
Dit is een ouderwets goed jaar voor de supercar geweest. Sommige blijven zich met hand en tand verzetten tegen de dood van de interne verbrandingsmotor; Lamborghini dat op de een of andere manier nog weer nieuw leven weet te blazen in de inmiddels toch stokoude Huracán, Aston Martin dat de grootste motor die het kon vinden in de Vantage propte.
Porsche lachte natuurwetten vol in het gezicht uit met de laatste GT3 RS, waarschijnlijk de eerste productieauto die kan wonen in de schaduw van zijn eigen achtervleugel. Maserati stapte juist uit de schaduwen en schonk de wereld hun eerste supercar sinds 50 jaar. McLaren kwam ondertussen met de Artura.
Waarom de Ferrari 296 GTS onze Supercar van het Jaar 2022 is
Het tijdperk van de hybride supercar is aangebroken. Toch is het eerste ware icoon van die tijd niet van McLaren afkomstig, maar van Ferrari. De 296 is een fenomenale supercar, niet alleen de beste van dit jaar, maar misschien wel de beste van dit decennium.
Wat hem zo goed maakt? Dat de Italianen alles hebben gepakt wat ze hebben geleerd van de onvoorstelbaar capabele en schokkend snelle SF90, en dat als springplank hebben gebruikt. De techniek die erbij komt kijken is diep, woest ingewikkeld, maar de 296 komt juist heerlijk simpel over om te rijden. Waar de SF90 verbijsterend was, maar enorm complex aanvoelde, is deze één en al lol.
Niet alleen maar goed nieuws
Er zijn ook minpunten. De haptische knopjes op het stuur zijn hopeloos en het kale, lege dashboard is gewoontjes en teleurstellend. En ga vooral niet voor het Assetto Fiorano-pakket – 30k aan euro’s aftikken om 12 kilo kwijt te raken en er vooral een hoop gebrek aan comfort voor terug te krijgen, is niet de manier om deze juist zo complete, benaderbare supercar recht te doen.
De V6 is een juweeltje en je zult niets ontwaren van de samenwerking met de elektromotor als de gecombineerde 830 pk zich een weg naar de achterwielen baant. En al die power is zo eenvoudig onder controle te houden.
Geen enkele andere auto met deze hoeveelheid vermogen is ooit ‘speels’ genoemd, althans niet zonder dat de bestuurder praatte langs op elkaar geklemde kaken en in het bezit was van een terminaal gevoel voor understatement.
En hij rijdt zo behendig en wendbaar. Zelfs de bagageruimte is groot genoeg voor echte bagage, en je kunt kleine stukjes doodstil rijden op elektriciteit. Een ouderwets rijk jaar en dáárin dan boven alles uitsteken: dit is de meest complete supercar die er nu is.
Eén reactie op “Waarom de Ferrari 296 GTS onze Supercar van het Jaar 2022 is”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

Voor wie handig is met ducttape en WD40 is hier een zeer goedkope Ferrari

Ferrari eert F1-overwinning van Michael Schumacher in 2004 met deze 296 GTB F2004

Ferrari 296 Challenge verliest elektromotor, kentekenplaat en 130 pk

Als de Ferrari 296 GTB al zo snel voelt als een LaFerrari, waar gaat het dan heen?

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

Ferrari komt met enorm veel nieuwe modellen dit jaar, waarvan één elektrisch

Op deze manier willen wij ook wel hybride rijden: 868 pk en een open dak

Het was niet alleen maar afzien. Dit is waarom 2022 een goed autojaar was

Waarom de Honda Civic Type R onze Auto van het Jaar 2022 is

Dit is de auto waar we het meest naar uitkijken in 2023

Waarom de Opel Astra onze Familiehatchback van het Jaar 2022 is

Waarom Kia wat ons betreft de Fabrikant van het Jaar 2022 is

Waarom de elektrische Ford F-150 Lightning de beste Amerikaanse auto van 2022 is

Het merk van deze toffe camper ken je sowieso (alleen het logo kende je nog niet)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

Auto’s te duur? Je kunt gewoon nog een nieuwe benzineauto kopen voor slechts 11.000 euro

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

Is dit het begin van het einde voor de trajectcontroles in België?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Dit zijn auto’s waarbij de goedkoopste uitvoering eigenlijk de beste keuze is

Er is één land ter wereld waar geen muggen voorkomen (en het is perfect voor een roadtrip)

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

bellissimo ferrari ,wonderfull