Als autogekkies in Nederland leven we in onzekere tijden. Alles moet elektrisch, de uitstoot moet naar nul. Maar hoe zit het met de pakweg acht miljoen auto’s met verbrandingsmotoren die momenteel in ons land rondrijden; en de auto’s die daar de komende jaren nog bij komen? Mogen we daar straks nog de weg mee op of kunnen we ze weggooien? Spoiler: TopGear heeft ook het antwoord niet, omdat de opperbevelhebbers in Den Haag/Brussel er voorlopig zelf nog niet uit zijn. Maar we kunnen je wel even meenemen in onze gedachtegang.
Angst voor het uitstootcijfer
Een week of wat geleden stond ik op het punt om een gebruikte auto aan te schaffen. Een beestje, of zeg maar gerust beest, van achttien jaar oud. Ik kwam er uiteindelijk niet uit met de verkoper, maar op weg naar huis bedacht ik dat dat misschien maar goed was ook. Immers, de EU-wetgeving maakt steeds grotere klimaatsprongen, en CO2-gerelateerde regels zouden oudere auto’s effectief kunnen gaan uitroeien. Niet morgen, maar ook niet pas in 2050.
Voor de betreffende auto, een Chevrolet Tahoe uit 2002, staat de gemiddelde CO2-uitstoot bij de RDW geregistreerd. Dit gegeven wordt sinds eind jaren negentig bij alle nieuwe auto’s vermeld op het kenteken. Het ontzagwekkende getal hier: 355 g/km, oftewel ruim drie keer zoveel als een moderne middenklasser. Niet gek, gezien de ouderwetse 5,3-liter V8 en het wagengewicht van ruim 2.300 kilo. Maar mogelijk is dat cijfertje straks wel de doodsteek van zo’n auto.
Moet je nog wel een oude auto kopen?
Als het rekeningrijden komt – en daar begint het steeds meer op te lijken – vermoed ik dat de tarieven op een of andere manier zullen samenhangen met de uitstoot. Dat is nog geen zekerheid, maar gezien de heersende tendens niet onwaarschijnlijk. Zoiets zou kunnen betekenen dat een simpel woon-werkritje met zo’n Tahoe onbetaalbaar wordt (ondanks dat je al genoeg accijns afdraagt via het verbruik van 1 op 6 à 7). Mijn argument dat ik CO2-neutrale benzine tank, en mijn klimaatimpact in het minst gunstige geval dus in ieder geval flink wordt gereduceerd, zal aan dovemansoren gericht zijn.
Ik denk dat ik mijn centen voortaan maar investeer in auto’s van halverwege de jaren negentig of ouder. Hiervan is immers officieel geen CO2-uitstootcijfer bekend. Bij rekeningrijden zal hier dus een vast tarief voor bedacht moeten worden, dat mogelijk schappelijk zal zijn omdat het oudere, minder vaak gebruikte auto’s betreft.
Dat, of oldtimers worden op den duur helemaal verboden voor weggebruik, zoals AutoScout24 onlangs zorgelijk berichtte. Als het ooit zover komt, begint dat enkeltje Verweggistan toch wel sterk te lonken.
Reacties