
Slecht nieuws voor fans van kleine, karaktervolle en frivole Duitse stadsauto’s. De Volkswagen Up is geen lang leven meer gegund op deze aarde – tenzij hij volledig elektrisch wordt. Dat concludeert VW-marketingchef Jurgen Stackmann. Voordat je in volledige paniek naar de dealer rent om een Upje van een wisse dood te redden: voorlopig bestaat de stadsrakker nog wel even.
‘De Up zal een sterk leven leiden in de nabije toekomst’, vertelt Stackmann. ‘We zijn bezig om de e-Up nieuw leven in te blazen. Deze zal een grote rol spelen in de komende 3 tot 4 jaar. Op lange termijn blijft de grote vraag in Europa of de volgende emissiewetten worden aangenomen of niet. Zo ja, dan is er geen enkele businesscase meer voor dit soort auto’s.’
Volkswagen Up verdwijnt?
Ja, de boosdoeners zijn striktere emissiewetten. ‘De auto is te klein om de hybridetechniek te huisvesten en de motor kan de CO2-normen niet halen. In theorie is het zo dat voor elke Up die we verkopen, we ter compensatie een elektrische auto moeten verkopen om aan het CO2-gemiddelde te voldoen. In een markt waar de winstmarges al zo klein zijn.’
‘Vanuit milieu-perspectief hebben de nieuwe Europese wetten zin, maar het zal het bestaan van de kleine auto’s met conventionele motoren erg moeilijk maken. We focussen op de e-Up en we blijven positief. We zullen zien wat de markt doet.’
Wordt de sub-Polo dan voortaan iets op batterijen, of een soort Renault Twizy of Seat Minimo? Stackmann weet het niet zozeer. ‘We hebben Seat de voorsprong gegeven om twee redenen. Seats hoofdkantoor is in Barcelona, daar passen kleine vierwielers zonder dak goed.’ Inderdaad – in Barcelona is het weer een stuk beter dan in Duitsland.
‘In Wolfsburg is dat lastiger voor te stellen. Of de Minimo in productie gaat en of ie bij andere merken ook werkt, valt nog te bezien. Volkswagen focust duidelijk op familieauto’s. Onze elektrische auto’s moeten functioneel, praktisch en betaalbaar zijn, en een goede actieradius hebben’, zegt Stackmann.
Wat gaat Volkswagen dan wel doen?
De Volkswagen-familie blijft uitdijen met crossovers en elektrische auto’s. Onpopulaire modellen zitten op de schopstoel. ‘Het is onmogelijk om deze grote portfolio van modellen vast te houden,’ zegt Stackmann, ‘we stemmen het af op onze klanten. De T-Roc is een grote hit. De klant vraagt om meer van dat soort auto’s, dus dat geven we.’
Volkswagen ziet een terugval in de verkopen van conventionele voertuigen zoals de Golf Sportsvan. Dat soort modellen zullen dus rustig aan uitgefaseerd worden. Ook wordt het aanbod van motoren kleiner. ‘Zo raken klanten niet in de war tijdens het configureren met 10 of 15 motoropties’, zegt Stackmann.
Meer van TopGear


Is zo’n guitige Volkswagen Up GTI na 6 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Gecondoleerd: De Volkswagen Up is definitief dood, ook de normale versies

Helaas: De Volkswagen Up GTI is geschrapt en komt nooit meer terug

Zou de Aygo ooit de snelste ter wereld zijn geweest?

Prijs VW Up GTI stijgt flink

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

BMW M3 Touring (G21/G81) is bevestigd

Bugatti La Voiture Noire bestaat nog niet

Nissan GT-R R36: hoe staat het ermee?

Creatieve remklauwen van Brembo

De Ferrari hybride supercar komt deze zomer

Auto als investering: de beste en slechtste

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Sinds vorig jaar wil plotseling niemand meer een Fiat 500, daarom doet het merk iets (geniaals) wat je nog nooit eerder zag

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u
