Het zijn onzekere tijden voor autoliefhebbers. Veel automerken schrappen leuke auto’s vanwege hun onzuinige karakter of introduceren wel iets leuks, maar leveren dit vervolgens niet in Europa of Nederland. We noemen een Nissan 400Z, bijvoorbeeld. Of nog treffender voor dit verhaal: de Subaru BRZ, die vorig jaar al werd onthuld. Toyota toont nu de tweelingbroer van de BRZ aan de wereld, met nog beter nieuws: de Toyota GR 86 komt gewoon naar Nederland.

Toyota en Subaru bouwen hem samen

Het is lang niet helemaal duidelijk geweest wat de twee merken nou gingen doen. Ze ontwikkelden de Toyota GT86 en de Subaru BRZ van de vorige generatie samen, maar lang was het gerucht dat de twee merken hun eigen opvolgers gingen maken. Dat blijkt niet het geval, want ook deze Toyota GR 86 is samen met Subaru ontwikkeld. Zoals gezegd werd de nieuwe BRZ al eerder gepresenteerd.

Waarom hij Toyota GR 86 heet

De Subaru BRZ hield dezelfde naam, maar Toyota gooide het iets om. De naam GR 86 is meer in lijn met die van de GR Yaris en GR Supra. De twee letters staan voor Gazoo Racing, de divisie die zich bezighoudt met Toyota’s raceactiviteiten en met leuke straatauto’s.

Hij is krachtiger

Voor in de Toyota GR 86 ligt wederom een viercilinder boxermotor. De cilinders liggen dus helemaal plat en tegenover elkaar in plaats van dat ze in een rijtje rechtop staan, wat zorgt voor een laag zwaartepunt. Een typisch Subaru-trekje. De motorinhoud groeide van 2,0 liter naar 2,4 liter en het vermogen naar 235 pk; dit was eerder 200 pk. Het koppel is 250 Nm. Er worden nog altijd geen turbo’s gemonteerd. De 0-100-tijd is 6,3 seconden.

De afmetingen van de Toyota GR 86 zijn gelijk

De Toyota GR 86 en de oude Toyota GT86 zijn nagenoeg even groot. Toyota en Subaru maakte de auto wel een stuk steviger, waardoor het geheel 50 procent stijver is. Door de afname van flex ligt het geheel strakker op de weg. Met 1.270 kilo weegt de GR 86 wel 50 kilo meer dan zijn voorganger. Met diverse aluminium delen zorgden de merken ervoor dat het gewicht niet verder steeg.

Handbak, achterwielaandrijving, Michelin

Het vermogen van de viercilinder gaat altijd naar de achterwielen via een handbak. Voor deze generatie kiest Toyota voor Michelin Pilot Sport 4S-banden, die meer grip moeten bieden dan de Michelins onder de GT86. Je zult dus iets beter je best moeten doen om de boel dwars te krijgen.

Verschillen met de Subaru BRZ

De BRZ en de GR 86 zijn technisch vrijwel identiek. Volgens Toyota waren de ingenieurs achter de BRZ en de GR 86 verwikkeld in een vriendschappelijke wedstrijd om de beste auto te maken. De onderstelafstelling zal dus verschillen; volgens Toyota rijdt de GR 86 wel degelijk anders. Ook is het ontwerp aan de buitenkant anders, met een minder agressieve neus.

De Toyota GR 86 komt naar Nederland

In tegenstelling tot de Subaru BRZ komt de Toyota GR 86 wél naar Nederland. Subaru is hier waarschijnlijk te klein om de kosten van zo’n nichemodel te dragen en het zou de gemiddelde uitstoot van het merk verder om zeep helpen. Toyota zit dankzij zijn hybrides royaal onder de uitstootdoelen en kan gemakkelijk een extra speeltje introduceren. De prijzen zijn nog niet bekend.
Advertentie

Reacties

  • bzb says at 9 december 2021:

    van de vorige werden er maar enkele tientallen verkocht per jaar, deze nog minder want met die boxer hebben ze een uitstoot te pakken waar de BPM wel raad mee weet

    Reply
  • Yuichiro Hanma says at 19 november 2021:

    @DB Liever deze pretmachines dan de zoveelste doodsaaie Duitser. Japanners zijn betrouwbaarder, betaalbaar en omdat je in iets exclusiefs wilt rijden.

    Reply
  • Door says at 8 april 2021:

    Dit ding moet toch Ge Wel Dig ding zijn om te rijden en te sturen.

    Reply
  • TB.carpictures says at 7 april 2021:

    Schattige auto, had wat stoerder gemogen maar dit is toch wel een goed alternatief voor de supra.

    • DB says at 7 april 2021:

      Schattig, ja… tot je in je peperdure BMW/Audi/Mercedes moeiteloos voorbijgestoken wordt.

      Reply
    Reply

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer
Advertentie