
Ho, draai het enthousiasme ietsje terug. De nieuwe VW Golf 8 Clubsport is niet de opvolger van de Nürburgring-recordauto uit 2016, de Clubsport S. Het is geen gelimiteerd model en er is precies geen moeite gedaan om gewicht te besparen. Volkswagen claimt wel dat de nieuwe Clubsport 13 seconden sneller is rond de Ring dan de standaard GTI (7:54 vs 8:07), maar het is niet wat je noemt hardcore. De vorige generatie Clubsport S deed de Ring trouwens in 7:47,19 en is dus sneller.
Volgens Volkswagen zit de nieuweling tussen de oude Clubsport en de Clubsport S in. In de realiteit is het de vervanger van de vorige generatie TCR – een normale GTI met wat extra scherpte, maar zonder dat de gebruiksvriendelijkheid voor elke dag wordt gecompromitteerd. Een klassieke GTI, dus eigenlijk. Normaal komt Volkswagen aan het einde van een generatie met dit soort snellere versies, maar het merk lijkt haast te hebben met de GTI.
Specificaties VW Golf 8 Clubsport
Om te beginnen groeit het vermogen van 245 naar 300 pk en is het koppel nu 400 Nm. De 0-100-tijd is ‘minder dan 6 seconden’ en de top is begrensd op de gebruikelijke 250 km/u. Bij ons is de GTI al enkel leverbaar met DSG, maar in het geval van de Clubsport krijgt geen enkel land een handbak. Uiteraard friemelde VW aan de ophanging, waardoor de VW Golf 8 Clubsport 15 millimeter lager staat. Ook is er meer positief camber op de voorwielen, zodat hij sneller instuurt.
Nürburgring-modus
De VW Golf 8 Clubsport biedt een nieuwe rij-modus: de Nürburgring-modus. Voor optimale tijden op de Groene Hel blijft de ophanging relatief zacht, omdat de Ring vrij hobbelig is. Wel scherpt de modus de versnellingsbak en de motor aan. Tevens de perfecte modus voor bochtige achterafweggetjes, dus. Daarnaast monteert Volkswagen specifieke bumpers, nieuwe velgen en ovale uitlaten. Prijzen zijn nog niet bekend, maar de vanafprijs zal de 50.000 zeker overstijgen. Of er ook nog een Clubsport S komt, laat zich nog even raden.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Zo kan eigenaar Golf Drentse kunstroof tóch nieuwe auto kopen

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Prijs Golf R is hoger dan die van de premium BMW-concurrent

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Hoeveel duurder is een Volkswagen Golf nou écht geworden in vergelijking met vroeger?

Dit betaal je tegenwoordig voor een Volkswagen Golf in Nederland

Dit is veruit de smerigste Golf GTI die je op dit moment kunt kopen (maar het kan een goede deal zijn)

Was de Volkswagen Golf GTI wel echt de eerste hot hatchback ter wereld?

Groene Golf GTI in Nederland heeft een kleur die je nog nooit hebt gezien

Oef: De prijs van de Golf GTI is in 20 jaar tijd verdubbeld

In Duitsland is een Golf GTI leasen veel goedkoper dan een Aygo leasen in Nederland

Volkswagen laat eerste beelden van nieuwe Golf GTI Clubsport zien

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Is zo’n supersnelle Mercedes A 45 AMG na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Vanaf volgende week ook 130 op de snelweg tussen 12:00 en 14:00 uur: ‘op rustige momenten kan het’

Is het verstandig om om zo’n veel goedkopere occasion met een ’tik in de motor’ te kopen?

Er is geen personeel – waarom gaan sommige onbemande tankstations toch dicht na 23:00 uur?

De eerste nieuwe Alpina is bekend (en het is niet een SUV)

Maserati supercar hommage is een stuk moderner dan je zou denken
