Kooptip: Toyota iQ GRMN Supercharger

Leer die vervelende Canta bij jou in de wijk een lesje

Foto('s): ToyotaToyota IQ GRMN Supercharger
Foto('s): ToyotaAchterkant Toyota IQ GRMN Supercharger
Foto('s): ToyotaToyota IQ GRMN Supercharger
Foto('s): ToyotaInterieur Toyota IQ GRMN Supercharger
Foto('s): ToyotaInterieur Toyota IQ GRMN Supercharger
Foto('s): ToyotaTellers Toyota IQ GRMN Supercharger
Foto('s): ToyotaMotos Toyota IQ GRMN Supercharger
Foto('s): ToyotaToyota IQ GRMN Supercharger
Toyota IQ GRMN Supercharger
Achterkant Toyota IQ GRMN Supercharger
Toyota IQ GRMN Supercharger
Interieur Toyota IQ GRMN Supercharger
Interieur Toyota IQ GRMN Supercharger
Tellers Toyota IQ GRMN Supercharger
Motos Toyota IQ GRMN Supercharger
Toyota IQ GRMN Supercharger

We voelen ons een foie gras-gans als Toyota voor de honderdste keer het verhaal voorschotelt van eindbaas Akio Toyoda die beloofde nooit meer saaie auto’s te bouwen. Hij deed de befaamde uitspraak in 2014 na de zoveelste vlaag van kritiek op ontwerpen als dat van de Camry. Sindsdien tekenen ze scherpere auto’s, zoals de nieuwe Corolla, en sportieve modellen zoals de Supra. Maar blijkbaar kriebelde het daarvoor ook al.

Want de GRMN-afdeling werd in 2009 al aan het werk te zetten om een leukere uitvoering te maken van de Toyota iQ. Bij de eerste versie monteerden ze een handgeschakelde zesbak, betere remmen, sportievere ophanging en veranderden ze wat bits en bytes van de ECU. Ze bouwden 100 exemplaren. Maar in 2012 hadden ze de smaak pas goed te pakken en kwamen ze met de Toyota iQ GRMN Supercharger – een opdondertje waar een Brabus Smart het Spaans benauwd van krijgt.

Over foie gras gesproken: een supercharger douwt de 1,3-liter viercilinder een klap lucht door het inlaat waardoor het vermogen groeit naar 122 pk en 174 Nm. Geen idiote getallen, maar het Toyotaatje weegt slechts 990 kilo. De wielkasten groeiden om 16-inchers kwijt te kunnen en uiteraard werd het onderstel herzien. In zijn ooghoeken krijgt de iQ luchtinlaten. Nu kan elk automerk voor een beurs een tof prototype bouwen, maar Toyota besloot de tweezitter in productie te nemen.

De 100 stuks moesten in Japan tegen de 40.000 euro kosten, wat zo’n 25.000 euro meer was dan een instapper. En wat denk je? Ze waren allemaal binnen no-time uitverkocht. Het is dus een buitenkansje dat er op dit moment eentje te koop staat. In Japan, dat wel. Met 79.347 kilometer op de teller schat tussenpersoon Nippon2U dat het karretje omgerekend ongeveer 18.000 euro moet kosten. Verdere details over het verschepen en bieden moet je maar even zelf uitzoeken.

Het vervolg van de Toyota iQ GRMN Supercharger

De Toyota iQ GRMN Supercharger heeft niet één, maar twee spirituele opvolgers. Op de eerste plek is dat de Toyota Yaris GRMN, die ook een supercharger kreeg en in Nederland 47.000 euro moest kosten. De nieuwe Toyota GR Yaris is trouwens net zo onvriendelijk geprijsd. Aston Martin had een net iets gekkere bui, en legde een V8 in de Cygnet (wat onder al z’n leer een iQ is) – echt een topidee.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken