
De oprichter van Luminar – de leverancier van de lidar-sensor op de nieuwe Volvo EX90 – denkt dat de ‘Full Self-Driving’-technologie van concurrent Tesla niet de oplossing is voor autonoom rijden. Austin Russell zegt dat de claims van Musk over zijn techniek om Tesla’s zelf te laten rijden zelfs ‘nergens op slaan’.
Auto Pilot en Full Self-Driving van Tesla werken via verschillende camera’s die op een bepaalde manier gepositioneerd zijn rondom het voertuig. Samen houden die camera’s de omgeving in de gaten. Elon Musk zei hierover dat hij ‘geschokt’ zou zijn als dat systeem niet ‘veiliger dan een mens’ zou zijn aan het einde van 2022.
Geassisteerd rijden
Austin Russell noemt Tesla zelfs een van de bedrijven die ‘belachelijk te veel beloven’ op het gebied van autonoom rijden. ‘Luister, [ Musk heeft red.] een geweldig autobedrijf opgericht, een geweldig EV-bedrijf. Het probleem is dat hij de geloofwaardigheid van zijn bedrijf op het spel zet met dingen die totaal nergens op slaan als je het hebt over geassisteerd, autonoom rijden’, zegt Russell.
De Luminar-baas vervolgt: ‘Het fundamentele systeem dat hij gemaakt heeft, is prima als een rij-assistent’. Er zit een maar aan, volgens Russell: ‘Het enige probleem dat ik heb gehad, is dat ze het “Full Self-Driving” noemen, wat het absoluut niet is. Het heeft ook geen duidelijk of geloofwaardig pad om daar te komen’.
‘Sexy nieuwe toepassing’
Inderdaad, Russell steekt zijn mening niet onder stoelen of banken. Volgens hem is lidar (een systeem dat de omgeving scant met laserpulsen) een essentieel onderdeel van een echt autonome auto. Op alleen camera’s van Tesla’s Full Self-Driving techniek kun je niet vertrouwen wanneer je obstakels of andere gevaren op de weg wilt detecteren.
‘Het gaat niet eens alleen over autonoom rijden in de traditionele vorm, het gaat over veiligheid. Daar komt het allemaal terug. Dat is waar échte klanten waarde aan hechten. Het gaat niet alleen om een sexy nieuwe toepassing die je willekeurig een naam geeft, het gaat om het redden van levens’, zegt Russell, die uiteraard niet volledig objectief zal zijn.
2 reacties op “Volvo-leverancier: ‘Tesla zet geloofwaardigheid op het spel met claims over autonoom rijden’”
Geef een reactie Reactie annuleren


De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Waarom je deze toffe nieuwe vrachtwagens van Volvo niet in Nederland gaat zien

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De eerste Tesla’s zonder bestuurder gaan dit jaar al de weg op

We rijden op de Nederlandse snelweg zonder handen – en het is nog legaal ook

Tesla Robotaxi: draadloos laden en minder dan 27.500 euro

Deze blije hatchback is van Bugatti-baas Rimac en is een robottaxi genaamd Verne

Man krijgt hartaanval, Tesla rijdt hem helemaal zelfstandig naar het ziekenhuis

Zelfrijdende Hyundai Ioniq 5 slaagt voor het rijexamen

Kijk hoe een Tesla Cybertruck de motor van een SpaceX-raket versleept

Wist je dat Elon Musk niet de oprichter van Tesla is? Een klein geschiedenislesje

Wat vinden de bazen van andere autobedrijven eigenlijk van Elon Musk?

De prijsverlagingen van Tesla doen het autobedrijf veel pijn, maar Musk wil doorzetten

Elon Musk ‘verwacht’ dat de Tesla Cybertruck ‘deze zomer’ in productie gaat

Elon Musk: ‘Actieradius Tesla Semi is met volle belading ruim 800 kilometer’

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Op een bevroren meer bewijst Volvo’s zustermerk Polestar dat het cooler is dan Tesla

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Met deze eenvoudige methode heeft jouw Tesla Model Y 100 pk meer

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

De goedkope auto komt terug: deze ruige SUV moet minder dan 20.000 euro gaan kosten

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit Europese land verbiedt caravans en campers bijna helemaal door het parkeren ervan illegaal te maken

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Om eerlijk te zijn heeft Musk sowieso geen geloofwaardigheid meer met al zijn claims. Koersmanipulatie en winst voor de eigen portemonnee is het enige wat telt voor die man.
Daarom zijn er al honderden (!) mensen overleden in Tesla’s en nog nooit (!) iemand met een XC90.