
Wie houdt er nou niet van een goede hete hatchback? Hou die liefde even in je achterhoofd als je de prijs leest van deze Golf 2 uit 1989. De verkoper wil maar liefst 93.470 euro zien voor de oude VW. En dat heeft natuurlijk een reden. Je kijkt naar de Volkswagen Golf 2 G60 Limited – nummer 16 van slechts 71 gebouwde exemplaren, om precies te zijn.
Volkswagen Motorsport was verantwoordelijk voor dit project en je mag hem gerust zien als de spirituele vader van de Golf R. Hij heeft vierwielaandrijving (Syncro, voor de liefhebber) en de versnellingsbak van de Group A Golf Rallye. Nog belangrijker: de 1,8-liter zestienklepper is voorzien van de befaamde G-lader, wat een type supercharger is.
De specificaties van het Golfje
Het resultaat was 210 pk en 252 Nm, goed voor een sprintje vanuit stilstand naar 100 km/u in slechts 6,8 seconden. De topsnelheid is 240 km/u, waarmee deze Golf destijds de snelste productie-VW ooit was. Je herkent de Volkswagen Golf 2 G60 Limited aan het blauwe biesje rond de grille, de twee enkele koplampen en de Motorsport-badges op de auto. Die BBS-velgen staan hem ook erg lekker, als je het ons vraagt.
Binnenin werd de Volkswagen Golf 2 G60 Limited getrakteerd op verwarmde leren stoelen en ook het stuur, de versnellingspook, de handremhendel en de deurpanelen werden bekleed met hetzelfde spul. Hij was ook voorzien van destijds luxueuze opties als ABS, stuurbekrachtiging, een schuifdak, elektrische ramen, elektrische buitenspiegels en centrale vergrendeling. Ach, simpele tijden.
De Volkswagen Golf 2 G60 Limited is in goede staat
Deze Volkswagen Golf 2 G60 Limited is sinds 2007 in het bezit van dezelfde persoon. In 2008 werd hij motorisch opgefrist en kreeg hij enkele kleine upgrades. Het geheel ziet er dan ook uit om door een ringetje te halen. De tellerstand is inmiddels 108.921 kilometer en hij staat te koop in Engeland. Geen zorgen: de auto is origineel Duits en het stuur zit gewoon links.
Eén reactie op “Deze Volkswagen Golf 2 G60 Limited moet 93.000 euro opleveren”
Laat een antwoord achter aan JIMMY VW Reactie annuleren
Meer van TopGear


De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Volkswagen Golf 5 GTI neemt het op tegen Golf 2 met V6-motor

Volkswagen Golf CityStromer is de eerste e-Golf

Gloednieuwe Volkswagen Golf 2 te koop

De snelste Volkswagen Golf ter wereld

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Nieuwe auto’s zijn indrukwekkend, maar oude auto’s kun je tenminste nog zelf repareren

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

Stoelen zijn niet origineel. Veel te hoge prijs.