
Dit is waarschijnlijk de luidste elektrische auto van Nederland. Tenminste, als er een spoedgeval is. Deze Volkswagen ID. Buzz ambulance kun je spotten in Drenthe en Friesland. Het bedrijf Visser uit Leeuwarden bouwde het elektrische busje om en de komende tijd gaat UMCG Ambulancezorg testen met de niet zo geruisloze EV.
De Volkswagen ID. Buzz ambulance wordt gebruikt door de Officier van Dienst Geneeskundig (OvDG). De OvDG heeft een coördinerende rol bij ongevallen en komt in principe niet ter plaatse om hulp te verlenen aan de patiënten. Daarom heeft deze elektrische bus ook geen brancard achterin. Achterin vind je wel een paar medische koffers en bijvoorbeeld een defibrillator.
Om de actieradius zoveel mogelijk te waarborgen (voor zover dat kan bij spoedritten), is er bij de zwaailichten gekozen voor de Amsterdamse methode: achter de ramen. Zo is er geen lichtbalk op het dak nodig die de aerodynamica verstoort. Ook zijn er schokkende innovaties als een defibrillator die (indirect) aangesloten is op het grote accupakket van de Volkswagen ID. Buzz ambulance.
De topsnelheid van de Volkswagen ID. Buzz ambulance
De topsnelheid van de Buzz is 145 km/u. Overdag mogen ambulances trouwens nergens harder dan 140 km/u. In de avond mogen ze wel harder. Waar wij na 19:00 uur 130 rijden, mogen ambulances 170 km/u. Dat haalt de Buzz dus niet, maar Visser meldt aan TopGear dat de snelheid van deze elektrische ambulance in de praktijk meestal voldoende is.
Sowieso valt de Buzz wel in de smaak bij bedrijven. Zo kun je hem ook spotten als Renndienst van de Porsche-dealer of als ANWB-busje. En wie weet mag de Buzz GTX met 340 pk straks een politie-uniform aantrekken.
Meer van TopGear


Pechgevallen met elektrische auto’s in Nederland stijgt enorm, wat gaat er mis

Zie jij hoe Volkswagen de boel loopt te foppen met deze dikke ID. Buzz?

Enorm praktische Volkswagen met 340 pk kost ‘slechts’ 49.990 euro in Nederland

Bij het nieuwste bedrijfsbusje van VW heeft de kale instapper al 286 pk en 560 Nm

Volkswagen werkt aan een autonome ID. Buzz als pakketbezorger

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Waarom deze Scania-vrachtwagen is omgebouwd naar ambulance

Waarom ambulances in dit land dikke velgen, veel speakers en launchcontrol hebben

Waarom veel hulpdiensten tegenwoordig een stekker zonder snoer bij zich hebben

Op de rotonde terwijl er een politie of ambulance aankomt? Neem dan niet de eerste afslag

Volkswagen laat alvast wat ID. Buzz-toepassingen zien voor ondernemers

Mag je door rood rijden als er een brandweer of ambulance aan komt?

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u
