
Dit is waarschijnlijk een van de laatste auto’s die we verwachten tegen te komen op de Amerikaanse veilingsite Cars & Bids. Alle Toyota Century’s die buiten de Japanse thuismarkt worden aangeboden, zijn al zeldzaam, maar kijk eens naar deze versie. Je hebt het inderdaad goed geraden toen je de foto hierboven zag: deze Toyota Century is een lijkwagen.
Wat je misschien niet weet, is dat dit soort lijkwagens miyagata worden genoemd in Japan. Die term betekent dat de lijkwagen de vorm heeft van een schrijn, een soort kist waar je belangrijke spullen (en dus ook mensen) in bewaart. Het slaat dus op het kistgedeelte (sorry, we konden geen betere manier bedenken om het te verwoorden). Nou ja, kist, er staat een complete tempel op het dak.
Specificaties van de lijkwagen
De Toyota Century die de basis vormt voor de lijkwagen is er een van de eerste generatie van de VG40-spec. Wat wil zeggen: voorin ligt een 4,0-liter V8 die rond de 190 pk naar de achterwielen stuurt via een automaat met vier versnellingen. De kilometerstand van dit exemplaar staat op 53.300 waarschijnlijk tergend langzame en voorzichtige kilometers.
Deze Century heeft een grijs stoffen interieur, elektrisch verstelbare stoelen, airconditioning en een geweldig retro-digitaal display. In de uitgebreide decoratie achterop zit een achteruitrijcamera verstopt. Wil je ‘m? Op juli 11 loopt de veiling af. En op het moment dat we dit schrijven, ligt het hoogste bod op 7.999 dollar, wat omgerekend zo’n 7.300 euro is. Dus doe een killer-bod en hij is van jou!
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Toyota Century V12 met straight pipe klinkt uitstekend

Tom’s Toyota Century is een directielid op Air Maxjes

Toyota Century Cabrio: nieuw Japans tijdperk

Met de Toyota Century door Japan

Toyota Century GRMN is letterlijk een bazenbak

Vernieuwde Toyota bZ4x: gaan de Nederlanders hem nu wel kopen?

Toyota C-HR+ is precies even sterk én even snel als de meest legendarische BMW M3

Het grootste automerk ter wereld verkoopt nauwelijks elektrische auto’s, behalve in één land

De vernieuwde Toyota Corolla: minder koeien, maar ook minder paarden

Misschien wel de saaiste auto ter wereld gaat eindelijk uit productie, en dat is erg jammer

Toyota Land Cruiser 250: zo gedraagt ie zich in het terrein (review)

Rammend ordinaire Mercedes S-Klasse met 944 pk is een heerlijke guilty pleasure

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Mercedes gaat een heel ouderwets (en onhandig) designdetail terugbrengen

Deze Duitse V12 kun je straks rijden zonder wegenbelasting te betalen

Is de Mitsubishi Outlander ook de moeite waard als je geen 0% bijtelling krijgt? (review)

Vernieuwde Toyota bZ4x: gaan de Nederlanders hem nu wel kopen?

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De vernieuwde Toyota Corolla: minder koeien, maar ook minder paarden

Nissan ziet het niet meer zitten met hun populairste model

Is zo’n brute Nissan 370Z na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Moeten merken niet focussen op betaalbare auto’s in plaats van ChatGPT en autonoom rijden?

Is zo’n snelle Chevrolet Corvette C6 na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ben jij meer geld kwijt bij een botsing met een Ferrari dan met een Suzuki? Of maakt dat niet uit?

Ondernemers toch niet op de fiets: dieselbusjes mogen langer de binnenstad in

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien
