
Dit is een ouderwets goed jaar voor de supercar geweest. Sommige blijven zich met hand en tand verzetten tegen de dood van de interne verbrandingsmotor; Lamborghini dat op de een of andere manier nog weer nieuw leven weet te blazen in de inmiddels toch stokoude Huracán, Aston Martin dat de grootste motor die het kon vinden in de Vantage propte.
Porsche lachte natuurwetten vol in het gezicht uit met de laatste GT3 RS, waarschijnlijk de eerste productieauto die kan wonen in de schaduw van zijn eigen achtervleugel. Maserati stapte juist uit de schaduwen en schonk de wereld hun eerste supercar sinds 50 jaar. McLaren kwam ondertussen met de Artura.
Waarom de Ferrari 296 GTS onze Supercar van het Jaar 2022 is
Het tijdperk van de hybride supercar is aangebroken. Toch is het eerste ware icoon van die tijd niet van McLaren afkomstig, maar van Ferrari. De 296 is een fenomenale supercar, niet alleen de beste van dit jaar, maar misschien wel de beste van dit decennium.
Wat hem zo goed maakt? Dat de Italianen alles hebben gepakt wat ze hebben geleerd van de onvoorstelbaar capabele en schokkend snelle SF90, en dat als springplank hebben gebruikt. De techniek die erbij komt kijken is diep, woest ingewikkeld, maar de 296 komt juist heerlijk simpel over om te rijden. Waar de SF90 verbijsterend was, maar enorm complex aanvoelde, is deze één en al lol.
Niet alleen maar goed nieuws
Er zijn ook minpunten. De haptische knopjes op het stuur zijn hopeloos en het kale, lege dashboard is gewoontjes en teleurstellend. En ga vooral niet voor het Assetto Fiorano-pakket – 30k aan euro’s aftikken om 12 kilo kwijt te raken en er vooral een hoop gebrek aan comfort voor terug te krijgen, is niet de manier om deze juist zo complete, benaderbare supercar recht te doen.
De V6 is een juweeltje en je zult niets ontwaren van de samenwerking met de elektromotor als de gecombineerde 830 pk zich een weg naar de achterwielen baant. En al die power is zo eenvoudig onder controle te houden.
Geen enkele andere auto met deze hoeveelheid vermogen is ooit ‘speels’ genoemd, althans niet zonder dat de bestuurder praatte langs op elkaar geklemde kaken en in het bezit was van een terminaal gevoel voor understatement.
En hij rijdt zo behendig en wendbaar. Zelfs de bagageruimte is groot genoeg voor echte bagage, en je kunt kleine stukjes doodstil rijden op elektriciteit. Een ouderwets rijk jaar en dáárin dan boven alles uitsteken: dit is de meest complete supercar die er nu is.
Eén reactie op “Waarom de Ferrari 296 GTS onze Supercar van het Jaar 2022 is”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

Voor wie handig is met ducttape en WD40 is hier een zeer goedkope Ferrari

Ferrari eert F1-overwinning van Michael Schumacher in 2004 met deze 296 GTB F2004

Ferrari 296 Challenge verliest elektromotor, kentekenplaat en 130 pk

Als de Ferrari 296 GTB al zo snel voelt als een LaFerrari, waar gaat het dan heen?

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

In deze provincie mag je straks niet harder dan 100 na 19:00 (en krijg je een boete als je het wel doet)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Deze Volvo-rijder heeft in ieder geval een heel sterk verhaal voor thuis (maar of ie daar blij mee is…)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Het was niet alleen maar afzien. Dit is waarom 2022 een goed autojaar was

Waarom de Honda Civic Type R onze Auto van het Jaar 2022 is

Dit is de auto waar we het meest naar uitkijken in 2023

Waarom de Opel Astra onze Familiehatchback van het Jaar 2022 is

Waarom Kia wat ons betreft de Fabrikant van het Jaar 2022 is

Waarom de elektrische Ford F-150 Lightning de beste Amerikaanse auto van 2022 is

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

Briljant: de nieuwe VANTourer camper heeft een functie die je zelfs niet in een luxe hotel hebt

Dit zijn de duurste (populaire) auto’s als het gaat om reparatiekosten

bellissimo ferrari ,wonderfull