
We zijn altijd fan geweest van de Skoda Octavia RS. Het is een solide allrounder zonder poespas, die zonder daarvoor z’n best te doen altijd erg cool was op zijn eigen nonchalante manier. Hij deed alles nét wat minder goed dan de Golf, maar hij was dan ook net iets goedkoper. Als je tempo wilde en weinig te bewijzen had, dan kocht je een Skoda Octavia RS. En nu ook weer: heb je niet zoveel met de nieuwe VW Golf GTI, dan ga je voor deze verstandigere stationwagen of sedan.
Specificaties Skoda Octavia RS
De Skoda Octavia RS krijgt dit keer niet de 2,0-liter viercilinder met 245 pk die ook in de GTI en Cupra Leon ligt. De Tsjech krijgt de 1,4-liter benzinemotor én een elektromotor. Deze combinatie ken je van de Golf GTE en de Cupra Leon eHybrid. Deze motoren werken samen voor een gecombineerd vermogen van 245 pk, een 0-100-tijd van 7,3 seconden en een topsnelheid van 225 km/u. De CO2-uitstoot zou richting de 30 gram per kilometer moeten gaan, wat zeer gunstig kan uitpakken voor de prijs. De elektrische actieradius is zo’n 60 kilometer.
Uiterlijke kenmerken zijn de sportievere bumpers met zwarte accenten, zwarte spiegelkappen, 18-inch velgen (optioneel 19 inch, maar dan verpest je het ingetogen uiterlijk, dus doe maar niet), een klein spoilertje achterop en aan beide kanten van de achterbumper een dikke uitlaat. Lappen alcantara strijken neer op het interieur en de stoelen bieden meer steun dan normaal. Zo hier en daar plaatst Skoda een extra RS-logootje om je eraan te herinneren dat je in de snellere versie ziet.
Waar staat dat iV voor op de Skoda Octavia?
Waar de Volkswagen Golf vaak een Romeins cijfer meekrijgt om de generatie aan te duiden, geven de letters iV bij de Skoda Octavia RS aan dat het gaat om een hybride aandrijflijn. Dat het ook de vierde generatie Octavia is, is dus toeval. De hybrideversie van de Superb draagt ook de letters op de bips, net als de elektrische Citigo. Schijnbaar is elke vijfde verkochte Octavia in Duitsland, het VK en Zwitserland een RS, dus als Skoda er een hybride van maakt, betekent dat dat ze vertrouwen hebben in de techniek. Verkies jij ‘m boven een GTI?
Meer van TopGear


De nieuwe Skoda Octavia RS met 265 pk ziet er érg lekker uit, maar we hebben slecht nieuws

Skoda Fabia RS (2005) vs Octavia RS (2021)

Skoda Octavia houdt Lambo Huracán bij

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI First Edition

Nieuwe Skoda Octavia is groot en slim

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

Officieel: dit wordt de nieuwe volledig elektrische (!) auto van de politie

De nieuwste Skoda Superb is nu nog beter dan de VW Passat, op één cruciaal ding na

Is de Skoda Elroq de EV waarop heel zakelijk-rijdend Nederland wacht? (review)

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Dit zijn 6 voordelige manieren om zo’n snelle Skoda RS te rijden

Autosalon van Genève 2020: zo ligt het erbij

Mansory Audi RS 6 is nog prima te doen

Nieuwe Fiat 500 is elektrisch

Aston Martin V12 Speedster blaast toupetjes weg

Bugatti Chiron Pur Sport is aangescherpt

Koenigsegg Gemera is een 1.730 pk vierzitter

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

De nieuwste Skoda Superb is nu nog beter dan de VW Passat, op één cruciaal ding na

Is de Skoda Elroq de EV waarop heel zakelijk-rijdend Nederland wacht? (review)

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Dit zijn 6 voordelige manieren om zo’n snelle Skoda RS te rijden

Skoda Kylaq: kleine crossover met benzinemotor voor 8.726 euro (ja, nieuw)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is zo’n snelle Honda Civic Type R (FK2) na 10 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu
