
Dit is een ouderwets goed jaar voor de supercar geweest. Sommige blijven zich met hand en tand verzetten tegen de dood van de interne verbrandingsmotor; Lamborghini dat op de een of andere manier nog weer nieuw leven weet te blazen in de inmiddels toch stokoude Huracán, Aston Martin dat de grootste motor die het kon vinden in de Vantage propte.
Porsche lachte natuurwetten vol in het gezicht uit met de laatste GT3 RS, waarschijnlijk de eerste productieauto die kan wonen in de schaduw van zijn eigen achtervleugel. Maserati stapte juist uit de schaduwen en schonk de wereld hun eerste supercar sinds 50 jaar. McLaren kwam ondertussen met de Artura.
Waarom de Ferrari 296 GTS onze Supercar van het Jaar 2022 is
Het tijdperk van de hybride supercar is aangebroken. Toch is het eerste ware icoon van die tijd niet van McLaren afkomstig, maar van Ferrari. De 296 is een fenomenale supercar, niet alleen de beste van dit jaar, maar misschien wel de beste van dit decennium.
Wat hem zo goed maakt? Dat de Italianen alles hebben gepakt wat ze hebben geleerd van de onvoorstelbaar capabele en schokkend snelle SF90, en dat als springplank hebben gebruikt. De techniek die erbij komt kijken is diep, woest ingewikkeld, maar de 296 komt juist heerlijk simpel over om te rijden. Waar de SF90 verbijsterend was, maar enorm complex aanvoelde, is deze één en al lol.
Niet alleen maar goed nieuws
Er zijn ook minpunten. De haptische knopjes op het stuur zijn hopeloos en het kale, lege dashboard is gewoontjes en teleurstellend. En ga vooral niet voor het Assetto Fiorano-pakket – 30k aan euro’s aftikken om 12 kilo kwijt te raken en er vooral een hoop gebrek aan comfort voor terug te krijgen, is niet de manier om deze juist zo complete, benaderbare supercar recht te doen.
De V6 is een juweeltje en je zult niets ontwaren van de samenwerking met de elektromotor als de gecombineerde 830 pk zich een weg naar de achterwielen baant. En al die power is zo eenvoudig onder controle te houden.
Geen enkele andere auto met deze hoeveelheid vermogen is ooit ‘speels’ genoemd, althans niet zonder dat de bestuurder praatte langs op elkaar geklemde kaken en in het bezit was van een terminaal gevoel voor understatement.
En hij rijdt zo behendig en wendbaar. Zelfs de bagageruimte is groot genoeg voor echte bagage, en je kunt kleine stukjes doodstil rijden op elektriciteit. Een ouderwets rijk jaar en dáárin dan boven alles uitsteken: dit is de meest complete supercar die er nu is.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Waarom de Ferrari 296 GTS onze Supercar van het Jaar 2022 is”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

Voor wie handig is met ducttape en WD40 is hier een zeer goedkope Ferrari

Ferrari eert F1-overwinning van Michael Schumacher in 2004 met deze 296 GTB F2004

Ferrari 296 Challenge verliest elektromotor, kentekenplaat en 130 pk

Als de Ferrari 296 GTB al zo snel voelt als een LaFerrari, waar gaat het dan heen?

Ferrari lijkt zo’n meedogenloos merk, maar ze blijken toch een goed hart te hebben

Ferrari komt met enorm veel nieuwe modellen dit jaar, waarvan één elektrisch

Op deze manier willen wij ook wel hybride rijden: 868 pk en een open dak

Herken jij welke populaire Ferrari verbouwd is voor deze 865.000 euro kostende auto?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

Waarom je Ferrari F40 van 3.000.000 euro mechanisch moet aanpassen

Het was niet alleen maar afzien. Dit is waarom 2022 een goed autojaar was

Waarom de Honda Civic Type R onze Auto van het Jaar 2022 is

Dit is de auto waar we het meest naar uitkijken in 2023

Waarom de Opel Astra onze Familiehatchback van het Jaar 2022 is

Waarom Kia wat ons betreft de Fabrikant van het Jaar 2022 is

Waarom de elektrische Ford F-150 Lightning de beste Amerikaanse auto van 2022 is

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Gepersonaliseerde kentekenplaten mogen niet in Nederland, maar deze eigenaar had geluk

Ferrari komt met enorm veel nieuwe modellen dit jaar, waarvan één elektrisch

Op deze manier willen wij ook wel hybride rijden: 868 pk en een open dak

Kan deze Fiat Grande Panda zijn merk opnieuw op de kaart zetten? (review)

Is zo’n chique Maserati Ghibli na 12 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

De Nürburgring gaat op bepaalde dagen auto’s verbieden (en dat is een goede keuze)

bellissimo ferrari ,wonderfull