In het jaar dat Abarth zijn 70e jubileum viert, Zagato 100 jaar bestaat en de Fiat-Abarth 750 GT op deze pagina 60 kaarsjes uit mag blazen, is er haast geen passender onderwerp om over te berichten dan de Fiat-Abarth 750 GT Zagato.
De Fiat-Abarth 750 GT is een liefdesbaby
Je zou het bijna een liefdesbaby uit een droomhuwelijk kunnen noemen: een sterk automerk, een zeer kundige tuner en en een spraakmakende designer die samen één auto grootbrengen. Hoe je ’m het best kunt omschrijven? Tja, het is een beetje een vieze woordcombinatie, maar ‘pocket rocket’ is helaas de passendste benaming denkbaar.
Bij iedere Fiat-Abarth 750 diende een Fiat 600 als bescheiden basis. Daarna was het aan Carlo Abarth en de zijnen om de auto in technisch opzicht te perfectioneren. Een 747-cc viercilindertje met onder andere een lichter vliegwiel en grotere carburateur diende als hart.
De 44 pk die het blokje levert, is misschien niet om over naar huis te schrijven, maar vergeet niet dat de auto in zijn totaliteit net zoveel weegt als één gemiddeld renpaard. Kortom: hij komt ondanks zijn bescheiden vermogen alsnog rap van zijn plek. Sterker nog, de Fiat-Abarth 750 GT, zoals de auto voluit heet, was in zijn dagen nog aardig succesvol in de racerij.
Zagato had z’n modellen net zoals hij z’n vrouwen het liefst had
Zagato drukte de door Abarth geleverde technische prestaties uit in een gestroomlijnde koets inclusief befaamde double bubble. Deze dubbele bolling in het dak was en is Zagato’s handelsmerk, een knipoog naar de luchtvaartindustrie én een functioneel designelement ineen: door de bolling was er meer ruimte voor de helm van de bestuurder.
Zagato had z’n modellen waarschijnlijk zoals hij zijn vrouwen ook het liefst had; sierlijk, op het ideale gewicht en met de rondingen op de juiste plaatsen. De body die de Milanese koetsbouwer voor de 750 op het oog had, was niet alleen een plaatje om te zien, Zagato zorgde er ook voor dat ie lekker licht was. Door ’m uit aluminium te vervaardigen. Snap jij direct waar dat paardjesgewicht vandaan komt.
En nu staat de Fiat-Abarth 750 GT te koop
De blauwe 750 hier afgebeeld kreeg af-fabriek een zogenaamd Mille Miglia-blok mee met een speciale lichtgewicht krukas. Naar het schijnt heeft ie de eerste jaren van zijn leven geracet in de Verenigde Staten. Tot 2014 bleef de geschorpioende Fiat aan de andere kant van de plas, daarna kwam hij naar Nederland.
Drie jaar geleden werd hij getrakteerd op een grondige restauratie. Niet gevreesd: het originele – en zeldzame! – blok ligt er nog altijd in. Met één verschil: anders dan drie jaar geleden staat hij nu voor jou klaar om aan klassiekerrally’s over heel de wereld deel te nemen. Waar wacht je op? De Auto wordt op 25 mei geveild en moet meer dan 150.000 euro opleveren.
Specificaties Fiat-Abarth 750 GT Zagato (1959)
Productiejaren: 1957-1960
Motor: 747 cc, viercilinder, 44 pk, 49 Nm
Aandrijving: achterwielen, 4v handbak
Prestaties: 0-100 km/u in ca. 20 s, top 153 km/u
Gewicht: 535 kg
Aantal gebouwd: n.b.
Reacties