
Dit is waarschijnlijk de luidste elektrische auto van Nederland. Tenminste, als er een spoedgeval is. Deze Volkswagen ID. Buzz ambulance kun je spotten in Drenthe en Friesland. Het bedrijf Visser uit Leeuwarden bouwde het elektrische busje om en de komende tijd gaat UMCG Ambulancezorg testen met de niet zo geruisloze EV.
De Volkswagen ID. Buzz ambulance wordt gebruikt door de Officier van Dienst Geneeskundig (OvDG). De OvDG heeft een coördinerende rol bij ongevallen en komt in principe niet ter plaatse om hulp te verlenen aan de patiënten. Daarom heeft deze elektrische bus ook geen brancard achterin. Achterin vind je wel een paar medische koffers en bijvoorbeeld een defibrillator.
Om de actieradius zoveel mogelijk te waarborgen (voor zover dat kan bij spoedritten), is er bij de zwaailichten gekozen voor de Amsterdamse methode: achter de ramen. Zo is er geen lichtbalk op het dak nodig die de aerodynamica verstoort. Ook zijn er schokkende innovaties als een defibrillator die (indirect) aangesloten is op het grote accupakket van de Volkswagen ID. Buzz ambulance.
De topsnelheid van de Volkswagen ID. Buzz ambulance
De topsnelheid van de Buzz is 145 km/u. Overdag mogen ambulances trouwens nergens harder dan 140 km/u. In de avond mogen ze wel harder. Waar wij na 19:00 uur 130 rijden, mogen ambulances 170 km/u. Dat haalt de Buzz dus niet, maar Visser meldt aan TopGear dat de snelheid van deze elektrische ambulance in de praktijk meestal voldoende is.
Sowieso valt de Buzz wel in de smaak bij bedrijven. Zo kun je hem ook spotten als Renndienst van de Porsche-dealer of als ANWB-busje. En wie weet mag de Buzz GTX met 340 pk straks een politie-uniform aantrekken.
Meer van TopGear


Pechgevallen met elektrische auto’s in Nederland stijgt enorm, wat gaat er mis

Zie jij hoe Volkswagen de boel loopt te foppen met deze dikke ID. Buzz?

Enorm praktische Volkswagen met 340 pk kost ‘slechts’ 49.990 euro in Nederland

Bij het nieuwste bedrijfsbusje van VW heeft de kale instapper al 286 pk en 560 Nm

Volkswagen werkt aan een autonome ID. Buzz als pakketbezorger

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Deze goedkope Volkswagen ambulance is de perfecte basis voor jouw camper (en handig voor files)

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)

Waarom deze Scania-vrachtwagen is omgebouwd naar ambulance

Waarom ambulances in dit land dikke velgen, veel speakers en launchcontrol hebben

Waarom veel hulpdiensten tegenwoordig een stekker zonder snoer bij zich hebben

Op de rotonde terwijl er een politie of ambulance aankomt? Neem dan niet de eerste afslag

Volkswagen laat alvast wat ID. Buzz-toepassingen zien voor ondernemers

Mag je door rood rijden als er een brandweer of ambulance aan komt?

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is
