
Als baas van een automerk móet je wel een auto uit je eigen fabriek rijden. Vervelend als je de grote baas van Suzuki bent, maar bij Toyota heb je het niet eens zo slecht bekeken. Als er geen Toyota is die je bevalt, dan stap je wel in een opulente Lexus.
De dikste auto van het concern vind je echter niet bij Lexus, maar bij Toyota zelf. De Toyota Century, ooit de enige auto uit Japan met een V12, is een Rolls-Royce-tegenhanger. De nieuwste versie van de slee telt slechts acht cilinders, maar dat maakt de auto niet minder dik.
De enige Toyota Century GRMN
Maar toch niet niet dik genoeg voor Toyota-baas Akio Toyoda. Of in ieder geval niet uniek genoeg. De autosportfanaat zette daarom zijn mensen aan het werk om één exemplaar om te bouwen tot Toyota Century GRMN. Die laatste vier letters staan voor ‘Gazoo Racing, Masters of Nürburgring’.
Waarschijnlijk is de Toyota Century GRMN de enige van het label die nooit zelfs maar in de buurt van de ‘Ring zal komen – maar dat mag de pret niet drukken. De grote verschillen zitten hem in de optiek van de auto. Dikke velgen, een speciale bumperkit en een spierwit lakje. Wat er met de motor gebeurd is, blijft geheim.
Hopelijk voor de bips van Akio Toyoda (en dit is hopelijk de laatste keer dat we het daar over hebben) is het onderstel niet te sportief gemaakt. Hij zit namelijk zelf voornamelijk achterin. Hij rijdt in ieder geval rond als een baas. Letterlijk. Of figuurlijk. Of beide.
Foto’s: SupCat
Meer van TopGear


Wald Toyota Century gaat laag voor de onderwereld

Toyota Century V12 met straight pipe klinkt uitstekend

Tom’s Toyota Century is een directielid op Air Maxjes

Toyota Century Cabrio: nieuw Japans tijdperk

Met de Toyota Century door Japan

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

Politie waarschuwt dat autodieven op zoek zijn naar één type auto: meerdere per nacht gejat

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Veel actieradius of een zuinig verbruik is niet de manier om auto’s te verkopen, denkt het grootste merk ter wereld

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Laat je Rolls-Royce maar zitten en koop deze auto als je veel Dalmatiërs wil ontvoeren

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Met dit slimme trucje van Google Maps bespaar je geld als je met de auto op vakantie gaat
