
Hé, Abt – hoeveel moeite kost het jullie om deze 4,0-liter V8 met 900 Nm op te porren naar 1.000 Nm? Dat klinkt toch wat toffer op feesten en partijen. Want hier is de nieuwe Volkswagen Touareg V8 TDI, met een zeer royale 421 pk en 900 Nm. Daar kun je wel een aardige Boeing mee trekken.
Waarom is de Volkswagen Touareg V8 TDI bijzonder?
Een wonderlijke zet van Volkswagen in de nasleep van dieselgate. Zelfs de vorige Touareg had geen dieselmotor groter dan zes cilinders en dat was vóór de hele diesel-ellende. Deze Volkswagen Touareg V8 TDI intimideert zo hard dat je dieselgate spontaan zou vergeten. Om het in perspectief te zetten: de jongklassieke Touareg R50, met zijn volumineuze 5,0-liter V10-dieselmotor, had 850 Nm koppel.
Volkswagen Touareg V8 TDI: de specificaties
De 4,0-liter V8 komt al bij 1.000 toeren per minuut op stoom. Tussen de 1.000 en de 3.250 tpm is het maximale koppel beschikbaar. In 4,9 seconden sprint de Volkswagen Touareg V8 TDI naar de 100 km/u en bij 250 km/u doet de begrenzer zijn werk. De aandrijving gaat altijd naar alle wielen via een DSG-bak.
Of dat snel is? Een Ford Focus RS doet hetzelfde sprintje in 4,7 seconden. Een BMW M140i in 4,8 seconden. Het grote verschil is: de hete hatchbacks hebben niet genoeg koppel om een boom in het Sequoia-park met wortel en al uit de grond te trekken. Niet dat je dat altijd nodig hebt, maar het is fijn om achter de hand te hebben.
Je vindt dezelfde V8 in de Audi SQ7 en in de Bentley Bentayga. Het was de V8 die van de Panamera 4S diesel de snelste diesel ter wereld maakte – totdat Porsche besloot geen diesel meer te verkopen.
Prijs Volkswagen Touareg V8 TDI
Goed nieuws: de Volkswagen Touareg V8 TDI komt naar Nederland. Voor de prijs moet je nog eventjes geduld hebben. De sterkste 3.0 TDI (286 pk) kost in ons land 91.125 euro. Reken maar op dat je voor de V8 TDI een flinke klap meer mag gaan betalen, maar dan rij je wel de krachtigste diesel-SUV van dit moment.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Volkswagen Touareg review: hoe rijdt de duurste VW van dit moment?

De Touareg heeft nu een lichtgevend VW-logo en komt als V6 naar Nederland

Volkswagen gaat auto’s met lichtgevende logo’s op de achterklep leveren

Volkswagen Touareg R eHybrid

De duurste Volkswagen van 2020

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

BMW M3 Touring (G21/G81) is bevestigd

Bugatti La Voiture Noire bestaat nog niet

Nissan GT-R R36: hoe staat het ermee?

Creatieve remklauwen van Brembo

De Ferrari hybride supercar komt deze zomer

Auto als investering: de beste en slechtste

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

Mercedes G 580 EQ Edition One: meer vermogen dan de G63, meer koppel dan de diesel

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

stelvio, is inderdaad Italiaanse rommel, bloedmooi van desing, maar dat is en blijft het enige goeie aan elke Alfa
Sq7 wordt niet meer geleverd, en de motor voldoet aan de nieuwe wltp regels.
Ik stop na 3,8 seconden al met gasgeven met mijn Stelvio Quadrifoglio: bomen uit bossen trekken doe ik niet en mijn handen stinken niet elke keer de hele dag naar Diesel als ik een keer heb getankt… ;-))
Blijft Italia rommel
Volgens mij heeft mijn Audi SQ7 435 pk en
900 NM of is dat geen SUV maar een busje??