
Hij is oranje, omdat ie ‘direct herkenbaar op het platteland’ moet zijn. Jeetje, je zou dit voertuig nog kunnen spotten vanaf Mars. Dit is de Volkswagen T1 waarvan je tot nu toe nooit wist dat je hem wilde hebben. Het busje wordt de Half-track Fox genoemd en hij werd in mei 1962 bedacht door een man genaamd Kurt Kretzner. Kurt wilde een auto die gemakkelijk te besturen was, maar toch zonder poespas een berg op kon. Iets kant-en-klaars kon hij niet vinden, dus bouwde hij deze Volkswagen T1 met twaalf wielen (ja, kijk maar even goed. Twaalf).
VW vertelt ons dat Kurt vier jaar besteedde aan het ontwerpen en bouwen van deze oranje alleskunner. Onder het koetswerk van de T1 monteerde hij vooraan een gestuurde dubbele as met aan elk uiteinde twee 14-inch wielen, en achter nog een dubbele as met kettingaandrijving.
Ook de rupsbanden van de Volkswagen T1 Half-track Fox zijn zelf gemaakt
Daarna bouwde hij rupsbanden van aluminium en rubberen blokken van 2 centimeter dik (om het asfalt te sparen). Het is een half-track – vandaar de naam – met kettingen alleen op de achterste assen en een ‘bijna standaard, zij het verdubbelde’ voorwielbesturing.
Er is een sperdifferentieel en het vermogen wordt geleverd door een 1,2-liter viercilindermotor met 30 pk. Ja, je hebt weleens niesbuien gehad die krachtiger zijn. De topsnelheid is zo’n 35 km/u. Kurt dacht dat dit de offroader was die alle offroaders zou overtreffen. ‘Sneeuw, zand, steenachtige grond, bergweiden, kleine beekjes en bossen kunnen allemaal in dit voertuig worden overmeesterd’, zei hij bij de lancering van de auto.
Het was geen doorslaand succes
Helaas zijn er maar twee exemplaren gebouwd, en dit is de enige Volkswagen T1 Half-track Fox die nog overeind staat. Kort nadat hij klaar was, verdween hij ogenschijnlijk van de aardbodem, om in 1985 weer te op te duiken in Wenen. Begin jaren negentig kocht Porsche de Half-track Fox. Hij werd vervolgens overgenomen door de ‘Bullikartei e.V’, een VW-busjesclub. Ze begonnen met de herstelwerkzaamheden, maar konden deze niet afmaken.

Toen kwam VW zelf om de hoek kijken. De afdeling Classic Vehicles kocht de Volkswagen T1 Half-track Fox in 2018 en restaureerde het ding van top tot teen. Hij werd zelfs opnieuw geschilderd in deze aantrekkelijke oranje tint. En zoals je kunt zien aan deze foto’s, gemaakt in februari 2022, is hij nog altijd ‘onmiddellijk herkenbaar’.
Meer van TopGear


Geweldig nieuws voor liefhebbers van de legendarische Volkswagen curryworsten

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Als je je been breekt tijdens het skiën, komt deze Nissan op rupsbanden je helpen

Defensie verkoopt lading bijzondere speeltjes (voor een prikkie?)

Winterproof: Deze Mercedes G-klasse kreeg rupsbanden voor in de sneeuw

Gasten bouwen rupsbanden op een Tesla Model 3

Porsche 356 op rupsbanden

Renault Clio-tank rijdt op rupsbanden

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Ondernemers toch niet op de fiets: dieselbusjes mogen langer de binnenstad in

De Lexus LM 350h is een enorm luxe MPV in plaats van SUV en daardoor eigenlijk beter (review)

Als je deze nieuwe EV koopt, krijg je eigenlijk een oude stinkdiesel van bijna 20 jaar oud

Renault en Volvo gaan samen elektrische busjes bouwen (met performance-onderdelen)

De nieuwe Ford E-Tourneo Custom is een elektrische auto voor acht personen

Nieuwe auto’s zijn indrukwekkend, maar oude auto’s kun je tenminste nog zelf repareren

Als je iets eerder was, had jij op deze auto 16,5 miljoen euro kunnen verdienen

Regering van België wil oldtimers meer vrijstellingen geven in milieuzones

Statistieken bewijzen waarom het onzin is dat de oldtimerregeling stopt

VIDEO: Er staan allerlei bijzondere raceauto’s in de geheime opslag van Porsche

Oude Ford Mustang Fastback wordt omgebouwd tot offroader

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel
