
Slecht nieuws voor fans van kleine, karaktervolle en frivole Duitse stadsauto’s. De Volkswagen Up is geen lang leven meer gegund op deze aarde – tenzij hij volledig elektrisch wordt. Dat concludeert VW-marketingchef Jurgen Stackmann. Voordat je in volledige paniek naar de dealer rent om een Upje van een wisse dood te redden: voorlopig bestaat de stadsrakker nog wel even.
‘De Up zal een sterk leven leiden in de nabije toekomst’, vertelt Stackmann. ‘We zijn bezig om de e-Up nieuw leven in te blazen. Deze zal een grote rol spelen in de komende 3 tot 4 jaar. Op lange termijn blijft de grote vraag in Europa of de volgende emissiewetten worden aangenomen of niet. Zo ja, dan is er geen enkele businesscase meer voor dit soort auto’s.’
Volkswagen Up verdwijnt?
Ja, de boosdoeners zijn striktere emissiewetten. ‘De auto is te klein om de hybridetechniek te huisvesten en de motor kan de CO2-normen niet halen. In theorie is het zo dat voor elke Up die we verkopen, we ter compensatie een elektrische auto moeten verkopen om aan het CO2-gemiddelde te voldoen. In een markt waar de winstmarges al zo klein zijn.’
‘Vanuit milieu-perspectief hebben de nieuwe Europese wetten zin, maar het zal het bestaan van de kleine auto’s met conventionele motoren erg moeilijk maken. We focussen op de e-Up en we blijven positief. We zullen zien wat de markt doet.’
Wordt de sub-Polo dan voortaan iets op batterijen, of een soort Renault Twizy of Seat Minimo? Stackmann weet het niet zozeer. ‘We hebben Seat de voorsprong gegeven om twee redenen. Seats hoofdkantoor is in Barcelona, daar passen kleine vierwielers zonder dak goed.’ Inderdaad – in Barcelona is het weer een stuk beter dan in Duitsland.
‘In Wolfsburg is dat lastiger voor te stellen. Of de Minimo in productie gaat en of ie bij andere merken ook werkt, valt nog te bezien. Volkswagen focust duidelijk op familieauto’s. Onze elektrische auto’s moeten functioneel, praktisch en betaalbaar zijn, en een goede actieradius hebben’, zegt Stackmann.
Wat gaat Volkswagen dan wel doen?
De Volkswagen-familie blijft uitdijen met crossovers en elektrische auto’s. Onpopulaire modellen zitten op de schopstoel. ‘Het is onmogelijk om deze grote portfolio van modellen vast te houden,’ zegt Stackmann, ‘we stemmen het af op onze klanten. De T-Roc is een grote hit. De klant vraagt om meer van dat soort auto’s, dus dat geven we.’
Volkswagen ziet een terugval in de verkopen van conventionele voertuigen zoals de Golf Sportsvan. Dat soort modellen zullen dus rustig aan uitgefaseerd worden. Ook wordt het aanbod van motoren kleiner. ‘Zo raken klanten niet in de war tijdens het configureren met 10 of 15 motoropties’, zegt Stackmann.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Is zo’n guitige Volkswagen Up GTI na 6 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Gecondoleerd: De Volkswagen Up is definitief dood, ook de normale versies

Helaas: De Volkswagen Up GTI is geschrapt en komt nooit meer terug

Zou de Aygo ooit de snelste ter wereld zijn geweest?

Prijs VW Up GTI stijgt flink

Koop jij de foutste Volkswagen van dit moment voor een prikkie van de overheid?

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

Deze oude VW-motor lag ooit nog in de Golf, maar is zo robuust dat ie nu nog gebruikt wordt in tanks

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

Dit is (voorspelbaar genoeg) veruit de populairste occasion van Nederland in 2025

BMW M3 Touring (G21/G81) is bevestigd

Bugatti La Voiture Noire bestaat nog niet

Nissan GT-R R36: hoe staat het ermee?

Creatieve remklauwen van Brembo

De Ferrari hybride supercar komt deze zomer

Auto als investering: de beste en slechtste

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Deze ‘verboden’ auto is nu nog de goedkoopste nieuwe auto van Nederland (als je snel bent)

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

De Chinese Z9 GT is ‘echt tien keer beter’ dan de Duitse concurrentie (aldus de grote baas)

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De Chinese Z9 GT is ‘echt tien keer beter’ dan de Duitse concurrentie (aldus de grote baas)

BMW werkt aan een manier om kleinere batterijen binnen 1 minuut op te laden

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

Deze actie van Greenpeace zorgt er voor dat jij formeel geen 130 meer mag rijden
