
Als baas van een automerk móet je wel een auto uit je eigen fabriek rijden. Vervelend als je de grote baas van Suzuki bent, maar bij Toyota heb je het niet eens zo slecht bekeken. Als er geen Toyota is die je bevalt, dan stap je wel in een opulente Lexus.
De dikste auto van het concern vind je echter niet bij Lexus, maar bij Toyota zelf. De Toyota Century, ooit de enige auto uit Japan met een V12, is een Rolls-Royce-tegenhanger. De nieuwste versie van de slee telt slechts acht cilinders, maar dat maakt de auto niet minder dik.
De enige Toyota Century GRMN
Maar toch niet niet dik genoeg voor Toyota-baas Akio Toyoda. Of in ieder geval niet uniek genoeg. De autosportfanaat zette daarom zijn mensen aan het werk om één exemplaar om te bouwen tot Toyota Century GRMN. Die laatste vier letters staan voor ‘Gazoo Racing, Masters of Nürburgring’.
Waarschijnlijk is de Toyota Century GRMN de enige van het label die nooit zelfs maar in de buurt van de ‘Ring zal komen – maar dat mag de pret niet drukken. De grote verschillen zitten hem in de optiek van de auto. Dikke velgen, een speciale bumperkit en een spierwit lakje. Wat er met de motor gebeurd is, blijft geheim.
Hopelijk voor de bips van Akio Toyoda (en dit is hopelijk de laatste keer dat we het daar over hebben) is het onderstel niet te sportief gemaakt. Hij zit namelijk zelf voornamelijk achterin. Hij rijdt in ieder geval rond als een baas. Letterlijk. Of figuurlijk. Of beide.
Foto’s: SupCat
Meer van TopGear


Wald Toyota Century gaat laag voor de onderwereld

Toyota Century V12 met straight pipe klinkt uitstekend

Tom’s Toyota Century is een directielid op Air Maxjes

Toyota Century Cabrio: nieuw Japans tijdperk

Met de Toyota Century door Japan

Veel actieradius of een zuinig verbruik is niet de manier om auto’s te verkopen, denkt het grootste merk ter wereld

De (veruit) meest gestolen auto van Nederland is compleet vernieuwd

Zoveel auto’s van het betrouwbaarste merk ter wereld rijden er op deze aardbol rond

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Veel actieradius of een zuinig verbruik is niet de manier om auto’s te verkopen, denkt het grootste merk ter wereld

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

De (veruit) meest gestolen auto van Nederland is compleet vernieuwd

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Zoveel auto’s van het betrouwbaarste merk ter wereld rijden er op deze aardbol rond

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Als je niet oppast wordt je camper binnenkort veel duurder om te hebben
