![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2024/03/bmw-i7-m70-xdrive-rijder-3-4-voor.jpg)
![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2024/03/bmw-i7-m70-xdrive-rijder-3-4-voor.jpg)
![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2024/03/bmw-i7-m70-xdrive-rijder-3-4-voor.jpg)
De nieuwe BMW 7-serie laat zich van zijn groene kant zien. Want hier is de hybride versie van het Beierse slagschip. Schoon? Mwah. Op papier is het een veel mooier verhaal dan in de praktijk.
In de jaren tachtig wilde BMW met turbotechniek voor de 7-serie meer vermogen uit minder inhoud halen. Dat was downsizen avant la lettre. Nu zijn de rapen helemaal gaar, want de majestueuze limousine krijg een schamele viercilinder voorin. Althans, dat zullen de criticasters zeggen, maar in wezen is de BMW 740e een kruising tussen een directiesloep en een i8.
De 2,0-liter is niet zomaar een viercilindertje uit een doorsnee middenklasser, maar het sterkste blok dat ze in München in huis hebben. Hij levert niet minder dan 258 pk. Tussen het vliegwiel en de achttraps automaat in zit een elektromotor verstopt. Deze combinatie brengt het totale vermogen op 326 pk. De elektromotor drijft rechtstreeks de achterwielen aan, waardoor zijn vermogen bij elke snelheid beschikbaar is en niet minder effect heeft als je harder rijdt.
Het benzineblok werkt altijd samen met de elektromotor, maar een extra koppeling tussen de twee zorgt ervoor dat de viercilinder in de slaapstand kan gaan. De elektromotor is krachtig genoeg om het bij kruissnelheid op de snelweg zelf af te kunnen. Omdat de 740e een plug-in hybride is, kan BMW een EU-actieradius van 45 kilometer beloven – in werkelijkheid zo’n 32 kilometer – voor de accu’s leeg zijn.
Wanneer alleen de elektromotor werkt, is er vanzelfsprekend nauwelijks rijgeluid te horen. Van het moment dat de benzinemotor erbij komt, merk je hoegenaamd niets. Alleen bij lage toerentallen voel je een lichte trilling door de auto gaan. Bij het gasgeven mis je die kenmerkende huil van een zescilinder of een dikke V8-roffel. De viercilinder klinkt dan toch wat iel. Hetzelfde probleem hadden we met de Volvo XC90 T8. Maar ach, het zal een kwestie van wennen zijn. We verliezen de 740d met zijn zescilinder diesel niet uit het oog, al is die in de stad wel wat lawaaiig.
Zoals met elke PHEV staat of valt het milieuvoordeel met je laadgedrag. Plug je ‘m elke avond braaf in, of ligt het laadsnoer stof te happen in de garage? Laad je nooit op, dan zijn de brandstofcijfers maar ietsje gunstiger dan die van de benzine-740. De diesel is dan toch echt zuiniger.
Tijdens een rit van zo’n 60 kilometer rondom München konden we ervaren hoe de BMW 740e zijn best doet om je het juiste laadgedrag aan te leren. Met een volle accu gingen we van start. Omdat het einddoel in de navigatie stond, probeerde de auto zijn elektrokracht zo toe te passen dat de accu bij aankomst leeg zou zijn. De strategie was tamelijk eenvoudig: voor de snelle gedeeltes van de trip reden we op de brandstofmotor, in steden en dorpen koos de BMW voor elektrische aandrijving. Zelfs met een vlotte rijstijl scoorden we zo een verbruik van 5,1 l/100 km en verbruikten we 80 procent van de batterijcapaciteit. Kortom, een ideale auto voor de directeur die dicht bij zijn werk woont.
Reacties