Laten we maar meteen de feiten bij de naam noemen: de Ferrari 488 Pista Spider is in de meeste opzichten exact hetzelfde als de Pista Coupé. Hij heeft dezelfde ballistische, uit de racerij afkomstige, 720 pk sterke motor, dezelfde ingewikkelde set aan e-differentiëlen en elektronische hulpjes, dezelfde prachtig technische aerodynamica en dezelfde angstaanjagende acceleratie waardoor je denkt dat je elk moment je tong kunt doorslikken.

Afhankelijk van de stand waarin de manettino staat (je weet wel, de knop op het stuur waarmee je van modus verandert), knalt de Ferrari 488 Pista Spider met verschillende maar altijd erg hoge snelheden door de versnellingen, jankt hij in verschillende octaven uit zijn lichtgewicht Inconel-uitlaat en vermindert de tractiecontrole beetje bij beetje totdat je je een koorddansende acrobaat op een eenwieler voelt, die zich compleet moet verlaten op zijn talent.

De motor is licht sadistisch – het maxi­male vermogen van de Ferrari 488 Pista Spider komt pas los bij 8.000 tpm – en hij levert al die pk’s op een opmerkelijk natuurlijke wijze voor een motor die gebruikmaakt van een uiterst onnatuurlijke koppelkromme. Hij is opwindend en laat je luid en duidelijk weten dat je leeft. Hij is alle dingen die een supercar zou moeten zijn. Hij is een Pista.

Voeg aan dat alles een klein, in twee delen opvouwbaar hard dakje toe – elektrisch te bedienen – en je hebt de bonus die je in staat stelt de auto van versnelling te horen wisselen, vitamine D te absorberen en je oren bloot te stellen aan de schreeuwerige uitlaat. Hij is ongeveer 50 kilo zwaarder dan de coupé, maar het is verrekte lastig om die extra kilo’s waar te kunnen nemen – de Spider rijdt in feite exact hetzelfde.

De Ferrari 488 Pista Spider is niet heel verschillend

Tenzij je ze direct na elkaar probeert op dezelfde weg: dan kun je een klein beetje verschil onder je billen waarnemen, mits je tenminste heel gevoelige billen hebt. Het is eenvoudig om ’m hard te rijden, moeilijk om z’n volledige potentieel te benutten, en hij is totaal theatraal – maar is in de stad heel makkelijk in de omgang. Het is ook opvallend hoe natuurlijk alle technologie aanvoelt.

Als je zo vrijpostig bent om op eigen houtje op onderzoek te gaan in de rijsystemen en -modi van de Ferrari 488 Pista Spider, zul je je al snel realiseren dat er zo veel instellingen zijn dat je een paar uur met een expert zult moeten doorbrengen om het allemaal te kunnen begrijpen en bedienen – althans zonder dat je hersenen uit je oren beginnen te lekken. Maar eenmaal op de weg is hij simpelweg goed. Juist, prima, uitstekend.

Eigenlijk zijn er vrij veel situaties waarin de Pista bijna aanvoelt als een vierwielaangedreven auto, die door z’n voorkant wordt rechtgetrokken als je verwacht dat hij dwars zou gaan en die hobbels in de weg ­verstouwt zonder je ruggengraat een oplawaai te geven. En de Spider doet dat uiteraard allemaal terwijl z’n uitlaat aanzienlijk harder in je oren klinkt dan in de coupé, en met dat intieme gevoel dat je krijgt als je ’m hoort schakelen. Schakelen van z’n vijf naar z’n twee voor een haarspeldbocht is echt een van de grootste pleziertjes in het leven.

De Ferrari 488 Pista Spider vs de rest

Door aanzienlijk theatraler te zijn dan een McLaren 720S Spider of een Porsche 911 GT2 of GT3 RS, en lolliger dan een Huracán Performante Spyder, heeft de Ferrari Pista Spider een niche voor zichzelf geschapen. Oké, de arrogante wijze waarop Ferrari zichzelf constant op de borst slaat, vinden we bij TG een naar en overbodig trekje, maar je kunt weinig inbrengen tegen deze auto op zich. We zijn niet per se de grootste Ferrari-fans op aarde, maar een ritje in een Pista Spider op een zonnige dag, op een mooie weg, zet je vrolijk in het leven. Hij is even leuk voor coureurs als voor amateurs, en dus in feite een zaligheid voor iedereen.

De Ferrari 488 Pista Spider heeft qua rijeigenschappen nauwelijks iets verloren ten opzichte van de dichte Pista, maar heeft aan beleving duidelijk gewonnen. Cabrio’s als deze – en in het algemeen de exemplaren met harde klapdaken – voelen niet aan als een compromis. Geloof je dat niet, ga dan naar een circuit, gooi het dak omlaag, knal in exact acht seconden van 0 naar 200 km/u, stamp op de remmen, schakel terug en accelereer door een stel scherpe bochten. Je zult ogenblikkelijk een bekeerling zijn.

Specificaties Ferrari 488 Pista Spider


Motor
3.902 cc
V8 biturbo
720 pk @ 8.000 tpm
770 Nm @ 3.000 tpm
Aandrijving
achterwielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 2,85 s
top >340 km/u
Verbruik (gemiddeld)
11,5 l/100 km
263 g/km CO2  G label
Afmetingen
4.605 x 1.975 x 1.206 mm (l x b x h)
2.650 mm (wielbasis)
1.330 kg
78 l (benzine)
170 l (bagage)
Prijzen
€ 393.810 (NL)
€ 324.291 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)