
Als baas van een automerk móet je wel een auto uit je eigen fabriek rijden. Vervelend als je de grote baas van Suzuki bent, maar bij Toyota heb je het niet eens zo slecht bekeken. Als er geen Toyota is die je bevalt, dan stap je wel in een opulente Lexus.
De dikste auto van het concern vind je echter niet bij Lexus, maar bij Toyota zelf. De Toyota Century, ooit de enige auto uit Japan met een V12, is een Rolls-Royce-tegenhanger. De nieuwste versie van de slee telt slechts acht cilinders, maar dat maakt de auto niet minder dik.
De enige Toyota Century GRMN
Maar toch niet niet dik genoeg voor Toyota-baas Akio Toyoda. Of in ieder geval niet uniek genoeg. De autosportfanaat zette daarom zijn mensen aan het werk om één exemplaar om te bouwen tot Toyota Century GRMN. Die laatste vier letters staan voor ‘Gazoo Racing, Masters of Nürburgring’.
Waarschijnlijk is de Toyota Century GRMN de enige van het label die nooit zelfs maar in de buurt van de ‘Ring zal komen – maar dat mag de pret niet drukken. De grote verschillen zitten hem in de optiek van de auto. Dikke velgen, een speciale bumperkit en een spierwit lakje. Wat er met de motor gebeurd is, blijft geheim.
Hopelijk voor de bips van Akio Toyoda (en dit is hopelijk de laatste keer dat we het daar over hebben) is het onderstel niet te sportief gemaakt. Hij zit namelijk zelf voornamelijk achterin. Hij rijdt in ieder geval rond als een baas. Letterlijk. Of figuurlijk. Of beide.
Foto’s: SupCat
Meer van TopGear


Wald Toyota Century gaat laag voor de onderwereld

Toyota Century V12 met straight pipe klinkt uitstekend

Tom’s Toyota Century is een directielid op Air Maxjes

Toyota Century Cabrio: nieuw Japans tijdperk

Met de Toyota Century door Japan

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Waarom deze betaalbare nieuwe Toyota misschien niet zo betrouwbaar is als je gewend bent

Deze oersaaie auto is volgens de ANWB de beste investering die je kunt doen

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

De goedkoopste auto die je in Nederland soms nog nieuw kunt kopen wil maar niet dood gaan

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma
