
Dit is waarschijnlijk de luidste elektrische auto van Nederland. Tenminste, als er een spoedgeval is. Deze Volkswagen ID. Buzz ambulance kun je spotten in Drenthe en Friesland. Het bedrijf Visser uit Leeuwarden bouwde het elektrische busje om en de komende tijd gaat UMCG Ambulancezorg testen met de niet zo geruisloze EV.
De Volkswagen ID. Buzz ambulance wordt gebruikt door de Officier van Dienst Geneeskundig (OvDG). De OvDG heeft een coördinerende rol bij ongevallen en komt in principe niet ter plaatse om hulp te verlenen aan de patiënten. Daarom heeft deze elektrische bus ook geen brancard achterin. Achterin vind je wel een paar medische koffers en bijvoorbeeld een defibrillator.
Om de actieradius zoveel mogelijk te waarborgen (voor zover dat kan bij spoedritten), is er bij de zwaailichten gekozen voor de Amsterdamse methode: achter de ramen. Zo is er geen lichtbalk op het dak nodig die de aerodynamica verstoort. Ook zijn er schokkende innovaties als een defibrillator die (indirect) aangesloten is op het grote accupakket van de Volkswagen ID. Buzz ambulance.
De topsnelheid van de Volkswagen ID. Buzz ambulance
De topsnelheid van de Buzz is 145 km/u. Overdag mogen ambulances trouwens nergens harder dan 140 km/u. In de avond mogen ze wel harder. Waar wij na 19:00 uur 130 rijden, mogen ambulances 170 km/u. Dat haalt de Buzz dus niet, maar Visser meldt aan TopGear dat de snelheid van deze elektrische ambulance in de praktijk meestal voldoende is.
Sowieso valt de Buzz wel in de smaak bij bedrijven. Zo kun je hem ook spotten als Renndienst van de Porsche-dealer of als ANWB-busje. En wie weet mag de Buzz GTX met 340 pk straks een politie-uniform aantrekken.
Meer van TopGear


Pechgevallen met elektrische auto’s in Nederland stijgt enorm, wat gaat er mis

Zie jij hoe Volkswagen de boel loopt te foppen met deze dikke ID. Buzz?

Enorm praktische Volkswagen met 340 pk kost ‘slechts’ 49.990 euro in Nederland

Bij het nieuwste bedrijfsbusje van VW heeft de kale instapper al 286 pk en 560 Nm

Volkswagen werkt aan een autonome ID. Buzz als pakketbezorger

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

Niet alleen terugroepacties voor airbags: ook Volkswagen roept auto’s terug wegens veiligheidsproblemen

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Waarom deze Scania-vrachtwagen is omgebouwd naar ambulance

Waarom ambulances in dit land dikke velgen, veel speakers en launchcontrol hebben

Waarom veel hulpdiensten tegenwoordig een stekker zonder snoer bij zich hebben

Op de rotonde terwijl er een politie of ambulance aankomt? Neem dan niet de eerste afslag

Volkswagen laat alvast wat ID. Buzz-toepassingen zien voor ondernemers

Mag je door rood rijden als er een brandweer of ambulance aan komt?

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Deze motor weegt slechts 13,1 kilo maar levert 750 pk

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Geen grap: met deze (gratis) apps kun je de verkeerslichten op groen zetten

De vernieuwde Suzuki Alto is precies wat we nodig hebben in Nederland (maar er is slecht nieuws)

Vanaf wanneer is de elektrische auto nou echt verplicht? En is de benzineauto dan verboden?

Welke trajectcontrole is nou aangepast naar 70 km/u door werkzaamheden en welke niet?

Waarom je nooit een afspraak moet maken als je een tweedehandsauto wilt bekijken (volgens sommige mensen)
