Klein tipje vooraf: als je na dit artikel naar huizen gaat zoeken, zorg dan wel dat je zoekt in Nürburg en niet Nürnberg. Die laatste zit op 3 uur rijden van het circuit. Misschien 2,5 uur als je een GTI leaset. Want als je nu naar Duitsland verhuist, dan kun je al een nieuwe Volkswagen Golf GTI leasen voor slechts 149 euro in de maand, zo meldt Autobild.
We horen je denken: ‘Leuk, maar dat is vast voor een leasetermijn van 300 jaar en met 500 kilometer per jaar.’ Maar zelfs dat valt mee. De deal loopt 24 maanden en je mag 10.000 kilometer per jaar rijden. Wel moet je nog even de wegenbelasting betalen van net geen 200 euro per jaar en waarschijnlijk moet je hem nog wel eventjes zelf verzekeren. Maar dan nog is het een prima deal.
Als we bij de grote leaseaanbieders kijken, dan zien we dat een Aygo X zo’n 300 euro moet kosten per maand in Nederland. Een Mitsubishi Space Star (en dan heb je wel heel weinig auto) kost je zo’n 250 euro per maand. Daar zit dan wel weer de wegenbelasting en de verzekering bij in. Hoe je het ook bekijkt: in Duitsland is het flink billiger.
Jij mag deze Golf GTI niet leasen
Als inwoner van Nederland is het niet zomaar mogelijk om deze GTI te leasen vanuit Duitsland. Je mag als Nederlander niet zomaar met een buitenlands kenteken rijden in Nederland. Je kunt vrijstelling aanvragen in sommige gevallen, maar we gokken dat het argument ‘ik wil lekker goedkoop een GTI leasen’ niet geaccepteerd wordt door de fiscus.
Voor ons klinkt 150 euro per maand nog steeds als een belachelijk laag bedrag, maar voor de Duitsers is het een flinke toename in prijs. In 2019 kon je nog een GTI leasen voor een miezerige 69 euro per maand. En dat was ook voor 10.000 kilometer en 24 maanden. De Nederlandse prijs van de vernieuwde Golf GTI is nog niet bekend, maar hij zal vast niet goedkoper zijn geworden dan de oude.
GS 300 heeft op 5 juli 2024 geschreven:
Nederland autohaat land! Vergelijk maar eens de Ned. en Belg. nieuwprijzen zoals vermeld in TG
Lexus heeft op 7 juli 2024 geschreven:
NL heeft geen belangrijke autoindustrie dus er is ook geen belang om als maatschappij veel geld aan auto’s te besteden. Dan kunnen we het beter in infrastructuur stoppen en die is niet toevallig veel en veel beter dan die in Duitsland of België. Misschien wel de beste van de wereld. Heel verstandig dat onze beleidsmakers dit zo doen.
Raf heeft op 4 juli 2024 geschreven:
Jullie vergeten gemakshalve even dat duitse lease anders is dan hier..
Zelf verzekeren, 20 eur per maand als.je geluk hebt.
Registreren van het voertuig
Belastingen op het voertuig
Onderhoud (ja domper he)
APK
Wegenwacht
En je moet een aanbetaling doen van 10% of meer van de waarde van de auto.
Als ik appels met appels vergelijk dan rij ik in NL voor die bedragen 2x zoveel kilometer.
Duitsland doet niet echt aan full operational lease zoals wij dat hier kennen.
@raf heeft op 4 juli 2024 geschreven:
Het is idd sneue clickbait om te stoken richting de overheid. Het valt op dat TG dit de laatste tijd wel vaker doet. Net zoals ze de laatste tijd opvallend veel pro Chinese artikelen schrijven. Dat is helaas vast geen toeval.
Chris heeft op 5 juli 2024 geschreven:
Dus jij vermoedt dat TG gesponsord wordt door China of degenen die Chinese auto’s verkopen?
Dat is nogal een boute complottheorie.
Charles de Witte heeft op 5 juli 2024 geschreven:
Alle propaganda experts erkennen dat de huidige social media beïnvloeding een hybrid strategie is: trollenlegers (hebben we hier al vaak genoeg gezien rond verkiezingsmomenten), pseudo-legitieme eigen mediakanalen (zoals Voice of Europe of Ongehoord Nederland) en content kopen bij legitieme kanalen.
Is het je al opgevallen hoeveel advertenties TG heeft van allerlei Chinese merken? Hoeveel artikelen geschreven worden over Chinese auto’s (zeker in verhouding tot de verkoopgetallen)? Hoeveel artikelen over regelgeving letterlijk het Chinese standpunt benoemen?
Tenzij je de geldstromen kan herleiden – al gaan deze meestal via derden – kan je het zelden 100% aantoonbaar maken, maar het heeft alle kenmerken van dezelfde strategie die Rusland en China al veel vaker gebruikt hebben bij onderwerpen die voor hen van belang zijn. En de autoindustrie is heel belangrijk voor ze want ze stoppen daar niet voor niets jaarlijks honderden miljarden aan subsidies in. Het zou enorm naïef zijn om te denken dat China dit níét zou doen.
Jimbo heeft op 6 juli 2024 geschreven:
Advertenties worden vaak getoond op basis van zoekgedrag, cookies, e.d. En anders zijn het advertentie-pakketten die o.a. uit Chinese producten kunnen bestaan. Maar dat doen alle commerciële websites.
Overigens het negatieve sentiment op alles wat Chinees is, kun je net zo goed als propaganda zien. De Chinese autoindustrie is groter dan ooit en er zijn een hoop nieuwe merken. Niet gek, dat er dan een hoop (auto)nieuws voor is.
Hiernaast gebruiken zo’n beetje alle grote commerciële westerse bedrijven social media als advertentie -platform omdat het gewoon goed werkt..
Er is een interessant stuk over hoe Trump destijds de verkiezingen heeft gewoon, puur op basis van data, campagne voeren (veel digitaal) en focus op de staten waar de meeste kiesmannen zitten.
@charles heeft op 6 juli 2024 geschreven:
Goed verhaal. Ik hoop dat er bij meer mensen de ogen open gaan. China is een groter gevaar voor Nederland dan Rusland!
Adriano heeft op 5 juli 2024 geschreven:
In Duitsland kost deze lease met dezelfde condities € 529 (meinauto.de)zonder alle optiepaketten. Daarbij nog de eenmalige kosten, wegenbelasting,verzekering en APK/onderhoud.voor € 149 mag Toblease er gelijk een leveren. Ik woon overigens in Dld.
Jaap heeft op 5 juli 2024 geschreven:
Toblease? Dat wordt tobben..