Na Volkswagen lijkt nu ook Fiat Chrysler Automobiles verwikkeld te raken in een emissieschandaal. Het Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) heeft publiek gemaakt dat er sjoemeldiesels bij Fiat Chrysler in omloop zouden zijn. Maar niet van dezelfde soort als bij VW.

Het gaat om de Jeep Grand Cherokee en de Ram pick-up met 3,0-liter V6 dieselmotor, gebouwd tussen 2014 en 2016. Deze modellen schijnen gebruik te maken van software die de stikstofoxide-emissies (NOx) beïnvloedt. Dit is niet per se illegaal, maar FCA heeft niet aan de EPA gemeld dat de software aanwezig was. Dat vormt een potentieel probleem. In de VS betreft het 104.000 auto’s. Of het wereldwijd bezien om nog meer exemplaren gaat, is nog niet bekend.

‘Geen openheid geven over aanwezige software die effect heeft op de uitstoot van een motor is een serieuze overtreding van de wet, die kan leiden tot schadelijke vervuiling van de lucht die we inademen’, aldus Cynthia Giles van de EPA. ‘We onderzoeken om wat voor software het precies gaat en wat de impact ervan is. Alle autofabrikanten moeten zich aan dezelfde regels houden. We zullen bedrijven verantwoordelijk blijven houden wanneer ze een oneerlijk en illegaal competitief voordeel nastreven.’

De software van FCA lijkt betrekking te hebben op de hoeveelheid NOx die bij bepaalde temperaturen wordt uitgestoten. Het toestaan van meer uitstoot bij lagere temperaturen kan gunstig uitpakken voor de duurzaamheid van de motor. Nogmaals: dit is niet illegaal, en het is bepaald niet hetzelfde als het trucje dat VW inbouwde. Dit hield de emissies specifiek in toom wanneer de auto op een testbank stond. Maar het feit dat de EPA niet van FCA’s software af wist, zorgt voor twijfel over de motieven van het concern.

‘We proberen de regulering niet te omzeilen’

‘FCA US is teleurgesteld dat de EPA ervoor heeft gekozen om de emissietechnologie in deze motoren als overtreding aan te merken’, aldus een statement van Fiat Chrysler. ‘Onze dieselmotoren zijn uitgerust met state-of-the-art emissiesystemen, waaronder Selective Catalytic Reduction (SCR). Iedere autofabrikant moet verschillende strategieën toepassen om een balans te vinden tussen de EPA-regels wat betreft NOx-emissies en de eisen op het vlak van duurzaamheid en performance, veiligheid en efficiëntie. Wij zijn ervan overtuigd dat onze emissiesystemen voldoen aan de voorwaarden.’

Verder meldt FCA dat ze de EPA al maanden voorzien van alle gevraagde informatie. Ze zeggen hun best te hebben gedaan om de werking van de software aan hen uit te leggen. Ook hebben ze verschillende aanpassingen voorgesteld die desgewenst onmiddellijk op de betreffende voertuigen ingevoerd kunnen worden om de emissies te drukken. ‘We willen de EPA graag aantonen dat onze emissiestrategieën volledig binnen de wet vallen en dat we de huidige regulering niet proberen te omzeilen.’

Dus, sjoemeldiesels bij Fiat Chrysler: een storm in een glas water? Zo lijkt het, maar met iedereen nog op zijn tenen na het VW-schandaal moeten we maar afwachten wat voor staartje dit verhaal krijgt.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)