We babbelden op de Autosalon van Genève wat met Jost Capito, het hoofd van de R-divisie bij Volkswagen. Nadat hij vertelde over de aankomende Volkswagen R-modellen moesten we ook even vragen hoe het zit met de Volkswagen Golf 8 R. Volgens de geruchten zou de opvolger van de huidige Golf R (zie foto’s), net als de R400 Concept, 400 pk krijgen.
‘We deden onderzoek en kwamen tot de conclusie dat de klant geen Volkswagen Golf 8 R met 400 pk wil. Ze willen rond de 300 pk en een [niet-Nederlandse, red.] prijs onder de 50.000 euro. Als we naar 400 pk zouden gaan zouden we 50 procent van het verkoopvolume verliezen en de vaste lasten voor klanten zouden toenemen.’
De Volkswagen Golf 8 R doet niet mee met de wedloop
Een zeldzaam geval van een Duits merk dat een vermogensplafond plaatst. Iets wat je Audi of Mercedes niet snel ziet doen. Eerdere signalen dat de Volkswagen Golf 8 R tegen de 400 pk zou krijgen, kloppen dus niet. Raad van bestuurslid Jürgen Stackmann verzekert ons dat de nieuwe Volkswagen Golf 8 R meer dan potent genoeg zal zijn.
‘Het kroonjuweel van performance in een Golf blijft de Golf R’, zegt hij. ‘We willen geen hybrides met een ridicuul vermogen. Een hybride moet betaalbaar zijn en een ecologische doelstelling hebben. Het is niet voor performance. De GTE is een alternatieve keuze voor de GTI-klant en die zal blijven. De performancekoning blijft de Golf R. En de 8 R wordt fantastisch.’
Wat weten we verder over de Volkswagen Golf 8 R?
In juni komt de nieuwe Golf. Wanneer de Volkswagen Golf 8 R komt, is niet helemaal bekend. Daar kan best nog twee jaar tussen zitten. Volkswagen liet weten dat de T-Roc R een evolutie van de Golf 7 R is. Alles wat de T-Roc R beter maakt dan de Golf 7 R, zal ook toegepast worden op de Golf 8 R – bijvoorbeeld stuggere motor- en transmissiesteunen. Zin in?
Reacties