
We zijn altijd fan geweest van de Skoda Octavia RS. Het is een solide allrounder zonder poespas, die zonder daarvoor z’n best te doen altijd erg cool was op zijn eigen nonchalante manier. Hij deed alles nét wat minder goed dan de Golf, maar hij was dan ook net iets goedkoper. Als je tempo wilde en weinig te bewijzen had, dan kocht je een Skoda Octavia RS. En nu ook weer: heb je niet zoveel met de nieuwe VW Golf GTI, dan ga je voor deze verstandigere stationwagen of sedan.
Specificaties Skoda Octavia RS
De Skoda Octavia RS krijgt dit keer niet de 2,0-liter viercilinder met 245 pk die ook in de GTI en Cupra Leon ligt. De Tsjech krijgt de 1,4-liter benzinemotor én een elektromotor. Deze combinatie ken je van de Golf GTE en de Cupra Leon eHybrid. Deze motoren werken samen voor een gecombineerd vermogen van 245 pk, een 0-100-tijd van 7,3 seconden en een topsnelheid van 225 km/u. De CO2-uitstoot zou richting de 30 gram per kilometer moeten gaan, wat zeer gunstig kan uitpakken voor de prijs. De elektrische actieradius is zo’n 60 kilometer.
Uiterlijke kenmerken zijn de sportievere bumpers met zwarte accenten, zwarte spiegelkappen, 18-inch velgen (optioneel 19 inch, maar dan verpest je het ingetogen uiterlijk, dus doe maar niet), een klein spoilertje achterop en aan beide kanten van de achterbumper een dikke uitlaat. Lappen alcantara strijken neer op het interieur en de stoelen bieden meer steun dan normaal. Zo hier en daar plaatst Skoda een extra RS-logootje om je eraan te herinneren dat je in de snellere versie ziet.
Waar staat dat iV voor op de Skoda Octavia?
Waar de Volkswagen Golf vaak een Romeins cijfer meekrijgt om de generatie aan te duiden, geven de letters iV bij de Skoda Octavia RS aan dat het gaat om een hybride aandrijflijn. Dat het ook de vierde generatie Octavia is, is dus toeval. De hybrideversie van de Superb draagt ook de letters op de bips, net als de elektrische Citigo. Schijnbaar is elke vijfde verkochte Octavia in Duitsland, het VK en Zwitserland een RS, dus als Skoda er een hybride van maakt, betekent dat dat ze vertrouwen hebben in de techniek. Verkies jij ‘m boven een GTI?
Meer van TopGear


De nieuwe Skoda Octavia RS met 265 pk ziet er érg lekker uit, maar we hebben slecht nieuws

Skoda Fabia RS (2005) vs Octavia RS (2021)

Skoda Octavia houdt Lambo Huracán bij

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI First Edition

Nieuwe Skoda Octavia is groot en slim

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

In Nederland kopen we meer EV’s, maar Tesla’s laten we liggen

De ANWB tipt een wel heel bijzondere auto als meest waardevaste aankoop

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

Officieel: dit wordt de nieuwe volledig elektrische (!) auto van de politie

De nieuwste Skoda Superb is nu nog beter dan de VW Passat, op één cruciaal ding na

Autosalon van Genève 2020: zo ligt het erbij

Mansory Audi RS 6 is nog prima te doen

Nieuwe Fiat 500 is elektrisch

Aston Martin V12 Speedster blaast toupetjes weg

Bugatti Chiron Pur Sport is aangescherpt

Koenigsegg Gemera is een 1.730 pk vierzitter

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

De nieuwste Skoda Superb is nu nog beter dan de VW Passat, op één cruciaal ding na

Is de Skoda Elroq de EV waarop heel zakelijk-rijdend Nederland wacht? (review)

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Dit zijn 6 voordelige manieren om zo’n snelle Skoda RS te rijden

Skoda Kylaq: kleine crossover met benzinemotor voor 8.726 euro (ja, nieuw)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u
