Gefeliciteerd met de GTI. De hete Golf blaast dit jaar 45 kaarsjes uit. De oorspronkelijke planning was om 5.000 exemplaren te bouwen van de Golf I GTI, maar bijna een halve eeuw later zitten we al op de 2,3 miljoen stuks. Het kan raar lopen. Elk jubileum van de Golf GTI viert Volkswagen altijd met een speciale uitvoering. Dit keer noemen ze hem niet de Edition 45 maar de Volkswagen Golf GTI Clubsport 45. Hij is technisch gelijk aan de Clubsport en onderscheidt zich vooral door leuke uiterlijke kenmerken.
Specificaties Volkswagen Golf GTI Clubsport 45
Net als de reguliere Clubsport is het vermogen geen 245, maar 300 pk. Het koppel nu 400 Nm. De 0-100-tijd is ‘minder dan 6 seconden’ en voor de Clubsport 45 is de begrenzer verwijderd. De nieuwe topsnelheid is niet vermeld. Bij ons is de GTI al enkel leverbaar met DSG, maar in het geval van de Clubsport krijgt geen enkel land een handbak. Uiteraard friemelde VW aan de ophanging, waardoor de VW Golf 8 Clubsport 15 millimeter lager staat dan een normale GTI. Ook is er meer positief camber op de voorwielen, zodat hij sneller instuurt.
Uiterlijk Clubsport 45
Uniek voor de Clubsport 45 is het Race-pakket. In dit pakket zitten zwarte 19-inch velgen van het model ‘Scottscale’ met biesje in de kleur Tornado-rood (een klassieke GTI-kleur) en een sportuitlaat. Daarnaast zijn het dak en de achterspoiler zwart, een knipoog naar de zwarte omlijsting van de achterruit op de eerste GTI. Aan de zijkant plakken ze een zwarte sticker met het nummer ’45’. Het nummer komt ook terug in het interieur. De prijs voor Nederland is nog niet bekend. In Duitsland kost hij zo’n 6.500 euro meer dan een normale Clubsport.
Reacties