
De oprichter van Luminar – de leverancier van de lidar-sensor op de nieuwe Volvo EX90 – denkt dat de ‘Full Self-Driving’-technologie van concurrent Tesla niet de oplossing is voor autonoom rijden. Austin Russell zegt dat de claims van Musk over zijn techniek om Tesla’s zelf te laten rijden zelfs ‘nergens op slaan’.
Auto Pilot en Full Self-Driving van Tesla werken via verschillende camera’s die op een bepaalde manier gepositioneerd zijn rondom het voertuig. Samen houden die camera’s de omgeving in de gaten. Elon Musk zei hierover dat hij ‘geschokt’ zou zijn als dat systeem niet ‘veiliger dan een mens’ zou zijn aan het einde van 2022.
Geassisteerd rijden
Austin Russell noemt Tesla zelfs een van de bedrijven die ‘belachelijk te veel beloven’ op het gebied van autonoom rijden. ‘Luister, [ Musk heeft red.] een geweldig autobedrijf opgericht, een geweldig EV-bedrijf. Het probleem is dat hij de geloofwaardigheid van zijn bedrijf op het spel zet met dingen die totaal nergens op slaan als je het hebt over geassisteerd, autonoom rijden’, zegt Russell.
De Luminar-baas vervolgt: ‘Het fundamentele systeem dat hij gemaakt heeft, is prima als een rij-assistent’. Er zit een maar aan, volgens Russell: ‘Het enige probleem dat ik heb gehad, is dat ze het “Full Self-Driving” noemen, wat het absoluut niet is. Het heeft ook geen duidelijk of geloofwaardig pad om daar te komen’.
‘Sexy nieuwe toepassing’
Inderdaad, Russell steekt zijn mening niet onder stoelen of banken. Volgens hem is lidar (een systeem dat de omgeving scant met laserpulsen) een essentieel onderdeel van een echt autonome auto. Op alleen camera’s van Tesla’s Full Self-Driving techniek kun je niet vertrouwen wanneer je obstakels of andere gevaren op de weg wilt detecteren.
‘Het gaat niet eens alleen over autonoom rijden in de traditionele vorm, het gaat over veiligheid. Daar komt het allemaal terug. Dat is waar échte klanten waarde aan hechten. Het gaat niet alleen om een sexy nieuwe toepassing die je willekeurig een naam geeft, het gaat om het redden van levens’, zegt Russell, die uiteraard niet volledig objectief zal zijn.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
2 reacties op “Volvo-leverancier: ‘Tesla zet geloofwaardigheid op het spel met claims over autonoom rijden’”
Geef een reactie Reactie annuleren


Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

De eerste Tesla’s zonder bestuurder gaan dit jaar al de weg op

We rijden op de Nederlandse snelweg zonder handen – en het is nog legaal ook

Tesla Robotaxi: draadloos laden en minder dan 27.500 euro

Deze blije hatchback is van Bugatti-baas Rimac en is een robottaxi genaamd Verne

Man krijgt hartaanval, Tesla rijdt hem helemaal zelfstandig naar het ziekenhuis

Zelfrijdende Hyundai Ioniq 5 slaagt voor het rijexamen

Kijk hoe een Tesla Cybertruck de motor van een SpaceX-raket versleept

Wist je dat Elon Musk niet de oprichter van Tesla is? Een klein geschiedenislesje

Wat vinden de bazen van andere autobedrijven eigenlijk van Elon Musk?

De prijsverlagingen van Tesla doen het autobedrijf veel pijn, maar Musk wil doorzetten

Elon Musk ‘verwacht’ dat de Tesla Cybertruck ‘deze zomer’ in productie gaat

Elon Musk: ‘Actieradius Tesla Semi is met volle belading ruim 800 kilometer’

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Er worden weer auto’s gemaakt in de Saab-fabriek, maar ze hebben nu een V8

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Om eerlijk te zijn heeft Musk sowieso geen geloofwaardigheid meer met al zijn claims. Koersmanipulatie en winst voor de eigen portemonnee is het enige wat telt voor die man.
Daarom zijn er al honderden (!) mensen overleden in Tesla’s en nog nooit (!) iemand met een XC90.