Laten we hiermee beginnen: dit is geen waardeoordeel. Een vreemde uitlaat is nog altijd beter dan een neppe uitlaat. Het helpt daarbij dat de meeste auto’s in dit lijstje van vreemdste uitlaten ook nog eens heel fatsoenlijk klinken.

Renault Clio RS 197 Cup

De Clio RS 197 verscheen in 2006, net toen Renault de tweede van twee F1-titels won met Fernando Alonso. De uitlaatpijpen eindigden bovenaan de diffuser, waardoor de hete gassen gedwongen werden tussen de vleugels door te komen – en nagenoeg geen downforce genereerden.

Lexus IS F

Lexus’ eerste echte ‘snelle auto’ was de IS F, met een 5,0 liter grote V8. Die ademde uit door pijpen met neppe opzetstukken die, puur en alleen om anders te zijn, diagonaal waren geplaatst. Vreemd. Maar nog niet zo bizar als de latere, slechte kopie daarvan op de Ferrari California.

Porsche 918 Spyder

De verticale uitlaten van de hybride 918 waren niet alleen maar aandachttrekkerij van Porsche. Om de hete uitlaatgassen zo ver mogelijk bij de -temperatuurgevoelige accu’s van de auto vandaan te houden, besloten de Teutoonse tech-neuten de pijpen naar boven te laten wijzen.

Lamborghini Murciélago LP640

Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? De Murciélago begon z’n leven met twee uitlaatpijpen, maar na zijn facelift tot de LP640 besloot Lamborghini om voor de gein een stukje Kanaaltunnel achterop de auto te plaatsen, en daarna lang te gaan lunchen. Maakt ook geen slecht geluid.

Koenigsegg Regera

Wat Renault kan, kan Koenigsegg beter. Zo blijkt als je goed kijkt, althans. Die dunne ovale pijpen in de onderbuik van de Regera? Dat zijn namelijk ook uitlaten. Ze werken zodoende mede als diffuser-vleugels. Wat had je dan verwacht van het genie CvK? Dat hij het slecht zou afkijken?

TVR Sagaris

De Sagaris was krankzinnig, nietwaar? Die afgehakte carrosserie, de transparante achtervleugel, het ontbreken van enige vorm van bestuurdershulpjes of veiligheidssystemen, en dan dus die uitlaten. Ze staken zijwaarts uit de auto – alleen maar omdat dat de mensen bij TVR wel leuk leek.

AC Cobra

Dit betreft een heuse gekke-uitlatenpionier. Ze maken de inzittenden doof, laat ze hun benen verbranden bij het in- en uitstappen, en ze schieten onverbrande benzine (of gewoonweg vlammen) richting overige verkeersdeelnemers, als je even niet oppast met het gaspedaal. Heerlijk toch?

Pagani Zonda

Alle Zonda’s hebben prachtig sierlijke quadpijpen die in een cirkel zijn geplaatst, maar de latere versies – de Cinque, de Barchetta en de 760 RS – maakten dat nog sexyer met blauw getinte ­titanium uitlaatstukken. Maakt tevens het beste geluid van alle auto’s op deze pagina.

Mercedes SLR McLaren

Bij McLaren weten ze wat theater is (uitlaat aan de zijkant), en doen er dan een schepje bovenop. De uitlaten steken uit de carrosserie, voor de deuren, omdat McLaren de pijpen niet helemaal naar achter wilde laten lopen – dat zou zorgen voor extra gewicht en funest zijn voor de aerodynamica.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear