Als we een beetje tussen de reacties kijken, is het wel veilig om te stellen dat niet iedereen het eens is met de huidige richting van Volkswagen. Niet alleen qua design, maar ook het oorspronkelijke plan om de Golf te schrappen en het GTI-label te laten vallen. Ook de verkopen vallen tegen en 2022 is het slechtste jaar sinds tijden. Tijd voor verandering. Komt er dan toch een Volkswagen Golf 9?

Volkswagen stuurt aan het einde van vorig jaar de designer de laan uit en stelt Andreas Mindt aan als hoofd van design. Hij komt bij Bentley vandaan. Het Duitse Automobilwoche meldt vorig jaar al dat Volkswagens weer meer op Volkswagen gaan lijken zoals we ze kennen. De nieuwe designbaas gaat voor ‘meer sculptuur, precisie, minder ronde vormen’. Dat klinkt al goed.

Toch een Volkswagen Golf 9?

Het Britse Autocar krijgt van bronnen het horen dat Volkswagen spijt heeft van zijn keuze om de Golf te schrappen. Eerdere geruchten hadden het over dat de Golf een uitvoering van de ID.3 moest worden, maar het lijkt er nu op dat de kleinere Volkswagen ID.2 de naam ‘Golf’ krijgt. Welke vorm dat precies wordt, is niet bekend.

En dan komt er ook nog een GTI

Autocar meldt in hetzelfde artikel dat de GTX-badge ook weer dood is. De sportievere versies van de EV’s krijgen momenteel dit label, maar blijkbaar slaat deze strategie niet helemaal aan. Redelijk terecht, denken we zo. Daarom vertelt een bron aan Autocar dat het GTI-label weer terugkomt. De eerste auto kan de Volkswagen ID.2 zijn.

De vooruitzichten van een nieuwe Volkswagen Golf GTI zijn overigens best goed. De nieuwe compacte elektrische auto is technisch min of meer gelijk aan de Cupra UrbanRebel. Deze zou 226 pk krijgen en een 0-100-tijd van 6,9 seconden. Dat zijn GTI-waardige specificaties. Als ze dan ook nog een beetje rijplezier kunnen inbouwen, komen we een heel eind.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)