
Als baas van een automerk móet je wel een auto uit je eigen fabriek rijden. Vervelend als je de grote baas van Suzuki bent, maar bij Toyota heb je het niet eens zo slecht bekeken. Als er geen Toyota is die je bevalt, dan stap je wel in een opulente Lexus.
De dikste auto van het concern vind je echter niet bij Lexus, maar bij Toyota zelf. De Toyota Century, ooit de enige auto uit Japan met een V12, is een Rolls-Royce-tegenhanger. De nieuwste versie van de slee telt slechts acht cilinders, maar dat maakt de auto niet minder dik.
De enige Toyota Century GRMN
Maar toch niet niet dik genoeg voor Toyota-baas Akio Toyoda. Of in ieder geval niet uniek genoeg. De autosportfanaat zette daarom zijn mensen aan het werk om één exemplaar om te bouwen tot Toyota Century GRMN. Die laatste vier letters staan voor ‘Gazoo Racing, Masters of Nürburgring’.
Waarschijnlijk is de Toyota Century GRMN de enige van het label die nooit zelfs maar in de buurt van de ‘Ring zal komen – maar dat mag de pret niet drukken. De grote verschillen zitten hem in de optiek van de auto. Dikke velgen, een speciale bumperkit en een spierwit lakje. Wat er met de motor gebeurd is, blijft geheim.
Hopelijk voor de bips van Akio Toyoda (en dit is hopelijk de laatste keer dat we het daar over hebben) is het onderstel niet te sportief gemaakt. Hij zit namelijk zelf voornamelijk achterin. Hij rijdt in ieder geval rond als een baas. Letterlijk. Of figuurlijk. Of beide.
Foto’s: SupCat
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Wald Toyota Century gaat laag voor de onderwereld

Toyota Century V12 met straight pipe klinkt uitstekend

Tom’s Toyota Century is een directielid op Air Maxjes

Toyota Century Cabrio: nieuw Japans tijdperk

Met de Toyota Century door Japan

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

Vernieuwde Toyota bZ4x: gaan de Nederlanders hem nu wel kopen?

Toyota C-HR+ is precies even sterk én even snel als de meest legendarische BMW M3

Het grootste automerk ter wereld verkoopt nauwelijks elektrische auto’s, behalve in één land

De vernieuwde Toyota Corolla: minder koeien, maar ook minder paarden

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste volwaardige elektrische auto krijgt nu eindelijk een opvolger

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Vanaf volgende week ook 130 op de snelweg tussen 12:00 en 14:00 uur: ‘op rustige momenten kan het’

Is het verstandig om om zo’n veel goedkopere occasion met een ’tik in de motor’ te kopen?

Er is geen personeel – waarom gaan sommige onbemande tankstations toch dicht na 23:00 uur?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken
