
Het jaar 1923 is een belangrijk jaar voor de autosport. Niet alleen is dan de eerst 24 Uur van Le Mans, ook besluit Ugo Sivocci dat jaar mee te doen aan de Targa Florio met de Alfa Romeo RL. Voor extra geluk verft Alfa een wit vierkant met daarop een groen klavertjevier op de auto. Dit zorgt aanvankelijk voor geluk en Sivocci wint de race op Sicilië.
We willen je niet aanzetten tot bijgeloof, maar later dat jaar rijdt Sivocci op Monza in een auto zonder het klavertjevier. Het noodlot slaat toe en de coureur overlijdt in een crash. Bij het witte vierkantje stond elke hoek voor één van de coureurs, en uit respect voor Sivocci wordt één van de hoekjes weggehaald. Het driehoekje dat je nu kent, blijft over.
Omdat de overwinning met de eerste ‘Quadrifoglio’ een eeuw oud is, bouwt Alfa Romeo een speciale Giulia en een speciale Stelvio voor ieder jaar dat het geluksbloemetje bestaat. De auto’s heten voluit Alfa Romeo Giulia en Stelvio Quadrifoglio 100th Anniversario. Je herkent ze aan de gouden rand om de Quadrifolgio-badge met daarin de jaartallen 1923 en 2023.
Aanpassingen aan de Giulia en Stelvio
De normale Giulia en Stelvio zijn recentelijk gefacelift, maar de snelle versies bleven nog achter. De Alfa Romeo Giulia en Stelvio Quadrifoglio 100th Anniversario krijgen nu de updates. De koplampen zijn nu dus vernieuwd, net als het 12,3-inch scherm op het dashboard.

In de cabine komt het goud terug in de stiksels en op het dashboard tegenover de bijrijder bij het getal ‘100’ met een klavertjevier. De middenconsole is voor deze versies gemaakt van koolstofvezel dat een 3D-effect moet hebben. Ook kun je kiezen voor een extra rijmodus genaamd ‘Race’.
Specificaties van de Alfa Romeo Giulia en Stelvio Quadrifoglio 100th Anniversario
Alfa Romeo sleutelt ook wat aan de 2,9-liter V6-motoren die in de Giulia en Stelvio liggen. Voor het feestmodel komt er helaas geen 100 pk bij, maar 10 pk. Het vermogen is hiermee 520 pk. Daarmee heeft de Giulia 20 pk minder dan zijn GTAm-broer. Alfa Romeo laat ons weten dat er nog niets bekend is over de prijzen. Hoeveel er van deze uitvoering naar Nederland komen, is niet bekend.
Meer van TopGear


Alfa Romeo Stelvio Tributo Italiano review: Niet perfect, maar is dat niet juist zijn charme?

Alfa Romeo Stelvio en Giulia krijgen facelift, zien er nog steeds prachtig uit

De Alfa Romeo Giulia en Stelvio Estrema zijn gemaakt met hulp van het F1-team

Hagel sloopt Alfa van Kimi Räikkönen

Alfa’s Giorgio-platform is terminaal

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Is zo’n beeldschone Alfa Romeo 4C na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

De overheid geeft duidelijkheid over gepersonaliseerde kentekens in Nederland

Man brengt Alfa Giulia naar dealer voor kleine reparaties, vindt hem bovenop een Porsche terug

Alfa Romeo Stelvio Q: nog even over de achterwielen

Alfa Romeo Giulia en Stelvio Q zijn nu groen

Tesla Model 3 vs Alfa Romeo Stelvio Q

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio vs Mercedes-AMG C 63 S 4Matic+

VIDEO: Luide Alfa wekt eekhoorntjes uit winterslaap en maakt boswachter boos

Man brengt Alfa Giulia naar dealer voor kleine reparaties, vindt hem bovenop een Porsche terug

BMW M3 vs Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Alfa Romeo Giulia en Stelvio Q zijn nu groen

Geen Giulia GTAm? Dan een Giulia Q, plus dit

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

De (veruit) meest gestolen auto van Nederland is compleet vernieuwd

Is de Zeekr 7X de ideale auto om jouw Tesla Model Y op te volgen? (review)

Heeft Ford per ongeluk een geniale manier bedacht om belastingen te ontwijken op een nieuwe auto?

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

Een van de betrouwbaarste Alfa Romeo’s ooit kan van jou zijn (en het is niet wat je denkt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

De nieuwe Fiat Grande Panda is er nu ook met benzinemotor én als ruige 4×4

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt
