
De Suzuki Jimny is onze Budget-apocalyps-overlevingsauto van het Jaar. Een beetje survivallen kon ie dus al, in onze optiek. Suzuki vond dat het allemaal nog wel een tikje extremer kon, dus verzonnen ze de Suzuki Jimny Survive: een extra ruige offroad-rakker.
Veel traanplaat, rij-platen op het dak, een lier voorop, tweedelige (of misschien driedelige) velgen, een externe rolkooi en koplampbeschermers geven aan dat de Suzuki Jimny Survive zich niet laat kisten door moedertje natuur. Om het voor de achterste passagiers nog minder comfortabel te maken, is de ruit achter dichtgemaakt.
Het gaat hier om de iets kleinere uitvoering van de Jimny, die wij in Europa niet kennen. De afmetingen zijn iets bescheidener en de motor meet geen 1,5 liter, maar 0,66 liter. Hiermee is de Suzuki Jimny Survive een zogenoemde Kei-car en komt de eigenaar in aanmerking voor gunstige belastingvoordelen in Japan.
Suzuki Jimny Pick-up
Het tweede feestnummer is de Suzuki Jimny Pick-up. Of Sierra, zoals Suzuki ‘m noemt. De nutteloze achterbank verdween in ruil voor een praktische laadbak. Bovenop monteert Suzuki twee verstralers en een rolbeugel. Het Suzuki Rhino Club-logo op de deur doet vermoeden dat het merk Afrika in gedachten heeft als doelgebied voor deze auto.
Waar kan ik deze Jimny’s kopen?
Voorlopig nergens. De twee auto’s zijn gebouwd voor de Tokyo Motor Show 2019 en zullen misschien niet eens in productie gaan. Van de Survive bestaat de kans dat Suzuki wel de accessoires gaat verkopen. En als er genoeg vraag is, komt er heel misschien ook wel een Suzuki Jimny Pick-up…
Meer van TopGear


Standaard een extra set winterbanden: waarom hebben auto’s dat niet?

Bij deze tuner kun je je Suzuki Jimny laten ombouwen tot Lancia Delta or Renault 5

Damd vermomt de Suzuki Jimny als Lancia Delta Integrale en Renault 5

Suzuki Jimny by Twisted review: kleine 4×4 wordt stoerder met turbo

Herrezen uit de dood: Suzuki komt met een elektrische Jimny voor Europa!

De vernieuwde Suzuki Alto is precies wat we nodig hebben in Nederland (maar er is slecht nieuws)

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Er is één (betaalbare) benzineauto die nog veel betrouwbaarder blijkt dan een Toyota

De ANWB tipt een wel heel bijzondere auto als meest waardevaste aankoop

De tien zuinigste tweedehandsauto’s op benzine die je nu (voor weinig) kunt kopen

Verrek: Suzuki heeft helemaal nog geen elektrische auto’s

Nano Cellulose Vehicle Concept: meest milieubewuste supercar

Subaru Levorg Prototype gaat stug door

Concepten op de Tokyo Motor Show 2019

Mazda MX-30: de eerste elektrische Mazda

Alpina B3 Sedan maakt gemis M3 dragelijk

De tofst verbouwde Suzuki Jimny’s

Skoda Kylaq: kleine crossover met benzinemotor voor 8.726 euro (ja, nieuw)

De prijs van de Hyundai Inster is bekend: de goedkoopste volwaardige EV van dit moment?

Bij deze tuner kun je je Suzuki Jimny laten ombouwen tot Lancia Delta or Renault 5

Dacia Spring: hoe goed of slecht rijdt de goedkoopste elektrische auto van Nederland? (review)

De goedkoopste EV van Nederland kost 10.000 euro minder dan een VW Polo

Dacia Spring: De goedkoopste elektrische auto van Nederland is vernieuwd

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

De vernieuwde Suzuki Alto is precies wat we nodig hebben in Nederland (maar er is slecht nieuws)

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Dit had makkelijk jouw volgende auto kunnen zijn, maar Nederlanders maken domme keuzes

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen
