Pininfarina is bezig met het herpositioneren van hun bedrijf, van laten we zeggen ouderwets schets- en fabricagehuis naar EV-stijlicoonontwerpers. Maar gelukkig vergeet het Italiaanse ontwerphuis z’n eigen roots niet. Schoonheden als de originele Alfa Romeo Spider en de Ferrari 250 kwamen uit de pennen van het bedrijf van meneer Battista “Pinin” Farina. Nu richt het bedrijf een nieuwe tak op, genaamd Pininfarina Classiche – een divisie waar je je klasssieker kunt laten certificeren.

Een certificaat voor je klassieker is niet alleen leuk voor je eigen kennis over je auto. Het kan als bewijsmateriaal gelden wanneer je je auto belastingvrij wilt laten worden. Ook kunnen alle gegevens je helpen bij het versnellen van het im- en exporteren van je klassieker. Volgens de Federation of British Historic Vehicle Clubs zou je klassieker zelfs meer waard kunnen worden als ie een certificaat heeft.

Pininfarina Classiche had twee jaar voorbereiding nodig

Pininfarina heeft twee jaar gewerkt om (bijna) alles wat ooit uit hun handen kwam in kaart te brengen. Hierbij heeft het ontwerphuis hulp gekregen van de universiteit van Turijn. Want ze tekenden niet alleen auto’s, maar bouwden ze ook. In opdracht, een beetje zoals Nedcar dat ook in Nederland deed. Daarvoor had Pininfarina liefst zes fabrieken die van alles en nog wat aan auto konden produceren. En dát is nou precies wat ze nu goed in kaart hebben gebracht.

Met de gevonden informatie hoopt Pininfarina Classiche nu een compleet beeld van auto’s en onderdelen te hebben van alles wat ze ooit geleverd hebben. Zodat ze aanvragen goed kunnen worden beoordeeld.

Het archief bestaat nu uit informatie over meer dan 700.000 auto’s die door Pininfarina zijn ontworpen en gebouwd zijn dankzij meer dan 20.000 ‘relevante documenten’. Dit zijn bijvoorbeeld schetsen, foto’s en vooral technische gegevens. Hiermee kan Pininfarina zaken uitzoeken als het originele chassisnummer, de originele kleur en de dag waarop de auto de fabriek verliet. Voordat eigenaren massaal Pininfarina gaan mailen, begint Classiche met drie modellen.

De klassiekers die Pininfarina nu kan certificeren

Eigenaren van een Alfa Romeo Spider (of Spider Duetto) van 1966 tot 1993, of van een Fiat 124 Spider van 1966 tot 1982 of van een Pininfarina Spider Europa en Volumex van 1982 tot 1985 kunnen zich melden voor een certificaat. Later wordt het programma uitgebreid naar andere merken en modellen. Voor het certificeren van je klassieker van vóór 1980, vraagt Pininfarina 400 euro. Is je auto gebouwd in 1980 of later, dan betaal je 300 euro.

Reacties

  • Hugo 56 heeft op 29 januari 2024 geschreven:

    Mmm. Weer proberen slimme italianen je 400 €
    Uit je zak te kloppen. … en waarvoor. .. een stuk papier. Ik tank liever 4 keer mijn tank vol en maak een aantal mooie tourtjes met mijn Alfa Spider op zonnige dagen 😎. Die zijn onbetaalbaar. 🍀

    Reageer
  • HvdV heeft op 25 januari 2024 geschreven:

    Hoe en waar kun je de auto certificeren?

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)