
Dit is waarschijnlijk de luidste elektrische auto van Nederland. Tenminste, als er een spoedgeval is. Deze Volkswagen ID. Buzz ambulance kun je spotten in Drenthe en Friesland. Het bedrijf Visser uit Leeuwarden bouwde het elektrische busje om en de komende tijd gaat UMCG Ambulancezorg testen met de niet zo geruisloze EV.
De Volkswagen ID. Buzz ambulance wordt gebruikt door de Officier van Dienst Geneeskundig (OvDG). De OvDG heeft een coördinerende rol bij ongevallen en komt in principe niet ter plaatse om hulp te verlenen aan de patiënten. Daarom heeft deze elektrische bus ook geen brancard achterin. Achterin vind je wel een paar medische koffers en bijvoorbeeld een defibrillator.
Om de actieradius zoveel mogelijk te waarborgen (voor zover dat kan bij spoedritten), is er bij de zwaailichten gekozen voor de Amsterdamse methode: achter de ramen. Zo is er geen lichtbalk op het dak nodig die de aerodynamica verstoort. Ook zijn er schokkende innovaties als een defibrillator die (indirect) aangesloten is op het grote accupakket van de Volkswagen ID. Buzz ambulance.
De topsnelheid van de Volkswagen ID. Buzz ambulance
De topsnelheid van de Buzz is 145 km/u. Overdag mogen ambulances trouwens nergens harder dan 140 km/u. In de avond mogen ze wel harder. Waar wij na 19:00 uur 130 rijden, mogen ambulances 170 km/u. Dat haalt de Buzz dus niet, maar Visser meldt aan TopGear dat de snelheid van deze elektrische ambulance in de praktijk meestal voldoende is.
Sowieso valt de Buzz wel in de smaak bij bedrijven. Zo kun je hem ook spotten als Renndienst van de Porsche-dealer of als ANWB-busje. En wie weet mag de Buzz GTX met 340 pk straks een politie-uniform aantrekken.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Zie jij hoe Volkswagen de boel loopt te foppen met deze dikke ID. Buzz?

Enorm praktische Volkswagen met 340 pk kost ‘slechts’ 49.990 euro in Nederland

Bij het nieuwste bedrijfsbusje van VW heeft de kale instapper al 286 pk en 560 Nm

Volkswagen werkt aan een autonome ID. Buzz als pakketbezorger

Waarom Volkswagen voorlopig nog geen ID. Buzz-camper uitbrengt

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

Deze oude VW-motor lag ooit nog in de Golf, maar is zo robuust dat ie nu nog gebruikt wordt in tanks

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

Dit is (voorspelbaar genoeg) veruit de populairste occasion van Nederland in 2025

Volkswagen werkt aan interessante nieuwe brandstofmotor met oude F1-techniek

Waarom deze Scania-vrachtwagen is omgebouwd naar ambulance

Waarom ambulances in dit land dikke velgen, veel speakers en launchcontrol hebben

Waarom veel hulpdiensten tegenwoordig een stekker zonder snoer bij zich hebben

Op de rotonde terwijl er een politie of ambulance aankomt? Neem dan niet de eerste afslag

Volkswagen laat alvast wat ID. Buzz-toepassingen zien voor ondernemers

Mag je door rood rijden als er een brandweer of ambulance aan komt?

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

Is zo’n snelle Porsche Cayman (987C) na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is
