
Hé, Abt – hoeveel moeite kost het jullie om deze 4,0-liter V8 met 900 Nm op te porren naar 1.000 Nm? Dat klinkt toch wat toffer op feesten en partijen. Want hier is de nieuwe Volkswagen Touareg V8 TDI, met een zeer royale 421 pk en 900 Nm. Daar kun je wel een aardige Boeing mee trekken.
Waarom is de Volkswagen Touareg V8 TDI bijzonder?
Een wonderlijke zet van Volkswagen in de nasleep van dieselgate. Zelfs de vorige Touareg had geen dieselmotor groter dan zes cilinders en dat was vóór de hele diesel-ellende. Deze Volkswagen Touareg V8 TDI intimideert zo hard dat je dieselgate spontaan zou vergeten. Om het in perspectief te zetten: de jongklassieke Touareg R50, met zijn volumineuze 5,0-liter V10-dieselmotor, had 850 Nm koppel.
Volkswagen Touareg V8 TDI: de specificaties
De 4,0-liter V8 komt al bij 1.000 toeren per minuut op stoom. Tussen de 1.000 en de 3.250 tpm is het maximale koppel beschikbaar. In 4,9 seconden sprint de Volkswagen Touareg V8 TDI naar de 100 km/u en bij 250 km/u doet de begrenzer zijn werk. De aandrijving gaat altijd naar alle wielen via een DSG-bak.
Of dat snel is? Een Ford Focus RS doet hetzelfde sprintje in 4,7 seconden. Een BMW M140i in 4,8 seconden. Het grote verschil is: de hete hatchbacks hebben niet genoeg koppel om een boom in het Sequoia-park met wortel en al uit de grond te trekken. Niet dat je dat altijd nodig hebt, maar het is fijn om achter de hand te hebben.
Je vindt dezelfde V8 in de Audi SQ7 en in de Bentley Bentayga. Het was de V8 die van de Panamera 4S diesel de snelste diesel ter wereld maakte – totdat Porsche besloot geen diesel meer te verkopen.
Prijs Volkswagen Touareg V8 TDI
Goed nieuws: de Volkswagen Touareg V8 TDI komt naar Nederland. Voor de prijs moet je nog eventjes geduld hebben. De sterkste 3.0 TDI (286 pk) kost in ons land 91.125 euro. Reken maar op dat je voor de V8 TDI een flinke klap meer mag gaan betalen, maar dan rij je wel de krachtigste diesel-SUV van dit moment.
Meer van TopGear


Volkswagen Touareg review: hoe rijdt de duurste VW van dit moment?

De Touareg heeft nu een lichtgevend VW-logo en komt als V6 naar Nederland

Volkswagen gaat auto’s met lichtgevende logo’s op de achterklep leveren

Volkswagen Touareg R eHybrid

De duurste Volkswagen van 2020

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

BMW M3 Touring (G21/G81) is bevestigd

Bugatti La Voiture Noire bestaat nog niet

Nissan GT-R R36: hoe staat het ermee?

Creatieve remklauwen van Brembo

De Ferrari hybride supercar komt deze zomer

Auto als investering: de beste en slechtste

Zo (verrassend) goed verkoopt deze controversieelste BMW écht In Nederland

Niemand wil deze ‘dikke BMW’ hebben, dus geeft BMW 21.080 euro korting

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Koopje: deze dikke Audi kost nu al net zo weinig als een Dacia Spring

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n dikke BMW 7-serie (F01) na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De sterkste Corvette (1.250 pk) ooit is sneller dan de snelste Ferrari, maar kost bijzonder weinig

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Top 10: deze flitspalen flitsen het meest (en leveren de meeste boetes op)

De eerste BMW auto op waterstof komt al eerder dan je denkt

stelvio, is inderdaad Italiaanse rommel, bloedmooi van desing, maar dat is en blijft het enige goeie aan elke Alfa
Sq7 wordt niet meer geleverd, en de motor voldoet aan de nieuwe wltp regels.
Ik stop na 3,8 seconden al met gasgeven met mijn Stelvio Quadrifoglio: bomen uit bossen trekken doe ik niet en mijn handen stinken niet elke keer de hele dag naar Diesel als ik een keer heb getankt… ;-))
Blijft Italia rommel
Volgens mij heeft mijn Audi SQ7 435 pk en
900 NM of is dat geen SUV maar een busje??