Een elektrische trein, dat is weer een wat anders dan een elektrische hypercar. Het lijkt misschien een beetje uit het niets te komen, maar het Italiaanse merk heeft al een verleden in de spoorweg industrie. Het merk heeft hoge-snelheidstreinen ontwikkeld in Spanje en Italië en reguliere treinen in Zwitserland, Denemarken en Noorwegen.

Ook is het ontwerpbureau verantwoordelijk geweest voor het spoorwegsysteem in Lille en een groot deel van de trams die nog steeds rijden in verschillende steden in Italië, Griekenland, Zweden en Turkije. Dan is een trein, van een partij die je vooral kent van auto’s, toch ineens niet meer zo’n verrassing.

Dan hebben we nog een mooier feitje over Pininfarina. Ze tekenden de Eurostar-treinen toen deze in 2014 geüpdatet werden. Die kennen we allemaal wel. Maar goed, hun nieuwste treinproject heet The Goldenpass Express en hij ziet er erg futuristisch uit.

Een trein of een rijdend stel ramen?

Zoals je ziet bestaat de trein voor het grootste deel uit glas. De ramenwassers zijn ongetwijfeld dankbaar voor de werkgelegenheid, plus de trein dendert langs de drie grootste toeristentrekpleisters van Zwitserland – fijn dus voor de inzittenden.. De route tussen Montreux, Gstaad en Interlaken biedt de mooiste uitzichten van het land.

De Goldenpass gaat rijden vanaf december 2020 en zal naar verwachting zo’n 4 miljoen toeristen per jaar vervoeren voor de Montreux Oberland Bernese spoorwegmaatschappij. Experts hebben zich al erg positief uitgelaten over de trein van het Italiaanse ontwerpbureau.

Voor de trein-nerds onder ons hebben we nog één leuk feitje, dan stoppen we ermee. Achter deze trein zit een hoop ingewikkelde bouwkunde. De trein bevat een variabel meetsysteem. Dit zorgt ervoor dat passagiers niet meer over hoeven te stappen wanneer de spoorwijdte van 1 meter naar 1,43 meter gaat bij Zweisimmen. Dat hebben ze weer goed gevonden.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)