
We zijn altijd fan geweest van de Skoda Octavia RS. Het is een solide allrounder zonder poespas, die zonder daarvoor z’n best te doen altijd erg cool was op zijn eigen nonchalante manier. Hij deed alles nét wat minder goed dan de Golf, maar hij was dan ook net iets goedkoper. Als je tempo wilde en weinig te bewijzen had, dan kocht je een Skoda Octavia RS. En nu ook weer: heb je niet zoveel met de nieuwe VW Golf GTI, dan ga je voor deze verstandigere stationwagen of sedan.
Specificaties Skoda Octavia RS
De Skoda Octavia RS krijgt dit keer niet de 2,0-liter viercilinder met 245 pk die ook in de GTI en Cupra Leon ligt. De Tsjech krijgt de 1,4-liter benzinemotor én een elektromotor. Deze combinatie ken je van de Golf GTE en de Cupra Leon eHybrid. Deze motoren werken samen voor een gecombineerd vermogen van 245 pk, een 0-100-tijd van 7,3 seconden en een topsnelheid van 225 km/u. De CO2-uitstoot zou richting de 30 gram per kilometer moeten gaan, wat zeer gunstig kan uitpakken voor de prijs. De elektrische actieradius is zo’n 60 kilometer.
Uiterlijke kenmerken zijn de sportievere bumpers met zwarte accenten, zwarte spiegelkappen, 18-inch velgen (optioneel 19 inch, maar dan verpest je het ingetogen uiterlijk, dus doe maar niet), een klein spoilertje achterop en aan beide kanten van de achterbumper een dikke uitlaat. Lappen alcantara strijken neer op het interieur en de stoelen bieden meer steun dan normaal. Zo hier en daar plaatst Skoda een extra RS-logootje om je eraan te herinneren dat je in de snellere versie ziet.
Waar staat dat iV voor op de Skoda Octavia?
Waar de Volkswagen Golf vaak een Romeins cijfer meekrijgt om de generatie aan te duiden, geven de letters iV bij de Skoda Octavia RS aan dat het gaat om een hybride aandrijflijn. Dat het ook de vierde generatie Octavia is, is dus toeval. De hybrideversie van de Superb draagt ook de letters op de bips, net als de elektrische Citigo. Schijnbaar is elke vijfde verkochte Octavia in Duitsland, het VK en Zwitserland een RS, dus als Skoda er een hybride van maakt, betekent dat dat ze vertrouwen hebben in de techniek. Verkies jij ‘m boven een GTI?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De nieuwe Skoda Octavia RS met 265 pk ziet er érg lekker uit, maar we hebben slecht nieuws

Skoda Fabia RS (2005) vs Octavia RS (2021)

Skoda Octavia houdt Lambo Huracán bij

Skoda Octavia Combi 1.5 TSI First Edition

Nieuwe Skoda Octavia is groot en slim

Officieel: dit wordt de nieuwe volledig elektrische (!) auto van de politie

De nieuwste Skoda Superb is nu nog beter dan de VW Passat, op één cruciaal ding na

Is de Skoda Elroq de EV waarop heel zakelijk-rijdend Nederland wacht? (review)

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Dit zijn 6 voordelige manieren om zo’n snelle Skoda RS te rijden

Skoda Kylaq: kleine crossover met benzinemotor voor 8.726 euro (ja, nieuw)

Autosalon van Genève 2020: zo ligt het erbij

Mansory Audi RS 6 is nog prima te doen

Nieuwe Fiat 500 is elektrisch

Aston Martin V12 Speedster blaast toupetjes weg

Bugatti Chiron Pur Sport is aangescherpt

Koenigsegg Gemera is een 1.730 pk vierzitter

De nieuwste Skoda Superb is nu nog beter dan de VW Passat, op één cruciaal ding na

Is de Skoda Elroq de EV waarop heel zakelijk-rijdend Nederland wacht? (review)

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Dit zijn 6 voordelige manieren om zo’n snelle Skoda RS te rijden

Skoda Kylaq: kleine crossover met benzinemotor voor 8.726 euro (ja, nieuw)

Dit land protesteert tegen de strenge eisen van de EU en dit is waarom

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste
