Het sprookje van Pininfarina gaat verder. Het volgende hoofdstuk is reeds aangebroken en het Italiaanse designhuis staat voor een opgave; hoe noem je een 1.914 pk sterke volledig elektrische hypercar, gecreëerd door een designhuis met bijna 90 jaar geschiedenis? Geef je hem een futuristische, flashy naam? Een letter en nummeraanduiding (PF0)? Of doen we gewoon een symbool?

Niets van dat

Nee, Pininfarina besloot het simpel te houden; ze vernoemen hem naar hun oprichter. Net als Ferrari dat deed met de Enzo. Het wordt dus de ‘Battista’, naar Battista ‘Pinin’ Farina. Slechts een paar geluksvogels hebben hem al mogen aanschouwen (en een aanbetaling mogen doen). De Pininfarina Battista wordt volgend jaar maart onthuld op de Autosalon van Genève.

Zo opa, zo vader, zo zoon

Het wordt de eerste echte ‘eigen’ auto van Pininfarina; het Italiaanse bedrijf ontwierp eerst louter auto’s voor merken als Ferrari en Lancia, maar wil nu zelf auto’s op de markt gaan brengen. Een langgekoesterde droom van Battista en zijn zoon Sergio, die van het bedrijf een gerenommeerd designhuis hebben gemaakt, maar nooit een eigen auto van de band hebben zien rollen.

Eerbetoon

Die taak is nu aan kleinzoon Paolo. ‘Deze hypercar zal gekenmerkt worden door prestaties van wereldklasse, technologische innovatie en natuurlijk een elegante styling’, legt Paolo uit. ‘Voor mij was het simpel, we moesten die auto wel ‘Battista’ noemen. Zijn droom wordt werkelijkheid nu we ons glorieuze verleden verbinden met de toekomst van autorijden.’

Hoe snel is de Pininfarina Battista?

De aandrijflijn van de Pininfarina Battista komt sterk overeen met die van de Rimac C-Two; de elektromotoren produceren 1.914 pk en bijna 1.700 Nm koppel. Dit betekent een 0-100-tijd van onder de 2 seconden een een topsnelheid van boven de 400 km/u; Pininfarina gooit alle remmen los.

Tamelijk exclusieve auto

Automobili Pininfarina claimt een actieradius van 500 km – maar dat is, EV-producenten kennende, een zeer ruime schatting. Het merk zal er slechts 150 gaan bouwen en elk exemplaar zal rond de 2 miljoen euro kosten. Er zullen er 50 gemaakt worden voor de Verenigde staten, 50 voor Europa en 50 voor Azië en het Midden-Oosten en, jammer maar helaas, bijna al die exemplaren zijn al gereserveerd.

Luchtmeester

‘Mijn grootvader zei altijd dat onze auto’s door de wind zijn ontworpen’, vertelde Paolo vorige maand aan TopGear. ‘Hij was gefascineerd door de sneeuwheuvels op straat en in de bergen, zoals de vormen van sneeuw en ijs worden ontworpen door de wind. We moesten ons aan dit idee van gladheid, vloeibaarheid en aerodynamica houden. Gevormd door de lucht. De Pininfarina Battista volgt deze duidelijke visie.’

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)