
Het jaar 1923 is een belangrijk jaar voor de autosport. Niet alleen is dan de eerst 24 Uur van Le Mans, ook besluit Ugo Sivocci dat jaar mee te doen aan de Targa Florio met de Alfa Romeo RL. Voor extra geluk verft Alfa een wit vierkant met daarop een groen klavertjevier op de auto. Dit zorgt aanvankelijk voor geluk en Sivocci wint de race op Sicilië.
We willen je niet aanzetten tot bijgeloof, maar later dat jaar rijdt Sivocci op Monza in een auto zonder het klavertjevier. Het noodlot slaat toe en de coureur overlijdt in een crash. Bij het witte vierkantje stond elke hoek voor één van de coureurs, en uit respect voor Sivocci wordt één van de hoekjes weggehaald. Het driehoekje dat je nu kent, blijft over.
Omdat de overwinning met de eerste ‘Quadrifoglio’ een eeuw oud is, bouwt Alfa Romeo een speciale Giulia en een speciale Stelvio voor ieder jaar dat het geluksbloemetje bestaat. De auto’s heten voluit Alfa Romeo Giulia en Stelvio Quadrifoglio 100th Anniversario. Je herkent ze aan de gouden rand om de Quadrifolgio-badge met daarin de jaartallen 1923 en 2023.
Aanpassingen aan de Giulia en Stelvio
De normale Giulia en Stelvio zijn recentelijk gefacelift, maar de snelle versies bleven nog achter. De Alfa Romeo Giulia en Stelvio Quadrifoglio 100th Anniversario krijgen nu de updates. De koplampen zijn nu dus vernieuwd, net als het 12,3-inch scherm op het dashboard.

In de cabine komt het goud terug in de stiksels en op het dashboard tegenover de bijrijder bij het getal ‘100’ met een klavertjevier. De middenconsole is voor deze versies gemaakt van koolstofvezel dat een 3D-effect moet hebben. Ook kun je kiezen voor een extra rijmodus genaamd ‘Race’.
Specificaties van de Alfa Romeo Giulia en Stelvio Quadrifoglio 100th Anniversario
Alfa Romeo sleutelt ook wat aan de 2,9-liter V6-motoren die in de Giulia en Stelvio liggen. Voor het feestmodel komt er helaas geen 100 pk bij, maar 10 pk. Het vermogen is hiermee 520 pk. Daarmee heeft de Giulia 20 pk minder dan zijn GTAm-broer. Alfa Romeo laat ons weten dat er nog niets bekend is over de prijzen. Hoeveel er van deze uitvoering naar Nederland komen, is niet bekend.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Alfa Romeo Stelvio Tributo Italiano review: Niet perfect, maar is dat niet juist zijn charme?

Alfa Romeo Stelvio en Giulia krijgen facelift, zien er nog steeds prachtig uit

De Alfa Romeo Giulia en Stelvio Estrema zijn gemaakt met hulp van het F1-team

Hagel sloopt Alfa van Kimi Räikkönen

Alfa’s Giorgio-platform is terminaal

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

De overheid geeft duidelijkheid over gepersonaliseerde kentekens in Nederland

Alfa Romeo Junior Veloce: de leukste in zijn klasse, maar niet de beste (review)

Dit zijn de 8 leukste elektrische auto’s van dit moment

Waarom je nooit meer een nieuwe Alfa Romeo met de kentekenplaat rechts gaat zien

Man brengt Alfa Giulia naar dealer voor kleine reparaties, vindt hem bovenop een Porsche terug

Alfa Romeo Stelvio Q: nog even over de achterwielen

Alfa Romeo Giulia en Stelvio Q zijn nu groen

Tesla Model 3 vs Alfa Romeo Stelvio Q

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio vs Mercedes-AMG C 63 S 4Matic+

VIDEO: Luide Alfa wekt eekhoorntjes uit winterslaap en maakt boswachter boos

Man brengt Alfa Giulia naar dealer voor kleine reparaties, vindt hem bovenop een Porsche terug

BMW M3 vs Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Alfa Romeo Giulia en Stelvio Q zijn nu groen

Geen Giulia GTAm? Dan een Giulia Q, plus dit

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Is de Mitsubishi Outlander ook de moeite waard als je geen 0% bijtelling krijgt? (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

Blijkbaar kopen alleen oudere mensen het betrouwbaarste merk ter wereld (en dat is zonde)

Het kan straks verboden zijn om carbon op jouw auto te hebben in de EU

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Zo verdient Tesla miljarden in Nederland – zonder een auto te bouwen
