De racemonstertjes van Radical zijn snel. Hoe snel? Doe maar een seconde sneller dan de McLaren P1 op de Nürburgring en twee seconden sneller op hetzelfde circuit dan de Porsche 918 Spyder. De rapste van het stel is de Radical SR10. Daar kon nog wel wat extra snelheid bij blijkt nu. Het autosportmerk heeft de SR10 nog wat scherper gemaakt en noemt de nieuwe versie de Radical SR10 XXR.
Het verschil tussen de gewone SR10 en de XXR-versie zit met name in de aerodynamica. De XXR krijgt een ontwerp dat afgeleid is van LMP-auto’s. Achterop staat een haaienvin die de SR10 XXR stabiel moet houden op hoge snelheden. Daarnaast moet het nieuwe ontwerp zorgen voor betere koeling en minder onderstuur.
Specificaties van de Radical SR10 XXR
Motorisch verandert er niets. De SR10 XXR houdt daardoor de 2,3-liter turbomotor die ook in de standaard SR10 ligt. Het vermogen blijft op 430 pk en 515 Nm. Hij staat op lichtere lichtmetalen velgen om uiteraard gewicht te besparen. Als je niet genoeg kunt krijgen van de gewichtsbesparing kun je tegen een meerprijs een pakket aanvinken voor een koolstofvezel splitter en diffuser.
In de lente van 2023 gaat de Radical SR10 XXR in productie. Tot die tijd zullen we dus niet weten hoeveel sneller hij daadwerkelijk is dan de gewone SR10. Voor eigenaren van die normale SR10 is er goed nieuws. Dankzij het ‘XXR Evolution’-pakket hoef je je huidige SR10 niet om te ruilen voor de hardere XXR, maar kun je simpelweg het pakket toevoegen aan je huidige auto.
Reacties