Tweeduizendvier. Dat was het laatste jaar dat iemand in een Volkswagen Golf GTI gereden moest hebben om tot een gedegen conclusie te komen. Toen kwam de vijfde generatie, die in alle opzichten anders was dan zijn voorganger. Het was de opvolger van de nogal teleurstellende vierde generatie, die Volkswagen zelf ‘de meest bescheiden GTI’ noemt – dan weet je wel hoe laat het is. Met de vijfde generatie GTI kraakte Volkswagen de code en beseften ze dat de hatch nergens de beste in moest zijn om wél de beste allrounder te worden.

Die formule pasten ze ook bij de Golf VI toe, en bij diens opvolger. Zelfs de motor veranderde sinds die generatie niet meer. Zonder maar een meter gereden te hebben met de nieuwe Volkswagen Golf VIII GTI durven we het wel aan om een gelijksoortige conclusie onder aan dit verhaal te zetten. We zouden kort kunnen aanhalen hoe de oer-GTI een van de eerste hete hatchbacks ooit was en een grondlegger van het genre, zeggen dat ie nergens in uitblinkt maar wel fijn is, ergens het woord ‘allemansvriend’ in verwerken en een koude kletser open trekken. Of zou het bij deze generatie anders zijn? We stappen in een exemplaar met een handbak en rode lak, zoals het wat ons betreft hoort bij een GTI. Pas later horen we dat de Nederlandse importeur besloot om in Nederland alleen de versie met DSG-automaat te leveren. Wil je toch de handgeschakelde versie, dan zul je hem dus zelf uit Duitsland moeten halen.

De nieuwe Volkswagen Golf GTI is een doorontwikkeling

Om te beginnen is de nieuwe generatie GTI inderdaad een doorontwikkeling van de oude. Het vermogen van 245 pk is gelijk aan dat van de GTI Performance van de vorige generatie en komt uit dezelfde 2.0 TSI-motor. Het onderstel is hier en daar bijgeschaafd, maar bleef in grote lijnen hetzelfde. Volkswagen geeft met gepaste arrogantie toe dat hun ijkpunt niet een Focus ST of een Hyundai i30 N was, maar de vorige GTI. Pas toen de auto klaar was, zetten ze hem tegenover de concurrentie.

Op veel vlakken hetzelfde dus, maar het moet gezegd dat de nieuwe GTI wel iets uitbundiger is geworden dan zijn voorganger. Achterop steken twee uitlaten als scheepskanonnen naar buiten, voorop zit er onder het rode GTI-biesje een lichtgevende strip die als een doorlopende wenkbrauw de koplampen verbindt en in de grote muil zitten per zijde vijf mistlampen. Wie had ooit gedacht dat de Ford Focus ST nog eens de subtielere keuze zou zijn?

Het interieur is minder subtiel dan voorheen

Binnenin zet Volkswagen de lijn door. Vroeger was het interieur van de GTI gewoon dat van de Golf, plus een beetje. Nu monteert het merk lijvige sportstoelen (gelukkig, met het ruitjespatroon) met een groot opvallend rood vlak op de zijkant en voorzien ze het dashboard van een honingraatpatroon. Had niet per se gehoeven, maar het is mooi in lijn met de rest. Net zo uitgesproken zijn de adaptieve dempers. In de Comfort-stand rijdt de GTI bijna als elke andere Golf; de demping is zacht en in de fijne stoelen kun je zonder problemen naar de andere kant van Nederland rijden. De binnenruimte is daarbij hetzelfde als in elke andere Golf, dus dat is in orde.

Zet de Volkswagen Golf GTI in de Sport-stand en het verschil is duidelijk merkbaar, maar selecteer de Individual-modus en stel de dempers in op de hardste stand om op een klinkerweggetje te ervaren hoe een blik Flexa zich voelt in de mengmachine. In deze stand, zo claimt Volkswagen, is het mogelijk om de achterkant van de Golf te laten uitbreken. Ja heus, ze hebben het over de brave GTI. Om driftbuien te voeden, sleutelde Volkswagen specifiek aan de gas-los-respons. Klinkt gek, maar het komt erop neer dat de auto abrupter van het gas gaat, om zo voor een gewichtsverplaatsing naar de voorwielen te zorgen, waardoor de grip van de achterwielen wegvalt in een bocht. Bovendien kun je de veiligheidssystemen die overstuur tegengaan volledig uitschakelen – al moet je goed zoeken in het touchscreen.

Het digitale interieur

Daarover gesproken: Volkswagen zet in op het volledig digitale interieur. Achter het stuur zit een scherm in plaats van tellers, en voor de GTI ontwierp Volkswagen wat extra sportieve graphics. Boven op het dashboard staat een touchscreen, eveneens met een rode achtergrond. Daaronder zitten de bekende aanraakpaneeltjes voor de verwarming, die vervelend genoeg niet verlicht zijn. Je kunt ze omzeilen door de spraakbediening toe te passen, maar die reageert niet altijd even lekker. Handig is het klepje in het vakje onder de navigatie, hierdoor kun je een telefoon draadloos opladen zonder dat hij door de cabine vliegt tijdens het betere bochtenwerk.

Zelfs de knoppen op het stuur zijn nu aanraakgevoelig en geven haptische feedback als je ze indrukt. We snappen het idee, maar laat dit vooral aan Apple en consorten over – geef de GTI ouderwetse knoppen die je kunt indrukken. Dat gaat toch al jaren goed? De knoppen werken niet altijd even fijn en door ze ook maar licht aan te raken, geef je al het commando om het volume harder of zachter te zetten. Grappig genoeg worden andere snelleriken van de Volkswagen Groep, zoals de Audi S3 en de Cupra Leon, niet uitgerust met deze vreemde aanraakknopjes. Voor de beleving versterkt een losse speaker het motorgeluid. Dit is niet synthetisch, zo claimt een ingenieur bij Volkswagen, want de luidspreker versterkt letterlijk het geluid dat de motor op dat moment maakt. De 2,0-liter klinkt wel lekker rauw in de cabine en bij de DSG-versie zul je regelmatig wat plofjes horen.

Is de Volkswagen Golf GTI snel genoeg?

Is 245 pk voldoende? Jazeker, het is fijn om voor de verandering in een hete hatch te rijden waar je een tijdje het gas ingetrapt kunt houden zonder direct je rijbewijs op het spel te zetten. Bovendien komen er ongetwijfeld nog een Performance-versie én een Golf R. De 0-naar-100-tijd is voor de DSG 6,2 seconden; voor deze handbak moet je daar ongeveer een halve seconde bij optellen. Volkswagen scherpte de TSI aan met een nieuwe turbo, hogere brandstofdruk en een nieuw uitlaatfilter voor gunstigere uitstoot. Het maximale koppel komt nu al vrij bij een dieselige 1.600 tpm en blijft aanhouden tot 4.300. Na een toefje turbogat stoomt de Volkswagen Golf VIII GTI door de toeren, zonder de afleiding van bandengegil of aandrijfreacties in je stuur. Heel effectief, heel volwassen en heel des Volkswagens.

Het zijn de stijvere veren die de voorwielen happiger maken in de bochten, dat zullen rijders van de vorige GTI zeker merken. Het subframe is nu van aluminium en komt van de vorige GTI Clubsport S. Volgzamer dan ooit duikt deze Volkswagen Golf VIII GTI de bocht in, met bakken grip. Er is geen onderstuur, geen overstuur, geen drama, gewoon grip. Te vroeg op het gas gaan, daar doet de GTI ook niet lastig over. De onderdelen zijn niet per se nieuw, maar wel de software die alles verbindt. De stabiliteitscontrole stuurt de remmen en de adaptieve dempers aan zodat bepaalde hoeken verstijven of verslappen voor optimale grip. De klauwen aan de binnenzijde helpen om de Golf door de bocht te trekken. De voorgaande generaties waren het snelst met alle systemen uitgeschakeld, maar bij de nieuwste is dat precies andersom. Net als bij, we noemen maar iets, Ferrari.

De GTI is stabiel

Ondanks de aangescherpte respons behoudt de Golf op snelheid zijn stabiliteit. Een Hyundai i30 N of een Mégane RS is misschien nog leuker in de bochten, maar hectometerpaaltjes tellen doet de GTI beter. De bijna onfeilbare wegligging van deze GTI met adaptieve dempers maakt ons wel extra nieuwsgierig naar een versie zonder. Bij een tosti zijn de kaasdruipers die half aangebrand langs het brood liggen het lekkerst, waarmee we willen zeggen dat imperfecties iets soms verbeteren.

Dat we de handbak in Nederland moeten missen, is jammer, maar je mist niets bijzonders. De bak is zeker niet slecht en schakelt trefzeker, maar voelt aan als een doorsnee handbak. De slag had iets korter gemogen voor wat meer hot-hatch-gevoel. De mensen die geen DSG kiezen, doen dat heel bewust; ze leveren prestaties in voor rijplezier en dat mag je best belonen met iets bijzonders. We zouden zeggen: gooi er voor de aardigheid nog een golfballetje op (nu is het een normale pook, maar dan met aan de achterkant de putjes van een golfbal en met rode afwerking), zoals de allereerste GTI dat had, en knoop er dan meteen een short shifter in.

Geen exacte kopie

De Golf GTI is niet de verslavende hete hatch die elke dag naar je staat te lonken en je smeekt om elke bocht te behandelen alsof je Eau Rouge aanvalt. In plaats daarvan is het een auto waarbij je er nooit tegenop zult zien om een flink eind te gaan rijden. Daarnaast is hij meer dan snel genoeg voor in Nederland, is hij goed genoeg voor als je een keer het circuit op wilt, maar is hij niet zó snel dat je een strippenkaart van het CJIB krijgt – en dat brengt weer een acceptabel verbruik met zich mee. Om even terug te komen op de eerste alinea: de nieuwe GTI is geen exacte kopie van de Golf VII. Het is een betere GTI, maar als auto kent hij wat bezwaren. Al weten we wel vrij zeker dat je ermee leert leven. Ook is er geen driedeurs versie voor de mensen die hun restwaarde willen verkwanselen. Daar krijg je wel een scherper onderstel voor terug, en als je durft wat glijplezier.

Volkswagen Golf GTI (2020)


Motor
1.984 cc
viercilinder turbo
245 pk @ 5.000 tpm
370 Nm @ 1.600 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u n.n.b.
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
n.n.b.
CO2-uitstoot n.n.b.
Afmetingen
4.287 x 1.789 x 1.478 mm (l x b x h)
2.627 mm (wielbasis)
gewicht n.n.b.
50 l (benzine)
380 / 1.237 l (bagage)
Prijzen
€ 48.336 (NL) - DSG
€ 40.390 (B) - DSG

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)