampioen en levende legende Juha Kankkunen in om ons te leren ijsrijden in de Leon met de naam waarvan we nu al geen zin meer hebben om hem uit te schrijven. Die 300 staat trouwens voor het aantal pk’s.

Bruut!

Jazeker, dat kan weer van onze bucketlist af: meerijden met een Finse rallycoureur. Dat zijn de beste ter wereld, want het zit in hun bloed. De gemiddelde Finse huismoeder of -vader die zijn auto enkel gebruikt om boodschappen te doen, zal rondjes om jou heen driften op sneeuw en ijs.

Gelijk misselijk, dus?

De eerste keer dat je als passagier meerijdt is het niet te bevatten hoe soepel Juha Kankkunnen door de bochten glijdt. Je evenwichtsorgaan blijft ontspannen badderen zonder dat het zielige ding heen en weer klotst. Zelfs de meest fervente dubbelgenieter (één keer als het erin gaat en een keer als het… je snapt het) houdt zijn ontbijt met rendierenspek binnen. Zeeziek op dit bevroren meer wordt je niet.

Maar zelf mag je niet rijden?

Rustig nou, nu is het aan ons de beurt. We mompelen iets over varkentjes en wassen en gaan ervoor. Volle moed smijten we de Leon de bocht in zoals we dat bij een driftauto’s gewend zijn: gas erop en tegensturen. Zelfvoldaan kijken we naar de instructeur. Fout. ‘Stuur altijd in de richting waarin je wilt gaan en vermijdt tegensturen. Vergeet die achterwielaangedreven auto’s’, zei de Finse ijsduivel die ons tot onze natuurlijke vierwieldriften wilde laten toegeven. De voorwielen helpen je op ijs de drift te controleren. Tegensturen is niet nodig.

En hoe rijdt die Seat Leon ST Cupra 300 4Drive nou eigenlijk?

Oh ja, het was een 1e rij-indruk. De Seat Leon ST Cupra 300 4Drive bewijst zich als uitstekend vervangend vervoer als je volbloed rally-Subaru bij de garage staat. Voor het corrigeren reageert de auto soms net even loom op het gas, maar dat is niet meer erg zodra je het onder de knie hebt. Dan anticipeer je hierop en ga je iets eerder op het gas. Dus: ga je het woeste Finland ontdekken? Denk dan zeker even aan de Leon als vervoersmiddel. Hieronder zie je een video hoe Juha Kankkunen over het ijs dendert. Bij ons ging het aan het einde van de dag ook alleraardigst, maar zeg nou zelf; liever zie je hoe Juha het doet.

Video: Juha Kankkunen in de Seat Leon ST Cupra 300 4Drive

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken