
Met een oplage van 100 stuks zit je redelijk in de exclusieve hoek, maar er zijn altijd mensen die het nog wat exclusiever willen. Dit zijn de SSC Tuatara Aggressor en Tuatara Striker, de nog heftigere versies van de Amerikaanse hypercar. Het pakket van de Striker kun je als klant bestellen op één van de 100 normale Tuatara’s en voor de Aggressor ruimt SSC tien extra productieplekken in.
Te beginnen met de Striker, deze krijgt een nieuwe splitter, een nieuwe diffuser, een grote achterspoiler en nog wat toevoegingen voor extra downforce. De neerwaartse druk verdrievoudigt door de toevoegingen naar 500 kilo bij 260 km/u. De motor is hetzelfde als in de reguliere Tuatara en produceert 1.750 pk. De ontwikkeling van het aerodynamische pakket zou 1.000 uur hebben gekost in de windtunnel.
De SSC Tuatara Aggressor
Tien klanten mogen tekenen voor de SSC Tuatara Aggressor. Deze krijgt dezelfde aerodynamische aanpassingen, maar met een motor-upgrade erbij. De V8 produceert geen 1.750 pk, maar 2.200 pk. Voor de aardigheid monteert SSC een nieuw uitlaatsysteem.
Deze versie krijgt geen kenteken en is alleen voor het circuit. We zouden zo snel geen circuit kunnen bedenken waar je als gentleman driver te kort hebt aan 1.750 pk en waar je überhaupt 2.200 pk kwijt kunt. Of waar het verstandig is. Beide auto’s krijgen een op raceauto’s geïnspireerd interieur met veel alcantara en racegordels. Oh, en ze willen een race-bestickering voor je ontwerpen en plakken.
Hoe zat het met het wereldrecord?
Het idee van de SSC Tuatara was altijd dat het de snelste auto ter wereld moest worden. Sneller dan Bugatti en sneller dan Koeningsegg. Ze leken even het record in handen te hebben vorig jaar, toen ze 532 km/u aantikten. Dit leek een rekenfoutje te zijn. Later bereikten ze officieel de 455 km/u. Het doel is om 300 mph te halen – dat is 482,8 km/u. Of ze dat lukt voordat Koeningsegg en Hennessey een nieuwe poging doen, is even afwachten.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


SSC reageert op aantijgingen over recordvideo

Snelste productieauto ter wereld: SSC Tuatara

De eerste SSC Tuatara is hier

SSC Tuatara

SSC Tuatara: Henness-wie?

SSC Tuatara toch wel de snelste auto

SSC reageert op aantijgingen over recordvideo

Snelste productieauto ter wereld: SSC Tuatara

De eerste SSC Tuatara is hier

SSC Tuatara

Auto’s met een topsnelheid van 650 km/u: wanneer komen ze?

De eerste Tesla’s zonder bestuurder gaan dit jaar al de weg op

De Tesla Model S Plaid met 1.000+ pk begint echt goedkoop te worden, maar daar heb jij niets aan

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

Tesla heeft zowaar geluisterd naar klanten en voorkomt grote irritatie bij vernieuwde Model Y

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

Zeer mooi technisch hoog standjedaar houd ik van
Gelukkig, 1750 pk was ook veel te weinig.
Oh die heeft een grote taartschep op zijn achterklep. Kan hij vliegen?
Gelukkig is hij heel snel, dan hoef je er niet zo lang naar te kijken…