Slecht nieuws voor fans van kleine, karaktervolle en frivole Duitse stadsauto’s. De Volkswagen Up is geen lang leven meer gegund op deze aarde – tenzij hij volledig elektrisch wordt. Dat concludeert VW-marketingchef Jurgen Stackmann. Voordat je in volledige paniek naar de dealer rent om een Upje van een wisse dood te redden: voorlopig bestaat de stadsrakker nog wel even.
‘De Up zal een sterk leven leiden in de nabije toekomst’, vertelt Stackmann. ‘We zijn bezig om de e-Up nieuw leven in te blazen. Deze zal een grote rol spelen in de komende 3 tot 4 jaar. Op lange termijn blijft de grote vraag in Europa of de volgende emissiewetten worden aangenomen of niet. Zo ja, dan is er geen enkele businesscase meer voor dit soort auto’s.’
Volkswagen Up verdwijnt?
Ja, de boosdoeners zijn striktere emissiewetten. ‘De auto is te klein om de hybridetechniek te huisvesten en de motor kan de CO2-normen niet halen. In theorie is het zo dat voor elke Up die we verkopen, we ter compensatie een elektrische auto moeten verkopen om aan het CO2-gemiddelde te voldoen. In een markt waar de winstmarges al zo klein zijn.’
‘Vanuit milieu-perspectief hebben de nieuwe Europese wetten zin, maar het zal het bestaan van de kleine auto’s met conventionele motoren erg moeilijk maken. We focussen op de e-Up en we blijven positief. We zullen zien wat de markt doet.’
Wordt de sub-Polo dan voortaan iets op batterijen, of een soort Renault Twizy of Seat Minimo? Stackmann weet het niet zozeer. ‘We hebben Seat de voorsprong gegeven om twee redenen. Seats hoofdkantoor is in Barcelona, daar passen kleine vierwielers zonder dak goed.’ Inderdaad – in Barcelona is het weer een stuk beter dan in Duitsland.
‘In Wolfsburg is dat lastiger voor te stellen. Of de Minimo in productie gaat en of ie bij andere merken ook werkt, valt nog te bezien. Volkswagen focust duidelijk op familieauto’s. Onze elektrische auto’s moeten functioneel, praktisch en betaalbaar zijn, en een goede actieradius hebben’, zegt Stackmann.
Wat gaat Volkswagen dan wel doen?
De Volkswagen-familie blijft uitdijen met crossovers en elektrische auto’s. Onpopulaire modellen zitten op de schopstoel. ‘Het is onmogelijk om deze grote portfolio van modellen vast te houden,’ zegt Stackmann, ‘we stemmen het af op onze klanten. De T-Roc is een grote hit. De klant vraagt om meer van dat soort auto’s, dus dat geven we.’
Volkswagen ziet een terugval in de verkopen van conventionele voertuigen zoals de Golf Sportsvan. Dat soort modellen zullen dus rustig aan uitgefaseerd worden. Ook wordt het aanbod van motoren kleiner. ‘Zo raken klanten niet in de war tijdens het configureren met 10 of 15 motoropties’, zegt Stackmann.
Reacties