
Slecht nieuws voor fans van kleine, karaktervolle en frivole Duitse stadsauto’s. De Volkswagen Up is geen lang leven meer gegund op deze aarde – tenzij hij volledig elektrisch wordt. Dat concludeert VW-marketingchef Jurgen Stackmann. Voordat je in volledige paniek naar de dealer rent om een Upje van een wisse dood te redden: voorlopig bestaat de stadsrakker nog wel even.
‘De Up zal een sterk leven leiden in de nabije toekomst’, vertelt Stackmann. ‘We zijn bezig om de e-Up nieuw leven in te blazen. Deze zal een grote rol spelen in de komende 3 tot 4 jaar. Op lange termijn blijft de grote vraag in Europa of de volgende emissiewetten worden aangenomen of niet. Zo ja, dan is er geen enkele businesscase meer voor dit soort auto’s.’
Volkswagen Up verdwijnt?
Ja, de boosdoeners zijn striktere emissiewetten. ‘De auto is te klein om de hybridetechniek te huisvesten en de motor kan de CO2-normen niet halen. In theorie is het zo dat voor elke Up die we verkopen, we ter compensatie een elektrische auto moeten verkopen om aan het CO2-gemiddelde te voldoen. In een markt waar de winstmarges al zo klein zijn.’
‘Vanuit milieu-perspectief hebben de nieuwe Europese wetten zin, maar het zal het bestaan van de kleine auto’s met conventionele motoren erg moeilijk maken. We focussen op de e-Up en we blijven positief. We zullen zien wat de markt doet.’
Wordt de sub-Polo dan voortaan iets op batterijen, of een soort Renault Twizy of Seat Minimo? Stackmann weet het niet zozeer. ‘We hebben Seat de voorsprong gegeven om twee redenen. Seats hoofdkantoor is in Barcelona, daar passen kleine vierwielers zonder dak goed.’ Inderdaad – in Barcelona is het weer een stuk beter dan in Duitsland.
‘In Wolfsburg is dat lastiger voor te stellen. Of de Minimo in productie gaat en of ie bij andere merken ook werkt, valt nog te bezien. Volkswagen focust duidelijk op familieauto’s. Onze elektrische auto’s moeten functioneel, praktisch en betaalbaar zijn, en een goede actieradius hebben’, zegt Stackmann.
Wat gaat Volkswagen dan wel doen?
De Volkswagen-familie blijft uitdijen met crossovers en elektrische auto’s. Onpopulaire modellen zitten op de schopstoel. ‘Het is onmogelijk om deze grote portfolio van modellen vast te houden,’ zegt Stackmann, ‘we stemmen het af op onze klanten. De T-Roc is een grote hit. De klant vraagt om meer van dat soort auto’s, dus dat geven we.’
Volkswagen ziet een terugval in de verkopen van conventionele voertuigen zoals de Golf Sportsvan. Dat soort modellen zullen dus rustig aan uitgefaseerd worden. Ook wordt het aanbod van motoren kleiner. ‘Zo raken klanten niet in de war tijdens het configureren met 10 of 15 motoropties’, zegt Stackmann.
Meer van TopGear


Is zo’n guitige Volkswagen Up GTI na 6 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Gecondoleerd: De Volkswagen Up is definitief dood, ook de normale versies

Helaas: De Volkswagen Up GTI is geschrapt en komt nooit meer terug

Zou de Aygo ooit de snelste ter wereld zijn geweest?

Prijs VW Up GTI stijgt flink

Geweldig nieuws voor liefhebbers van de legendarische Volkswagen curryworsten

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

BMW M3 Touring (G21/G81) is bevestigd

Bugatti La Voiture Noire bestaat nog niet

Nissan GT-R R36: hoe staat het ermee?

Creatieve remklauwen van Brembo

De Ferrari hybride supercar komt deze zomer

Auto als investering: de beste en slechtste

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

De 600e is de krachtigste en verstandigste Abarth ooit, maar er ontbreekt iets (review)

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Word je stiekem bespioneerd door je autobanden? In de VS vrezen ze van wel

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Als je niet oppast wordt je camper binnenkort veel duurder om te hebben

Hemelvaartsdeal: 1 jaar TopGear met 42% korting

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)
