
De oprichter van Luminar – de leverancier van de lidar-sensor op de nieuwe Volvo EX90 – denkt dat de ‘Full Self-Driving’-technologie van concurrent Tesla niet de oplossing is voor autonoom rijden. Austin Russell zegt dat de claims van Musk over zijn techniek om Tesla’s zelf te laten rijden zelfs ‘nergens op slaan’.
Auto Pilot en Full Self-Driving van Tesla werken via verschillende camera’s die op een bepaalde manier gepositioneerd zijn rondom het voertuig. Samen houden die camera’s de omgeving in de gaten. Elon Musk zei hierover dat hij ‘geschokt’ zou zijn als dat systeem niet ‘veiliger dan een mens’ zou zijn aan het einde van 2022.
Geassisteerd rijden
Austin Russell noemt Tesla zelfs een van de bedrijven die ‘belachelijk te veel beloven’ op het gebied van autonoom rijden. ‘Luister, [ Musk heeft red.] een geweldig autobedrijf opgericht, een geweldig EV-bedrijf. Het probleem is dat hij de geloofwaardigheid van zijn bedrijf op het spel zet met dingen die totaal nergens op slaan als je het hebt over geassisteerd, autonoom rijden’, zegt Russell.
De Luminar-baas vervolgt: ‘Het fundamentele systeem dat hij gemaakt heeft, is prima als een rij-assistent’. Er zit een maar aan, volgens Russell: ‘Het enige probleem dat ik heb gehad, is dat ze het “Full Self-Driving” noemen, wat het absoluut niet is. Het heeft ook geen duidelijk of geloofwaardig pad om daar te komen’.
‘Sexy nieuwe toepassing’
Inderdaad, Russell steekt zijn mening niet onder stoelen of banken. Volgens hem is lidar (een systeem dat de omgeving scant met laserpulsen) een essentieel onderdeel van een echt autonome auto. Op alleen camera’s van Tesla’s Full Self-Driving techniek kun je niet vertrouwen wanneer je obstakels of andere gevaren op de weg wilt detecteren.
‘Het gaat niet eens alleen over autonoom rijden in de traditionele vorm, het gaat over veiligheid. Daar komt het allemaal terug. Dat is waar échte klanten waarde aan hechten. Het gaat niet alleen om een sexy nieuwe toepassing die je willekeurig een naam geeft, het gaat om het redden van levens’, zegt Russell, die uiteraard niet volledig objectief zal zijn.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
2 reacties op “Volvo-leverancier: ‘Tesla zet geloofwaardigheid op het spel met claims over autonoom rijden’”
Geef een reactie Reactie annuleren


Waarom je deze toffe nieuwe vrachtwagens van Volvo niet in Nederland gaat zien

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

De eerste Tesla’s zonder bestuurder gaan dit jaar al de weg op

We rijden op de Nederlandse snelweg zonder handen – en het is nog legaal ook

Tesla Robotaxi: draadloos laden en minder dan 27.500 euro

Deze blije hatchback is van Bugatti-baas Rimac en is een robottaxi genaamd Verne

Man krijgt hartaanval, Tesla rijdt hem helemaal zelfstandig naar het ziekenhuis

Zelfrijdende Hyundai Ioniq 5 slaagt voor het rijexamen

Kijk hoe een Tesla Cybertruck de motor van een SpaceX-raket versleept

Wist je dat Elon Musk niet de oprichter van Tesla is? Een klein geschiedenislesje

Wat vinden de bazen van andere autobedrijven eigenlijk van Elon Musk?

De prijsverlagingen van Tesla doen het autobedrijf veel pijn, maar Musk wil doorzetten

Elon Musk ‘verwacht’ dat de Tesla Cybertruck ‘deze zomer’ in productie gaat

Elon Musk: ‘Actieradius Tesla Semi is met volle belading ruim 800 kilometer’

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

Als je de nieuwe Volvo ES90 ziet, snap je beter waarom Polestar de achterruit bij de 4 heeft weggelaten

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Met dit tooltje van 15 euro voorkom je een reparatie van duizend euro (of meer) bij beruchte motoren

Om eerlijk te zijn heeft Musk sowieso geen geloofwaardigheid meer met al zijn claims. Koersmanipulatie en winst voor de eigen portemonnee is het enige wat telt voor die man.
Daarom zijn er al honderden (!) mensen overleden in Tesla’s en nog nooit (!) iemand met een XC90.