
We babbelden op de Autosalon van Genève wat met Jost Capito, het hoofd van de R-divisie bij Volkswagen. Nadat hij vertelde over de aankomende Volkswagen R-modellen moesten we ook even vragen hoe het zit met de Volkswagen Golf 8 R. Volgens de geruchten zou de opvolger van de huidige Golf R (zie foto’s), net als de R400 Concept, 400 pk krijgen.
‘We deden onderzoek en kwamen tot de conclusie dat de klant geen Volkswagen Golf 8 R met 400 pk wil. Ze willen rond de 300 pk en een [niet-Nederlandse, red.] prijs onder de 50.000 euro. Als we naar 400 pk zouden gaan zouden we 50 procent van het verkoopvolume verliezen en de vaste lasten voor klanten zouden toenemen.’
De Volkswagen Golf 8 R doet niet mee met de wedloop
Een zeldzaam geval van een Duits merk dat een vermogensplafond plaatst. Iets wat je Audi of Mercedes niet snel ziet doen. Eerdere signalen dat de Volkswagen Golf 8 R tegen de 400 pk zou krijgen, kloppen dus niet. Raad van bestuurslid Jürgen Stackmann verzekert ons dat de nieuwe Volkswagen Golf 8 R meer dan potent genoeg zal zijn.
‘Het kroonjuweel van performance in een Golf blijft de Golf R’, zegt hij. ‘We willen geen hybrides met een ridicuul vermogen. Een hybride moet betaalbaar zijn en een ecologische doelstelling hebben. Het is niet voor performance. De GTE is een alternatieve keuze voor de GTI-klant en die zal blijven. De performancekoning blijft de Golf R. En de 8 R wordt fantastisch.’
Wat weten we verder over de Volkswagen Golf 8 R?
In juni komt de nieuwe Golf. Wanneer de Volkswagen Golf 8 R komt, is niet helemaal bekend. Daar kan best nog twee jaar tussen zitten. Volkswagen liet weten dat de T-Roc R een evolutie van de Golf 7 R is. Alles wat de T-Roc R beter maakt dan de Golf 7 R, zal ook toegepast worden op de Golf 8 R – bijvoorbeeld stuggere motor- en transmissiesteunen. Zin in?
Meer van TopGear


In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Geweldig nieuws voor liefhebbers van de legendarische Volkswagen curryworsten

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Deze nieuwe Volkswagen Golf R en Golf R Variant voegen zich bij de sterkste Golfjes ooit

Ook de snelle Volkswagen Golf R krijgt een facelift: dit is er veranderd

Volkswagen R-klanten willen massaal elektrisch rijden

Waarom de eerste Volkswagen Golf R32 beter is dan de huidige Golf R

Geweldig: Delta4x4 bouwt jouw Golf R om tot een moderne Golf Country

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Dit betaal je tegenwoordig voor een Volkswagen Golf in Nederland

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom
