In Nederland heeft Volkswagen de compacte sedan al een tijdje geleden opgegeven. De Passat en de Arteon zijn er nog, maar de Jetta of de Polo Sedan (van nóg langer geleden) zijn hier al even niet meer te krijgen. In de VS is de Jetta nog gewoon te koop en zelfs als sportievere GLI. Het is een soort Golf GTI met een bips. Voor de SEMA-beurs mocht het ontwerpteam in Californië met de Jetta aan de slag.

Laten we het voor de verandering niet gelijk over het vermogen hebben, maar over de breedte. De wielkasten voegen bijna 2,5 centimeter breedte toe. In de nieuwe wielkasten schuilen 20-inch velgen van Rotiform met aerodynamische wieldoppen. De voorbumper zou meer lucht richting de motor voeden. Recaro-stoelen een hip wrapje maken de Jetta SEMA-waardig.

Specificaties van het Volkswagen Jetta GLI concept

De Jetta GLI behoudt de bekende 2,0-liter turbomotor, maar de viercilinder krijgt wel een nieuwe inlaat voor extra koude lucht, een nieuwe intercooler en een nieuwe oliekoeler. Het vermogen groeit van 231 pk naar 355 pk. De handgeschakelde zesbak krijgt wel een nieuwe koppeling om het vermogen goed te verwerken. De power gaat overigens gewoon naar de voorwielen.

Verder krijgt de Jetta GLI grotere remmen met zes zuigers, koolstofvezel keramische remschijven en een schroefset. De ontwerpbaas van Volkswagen in Californië, Reto Brun, is tevreden over het resultaat: ‘Het Jetta GLI concept was een kans voor ons team om onze passie voor autosport te laten en zien en om een visie te creëren die nog opwindender is dan de productieauto.’ Da’s aardig gelukt, toch?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)