Dit is waarschijnlijk de luidste elektrische auto van Nederland. Tenminste, als er een spoedgeval is. Deze Volkswagen ID. Buzz ambulance kun je spotten in Drenthe en Friesland. Het bedrijf Visser uit Leeuwarden bouwde het elektrische busje om en de komende tijd gaat UMCG Ambulancezorg testen met de niet zo geruisloze EV.

De Volkswagen ID. Buzz ambulance wordt gebruikt door de Officier van Dienst Geneeskundig (OvDG). De OvDG heeft een coördinerende rol bij ongevallen en komt in principe niet ter plaatse om hulp te verlenen aan de patiënten. Daarom heeft deze elektrische bus ook geen brancard achterin. Achterin vind je wel een paar medische koffers en bijvoorbeeld een defibrillator.

Om de actieradius zoveel mogelijk te waarborgen (voor zover dat kan bij spoedritten), is er bij de zwaailichten gekozen voor de Amsterdamse methode: achter de ramen. Zo is er geen lichtbalk op het dak nodig die de aerodynamica verstoort. Ook zijn er schokkende innovaties als een defibrillator die (indirect) aangesloten is op het grote accupakket van de Volkswagen ID. Buzz ambulance.

De topsnelheid van de Volkswagen ID. Buzz ambulance

De topsnelheid van de Buzz is 145 km/u. Overdag mogen ambulances trouwens nergens harder dan 140 km/u. In de avond mogen ze wel harder. Waar wij na 19:00 uur 130 rijden, mogen ambulances 170 km/u. Dat haalt de Buzz dus niet, maar Visser meldt aan TopGear dat de snelheid van deze elektrische ambulance in de praktijk meestal voldoende is.

Sowieso valt de Buzz wel in de smaak bij bedrijven. Zo kun je hem ook spotten als Renndienst van de Porsche-dealer of als ANWB-busje. En wie weet mag de Buzz GTX met 340 pk straks een politie-uniform aantrekken.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)