Unieke Ford GT40 te koop

Deze GT40 is nét iets specialer

Ford GT40 Terry Drury
Ford GT40 Terry Drury
Ford GT40 Terry Drury
Ford GT40 Terry Drury
Ford GT40 Terry Drury
Ford GT40 Terry Drury
Ford GT40 Terry Drury
Ford GT40 Terry Drury
Ford GT40 Terry Drury
Ford GT40 Terry Drury
Ford GT40 Terry Drury
Ford GT40 Terry Drury
Ford GT40 Terry Drury
Ford GT40 Terry Drury
Ford GT40 Terry Drury
Ford GT40 Terry Drury
Ford GT40 Terry Drury
Ford GT40 Terry Drury
Ford GT40 Terry Drury
Ford GT40 Terry Drury
Ford GT40 Terry Drury
Ford GT40 Terry Drury
Ford GT40 Terry Drury
Ford GT40 Terry Drury
Ford GT40 Terry Drury
Ford GT40 Terry Drury
Ford GT40 Terry Drury
Ford GT40 Terry Drury
Ford GT40 Terry Drury
Ford GT40 Terry Drury
Ford GT40 Terry Drury
Ford GT40 Terry Drury

We hoeven je niet uit te leggen welk icoon het lijdend (of in dit geval: leidend) voorwerp is op deze pagina. De Ford GT40 is één van de weinige auto’s die geen introductie behoeft. En hoe bijzonder een GT40 van zichzelf ook al is: deze is nog nét iets specialer.

Zonder Ferrari had de Ford GT40 niet bestaan. Oké, da’s een tikkie kort door de bocht, maar we hebben je aandacht. Begin jaren zestig had Ford de unieke kans om Ferrari te kopen. Tenminste, Ford dácht de kans te hebben om Ferrari te kopen. Het Italiaanse merk kon wel een kapitaalinjectie gebruiken en Ford was een sterke gegadigde.

De Ford GT40 was een middelvinger op wielen

Vlak voor de deal rond was, kapte Ferrari de onderhandelingen af. Het verhaal gaat dat de deal met Ford slechts een truc was om Fiat meer geld te laten bieden. Volgens de overlevering werd de GT40 gebouwd om Ferrari klop te geven op Le Mans. Een middelvinger op wielen richting de Italianen.

Omdat Ford zelf niet de gewenste prestaties uit de allereerste GT40’s wist te trekken, mocht Carroll Shelby zijn motormagie op de Ferrari-beul botvieren. Shelby trakteerde de GT40 op een 7,0-liter V8 en niet lang daarna scoorde Ford z’n eerste overwinning tijdens de 24 Uur van Daytona in 1965.

Helaas was een overwinning op Le Mans in datzelfde jaar te hoog gegrepen. Extra zuur: het was Ferrari dat Ford het nakijken gaf. Een jaar later lukte het Ford dan eindelijk om wraak te nemen op de Italianen. Daar waren overigens wel negen auto’s, zeven reservemotoren, karrevrachten extra onderdelen en 100 man personeel voor nodig.

Het unieke verhaal achter deze GT40

Goed verhaal, toch? En dan heb je het verhaal achter deze GT40  nog niet gehoord. Een van de coureurs die met een GT40 racete, was de Brit Terry Drury. Tijdens een editie van de 1.000 kilometer van Monza crashte hij zijn GT40 zodanig dat hij niet meer reed. Een flinke domper, want Drury had ook de Targa Florio op zijn agenda staan. Ford besloot de gedupeerde privéracer tegemoet te komen en stuurde hem een gloednieuw GT40-chassis, zodat de Brit zijn bolide opnieuw kon opbouwen.

Drury besloot anders. Hij repareerde zijn gecrashte GT40 en parkeerde het chassis in zijn garage. Je weet maar nooit wanneer zo’n ding van pas komt. Uiteindelijk besloot de beste man zijn nauwe banden met Ford aan te halen om onderdelen van GT40’s te kopen. Zodat hij op basis van het reservechassis een totaal nieuwe GT40 kon bouwen.

De bouw nam in totaal drie decennia in beslag. Een jaar geleden was de auto klaar. Drury heeft de auto helaas nooit meer kunnen starten, hij overleed in 2017. Zijn splinternieuwe GT40 schittert. Zul jij de eerste zijn die de V8 in dit icoon laat bulderen? Op 7 april kun je bieden tijdens de Goodwood Member’s Meeting.

Specificaties van de Ford GT40 (1968):

Productiejaren: 1964-1969
Motor: 4.942 cc, V8, 431 pk, 536 Nm
Aandrijving: achterwielen, 5v handbak
Prestaties: 0-96 km/u in 5,3 s, top 338 km/u
Gewicht: 1.217 kg
Aantal gebouwd: 105 stuks

 

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws