In de autosport werken de slimste van de slimste techneuten. Hier en daar worden vleugeltjes millimeters bijgeschaafd en ineens gaat de auto een stuk harder. Sommige oplossingen om net dat beetje extra prestaties uit de auto te persen, zijn een stuk simpeler. Zo leggen de teams in de DTM tegenwoordig graag de banden in zon.

Anders dan in de F1 (tenminste, voorlopig) mogen raceteams geen bandenwarmers gebruiken. Het opwarmen van de banden, dat doe je maar op het circuit. Tenminste, dat is de insteek. De autosport zou de autosport niet zijn als de grenzen van de reglementen niet werden opgezocht. Daarom kwamen verschillende teams met uiteenlopende manieren om banden op temperatuur te krijgen.

Zo kwamen er tentjes met zwart zeil die recht in de zon werden gezet. In de tent stond een setje banden te zweten. Een ander team zette de deuren van de pitbox wagenwijd open zodat de zon binnen kon komen. Net op de plaats waar het warme licht binnenkwam, lagen de Pirelli’s te zonnebaden. Weer een andere manier was om de trolley waarmee de banden van A naar B worden gebracht alvast in de zon te zetten.

Een DTM-team heeft er genoeg van

Het Audi-team Abt Sportline stapt nu naar de raceorganisatie, de Deutsche Motor Sport Bund (DMSB). Het DTM-team wil straffen zien voor concurrenten die de zon gebruiken als bandenopwarmer. In het grote reglementenboek staan namelijk: ‘Elk apparaat of manier om de bandentemperatuur te verhogen tot boven de omgevingstemperatuur, is niet toegestaan.’

Naar aanleiding van de loopholes en het verzoek van Abt brengt de raceleiding een verduidelijking van de regels uit. De DMSB schrijft: ‘Complete wielen blootstellen aan zonlicht wordt gezien als een manier om de bandentemperatuur boven de omgevingstemperatuur te krijgen. De enige uitzondering is het verblijf van banden op de trolleys op de grid. De teams zijn daarom verplicht om alles in het werk te stellen om de wielen tegen zonlicht te beschermen.’

Abt speelt intussen het braafste jongetje van de klas. Volgens de (team)baas van Abt, Thomas Biermaier, legden de monteurs de banden expres uit de zon om aan de reglementen te voldoen. We zijn benieuwd of de FIA ook meekijkt. In 2025 gaat de FIA samen met de bandenleverancier in de F1 onderzoeken of de bandendekens ook uit de F1 kunnen. Als je de F1 een beetje volgt, begrijp je dat ook deze teams graag anders met de regels omgaan dan dat ze zijn bedoeld.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear