
Slecht nieuws voor fans van kleine, karaktervolle en frivole Duitse stadsauto’s. De Volkswagen Up is geen lang leven meer gegund op deze aarde – tenzij hij volledig elektrisch wordt. Dat concludeert VW-marketingchef Jurgen Stackmann. Voordat je in volledige paniek naar de dealer rent om een Upje van een wisse dood te redden: voorlopig bestaat de stadsrakker nog wel even.
‘De Up zal een sterk leven leiden in de nabije toekomst’, vertelt Stackmann. ‘We zijn bezig om de e-Up nieuw leven in te blazen. Deze zal een grote rol spelen in de komende 3 tot 4 jaar. Op lange termijn blijft de grote vraag in Europa of de volgende emissiewetten worden aangenomen of niet. Zo ja, dan is er geen enkele businesscase meer voor dit soort auto’s.’
Volkswagen Up verdwijnt?
Ja, de boosdoeners zijn striktere emissiewetten. ‘De auto is te klein om de hybridetechniek te huisvesten en de motor kan de CO2-normen niet halen. In theorie is het zo dat voor elke Up die we verkopen, we ter compensatie een elektrische auto moeten verkopen om aan het CO2-gemiddelde te voldoen. In een markt waar de winstmarges al zo klein zijn.’
‘Vanuit milieu-perspectief hebben de nieuwe Europese wetten zin, maar het zal het bestaan van de kleine auto’s met conventionele motoren erg moeilijk maken. We focussen op de e-Up en we blijven positief. We zullen zien wat de markt doet.’
Wordt de sub-Polo dan voortaan iets op batterijen, of een soort Renault Twizy of Seat Minimo? Stackmann weet het niet zozeer. ‘We hebben Seat de voorsprong gegeven om twee redenen. Seats hoofdkantoor is in Barcelona, daar passen kleine vierwielers zonder dak goed.’ Inderdaad – in Barcelona is het weer een stuk beter dan in Duitsland.
‘In Wolfsburg is dat lastiger voor te stellen. Of de Minimo in productie gaat en of ie bij andere merken ook werkt, valt nog te bezien. Volkswagen focust duidelijk op familieauto’s. Onze elektrische auto’s moeten functioneel, praktisch en betaalbaar zijn, en een goede actieradius hebben’, zegt Stackmann.
Wat gaat Volkswagen dan wel doen?
De Volkswagen-familie blijft uitdijen met crossovers en elektrische auto’s. Onpopulaire modellen zitten op de schopstoel. ‘Het is onmogelijk om deze grote portfolio van modellen vast te houden,’ zegt Stackmann, ‘we stemmen het af op onze klanten. De T-Roc is een grote hit. De klant vraagt om meer van dat soort auto’s, dus dat geven we.’
Volkswagen ziet een terugval in de verkopen van conventionele voertuigen zoals de Golf Sportsvan. Dat soort modellen zullen dus rustig aan uitgefaseerd worden. Ook wordt het aanbod van motoren kleiner. ‘Zo raken klanten niet in de war tijdens het configureren met 10 of 15 motoropties’, zegt Stackmann.
Meer van TopGear


Is zo’n guitige Volkswagen Up GTI na 6 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Gecondoleerd: De Volkswagen Up is definitief dood, ook de normale versies

Helaas: De Volkswagen Up GTI is geschrapt en komt nooit meer terug

Zou de Aygo ooit de snelste ter wereld zijn geweest?

Prijs VW Up GTI stijgt flink

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Deze goedkope Volkswagen ambulance is de perfecte basis voor jouw camper (en handig voor files)

Met deze nieuwe accu kun je met je EV in één ruk naar Rome rijden (1.500 kilometer)

BMW M3 Touring (G21/G81) is bevestigd

Bugatti La Voiture Noire bestaat nog niet

Nissan GT-R R36: hoe staat het ermee?

Creatieve remklauwen van Brembo

De Ferrari hybride supercar komt deze zomer

Auto als investering: de beste en slechtste

De goedkoopste auto die je in Nederland soms nog nieuw kunt kopen wil maar niet dood gaan

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Deze ‘verboden’ auto is nu nog de goedkoopste nieuwe auto van Nederland (als je snel bent)

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Gaat die Alpine A390 een beetje dwars met twee motoren op de achteras? (review)

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)

Goedkoop tanken in Duitsland? Vergeet één dingetje dan niet voordat je de grens oversteekt

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement
