
Er gaan weken, nee, maanden voorbij dat we het niet over de gulden hebben. Nu gaan we voor de tweede keer deze week het uitgestorven betaalmiddel erbij halen. Er is namelijk iets heel bijzonders aan de hand met de prijs van de nieuwe Toyota Supra (A90). Het ding blijkt bijzonder logisch en daarom exact goed geprijsd te zijn.
Links en rechts hoorden we namelijk kreten dat mensen de Toyota Supra belachelijk duur vonden. Hij kost (zonder afleveringskosten, waarvan wij niet wisten dat ze nog bestonden) namelijk 80.795 euro. En toegegeven: er zijn ook dagen dat wij minder in onze kontzak hebben zitten – maar eigenlijk is deze prijs niet zo Supra-hoog.
In 1993 betaalde je namelijk voor een Toyota Supra 3.0i Twin Turbo (de versie die je wilt) een prijs van 177.355 gulden. Omgerekend naar euro’s is dat 80.480 euro. Op 315 euro na kosten de twee Supra’s nieuw dus exact hetzelfde. Of zijn wij de enigen die dat interessant vinden?
Ho, ho, TopGear, daar komen jullie niet zo makkelijk mee weg
Oké, sorry. Soms is het te makkelijk om dingen naar jezelf toe te rekenen voor de sier van het verhaal. We zijn de inflatie heus niet vergeten. Volgens het Internationale Instituut voor Sociale Geschiedenis zou 177.335 gulden in 1993 dezelfde koopkracht hebben als 124.516 euro in 2019. Dat zou betekenen dat de Supra tegenwoordig meer dan 40.000 euro goedkoper is. Als dat geen goed nieuws is om je weekend mee af te trappen…
3 reacties op “Toyota Supra A90 kost precies hetzelfde als de oude”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Kijk, dit is precies hoe de Toyota Supra had moeten zijn

De mooie reden waarom deze Supra 600.000+ km heeft gelopen (en jij kunt hem kopen)

F1-coureur Liam Lawson rijdt in deze gemodificeerde Toyota Supra

Toyota bouwt 100 speciale GR Supra’s (met handbak!) voor Europa

Altijd gedroomd van een getunede Toyota Supra met 2JZ-motor? Dit is je kans

Veel actieradius of een zuinig verbruik is niet de manier om auto’s te verkopen, denkt het grootste merk ter wereld

De (veruit) meest gestolen auto van Nederland is compleet vernieuwd

Zoveel auto’s van het betrouwbaarste merk ter wereld rijden er op deze aardbol rond

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De mooie reden waarom deze Supra 600.000+ km heeft gelopen (en jij kunt hem kopen)

Altijd gedroomd van een getunede Toyota Supra met 2JZ-motor? Dit is je kans

De oude Toyota Supra (A80) neemt het op tegen de nieuwe (A90) op het circuit

Two-step van Toyota Supra breekt wijnglas

Supra 2JZ-motor in een grasmaaier

Kooptip: Toyota Supra met TRD-bodykit

F1-coureur Liam Lawson rijdt in deze gemodificeerde Toyota Supra

Toyota Supra MT review: Is de Supra beter met een handbak?

De oude Toyota Supra (A80) neemt het op tegen de nieuwe (A90) op het circuit

De Toyota Supra heeft een handbak, alleen bij de zescilinder

Toyota Supra schakelt bij met handbak

De Supra GT4 50 Edition is een raceauto, maar Toyota wil niet dat ermee geracet wordt

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

Hey rekenwonder! Het is €315 verschil 😉
Ik geef de schuld aan de rekenmachine
…of de Supra was destijds gewoon veel te duur…dat kan ook…