
Met een oplage van 100 stuks zit je redelijk in de exclusieve hoek, maar er zijn altijd mensen die het nog wat exclusiever willen. Dit zijn de SSC Tuatara Aggressor en Tuatara Striker, de nog heftigere versies van de Amerikaanse hypercar. Het pakket van de Striker kun je als klant bestellen op één van de 100 normale Tuatara’s en voor de Aggressor ruimt SSC tien extra productieplekken in.
Te beginnen met de Striker, deze krijgt een nieuwe splitter, een nieuwe diffuser, een grote achterspoiler en nog wat toevoegingen voor extra downforce. De neerwaartse druk verdrievoudigt door de toevoegingen naar 500 kilo bij 260 km/u. De motor is hetzelfde als in de reguliere Tuatara en produceert 1.750 pk. De ontwikkeling van het aerodynamische pakket zou 1.000 uur hebben gekost in de windtunnel.
De SSC Tuatara Aggressor
Tien klanten mogen tekenen voor de SSC Tuatara Aggressor. Deze krijgt dezelfde aerodynamische aanpassingen, maar met een motor-upgrade erbij. De V8 produceert geen 1.750 pk, maar 2.200 pk. Voor de aardigheid monteert SSC een nieuw uitlaatsysteem.
Deze versie krijgt geen kenteken en is alleen voor het circuit. We zouden zo snel geen circuit kunnen bedenken waar je als gentleman driver te kort hebt aan 1.750 pk en waar je überhaupt 2.200 pk kwijt kunt. Of waar het verstandig is. Beide auto’s krijgen een op raceauto’s geïnspireerd interieur met veel alcantara en racegordels. Oh, en ze willen een race-bestickering voor je ontwerpen en plakken.
Hoe zat het met het wereldrecord?
Het idee van de SSC Tuatara was altijd dat het de snelste auto ter wereld moest worden. Sneller dan Bugatti en sneller dan Koeningsegg. Ze leken even het record in handen te hebben vorig jaar, toen ze 532 km/u aantikten. Dit leek een rekenfoutje te zijn. Later bereikten ze officieel de 455 km/u. Het doel is om 300 mph te halen – dat is 482,8 km/u. Of ze dat lukt voordat Koeningsegg en Hennessey een nieuwe poging doen, is even afwachten.
Meer van TopGear


SSC reageert op aantijgingen over recordvideo

Snelste productieauto ter wereld: SSC Tuatara

De eerste SSC Tuatara is hier

SSC Tuatara

SSC Tuatara: Henness-wie?

SSC Tuatara toch wel de snelste auto

SSC reageert op aantijgingen over recordvideo

Snelste productieauto ter wereld: SSC Tuatara

De eerste SSC Tuatara is hier

SSC Tuatara

Auto’s met een topsnelheid van 650 km/u: wanneer komen ze?

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Veel mensen denken nog dat je in dit land overal onnodig links mag rijden, maar dat is niet zo

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

De op-een-na grootste automarkt ter wereld doet niet meer aan uitstootregels, en dat is slecht nieuws voor Tesla

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

De Brabus 1000 is sneller dan menig Ferrari, maar heeft nog één groot voordeel

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Wat is er precies aan de hand bij McLaren? En gaat het nog wel goed komen?

Zo kom je erachter of er gerookt is in een auto (zelfs als ie grondig is schoongemaakt)

‘Zijn de boetes voor motorrijders eigenlijk net zo hoog als die voor automobilisten?’

Waarom er (al jaren) langs de drukke A12 een spooktankstation staat

Deze auto was 13 jaar leverbaar in Nederland, maar nu kun je hem niet meer bestellen

Zeer mooi technisch hoog standjedaar houd ik van
Gelukkig, 1750 pk was ook veel te weinig.
Oh die heeft een grote taartschep op zijn achterklep. Kan hij vliegen?
Gelukkig is hij heel snel, dan hoef je er niet zo lang naar te kijken…