Hé, Abt – hoeveel moeite kost het jullie om deze 4,0-liter V8 met 900 Nm op te porren naar 1.000 Nm? Dat klinkt toch wat toffer op feesten en partijen. Want hier is de nieuwe Volkswagen Touareg V8 TDI, met een zeer royale 421 pk en 900 Nm. Daar kun je wel een aardige Boeing mee trekken.

Waarom is de Volkswagen Touareg V8 TDI bijzonder?

Een wonderlijke zet van Volkswagen in de nasleep van dieselgate. Zelfs de vorige Touareg had geen dieselmotor groter dan zes cilinders en dat was vóór de hele diesel-ellende. Deze Volkswagen Touareg V8 TDI intimideert zo hard dat je dieselgate spontaan zou vergeten. Om het in perspectief te zetten: de jongklassieke Touareg R50, met zijn volumineuze 5,0-liter V10-dieselmotor, had 850 Nm koppel.

Volkswagen Touareg V8 TDI: de specificaties

De 4,0-liter V8 komt al bij 1.000 toeren per minuut op stoom. Tussen de 1.000 en de 3.250 tpm is het maximale koppel beschikbaar. In 4,9 seconden sprint de Volkswagen Touareg V8 TDI naar de 100 km/u en bij 250 km/u doet de begrenzer zijn werk. De aandrijving gaat altijd naar alle wielen via een DSG-bak.

Of dat snel is? Een Ford Focus RS doet hetzelfde sprintje in 4,7 seconden. Een BMW M140i in 4,8 seconden. Het grote verschil is: de hete hatchbacks hebben niet genoeg koppel om een boom in het Sequoia-park met wortel en al uit de grond te trekken. Niet dat je dat altijd nodig hebt, maar het is fijn om achter de hand te hebben.

Je vindt dezelfde V8 in de Audi SQ7 en in de Bentley Bentayga. Het was de V8 die van de Panamera 4S diesel de snelste diesel ter wereld maakte – totdat Porsche besloot geen diesel meer te verkopen.

Prijs Volkswagen Touareg V8 TDI

Goed nieuws: de Volkswagen Touareg V8 TDI komt naar Nederland. Voor de prijs moet je nog eventjes geduld hebben. De sterkste 3.0 TDI (286 pk) kost in ons land 91.125 euro. Reken maar op dat je voor de V8 TDI een flinke klap meer mag gaan betalen, maar dan rij je wel de krachtigste diesel-SUV van dit moment.

Reacties

  • van der schoot paul heeft op 13 februari 2020 geschreven:

    stelvio, is inderdaad Italiaanse rommel, bloedmooi van desing, maar dat is en blijft het enige goeie aan elke Alfa

    Reageer
  • Andhog heeft op 2 maart 2019 geschreven:

    Sq7 wordt niet meer geleverd, en de motor voldoet aan de nieuwe wltp regels.

    Reageer
  • Donald heeft op 27 februari 2019 geschreven:

    Ik stop na 3,8 seconden al met gasgeven met mijn Stelvio Quadrifoglio: bomen uit bossen trekken doe ik niet en mijn handen stinken niet elke keer de hele dag naar Diesel als ik een keer heb getankt… ;-))

    • Sven heeft op 27 februari 2019 geschreven:

      Blijft Italia rommel

      Reageer
    Reageer
  • Tom heeft op 27 februari 2019 geschreven:

    Volgens mij heeft mijn Audi SQ7 435 pk en
    900 NM of is dat geen SUV maar een busje??

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)