Mocht je een jaar of vijftien geleden in slaap zijn gedoezeld en nu pas wakker zijn geworden: hoi, welkom in een tijd waarin het bij auto’s niet meer draait om pk’s, om het aantal cilinders of zelfs om het verbruik, maar louter om uitstoot. Van CO2 – je weet wel, dat gas dat je zelf elke paar seconden uitademt, dat warmte vasthoudt maar ook planten voedt – en van zaken als NOx, fijnstof en andere ellende. Dat kan allemaal echt niet meer, is vies en bah.

Elektrisch rijden is de wens

De maatschappij heeft dus het liefst dat je gewoon elektrisch gaat rijden. Maar de techniek en infrastructuur zijn nog niet helemaal zo praktisch als je gewend bent. De arme zielen in de kobaltmijnen kunnen niet snel genoeg graven om voor iedere westerling een accupakket van honderden kilo’s samen te stellen.

We zouden een torenhoog begrotingstekort krijgen door het wegvallen van accijnzen (of plots 5 euro aan stroom moeten betalen om even een overhemd te strijken of een broodje bapao op te warmen). En je hele straat zou platliggen als elke huisvader tegelijk om half zes zijn auto aan de snellader zou hangen. Dus er moeten tussenoplossingen worden gezocht.

Europa, vooruitstrevend als altijd, denkt dat het het antwoord op alle problemen heeft in de vorm van nieuwe regels. Euro 6D Temp heten ze, en ze zijn vrij streng. Zo geldt er namelijk een NTE-limiet voor de RDE, met een CF van maximaal een factor 2,1 – in de toekomst zelfs 1,5 – ten opzichte van de WLTP. Je snapt (nee, wij ook niet): dat is een zware dobber.

De Opel Grandland X 1.5 CDTI Innovation is voorbereid

Sommige fabrikanten namen enkele modellen uit de handel of legden zelfs de productie stil om de nodige aanpassingen door te voeren. Andere, zoals Opel, waren al enige tijd bezig om zich erop voor te bereiden. En omdat het Duitse merk sinds een tijdje een zusje van Peugeot en Citroën is, ­kunnen ze meeprofiteren van de alleraardigste motoren die ze daar hebben.

Zo is het gekomen dat we ons in een Grandland X bevinden met een 130 pk sterke, 1,5-liter CDTI-dieselmotor, die we ­kennen als BlueHDI uit onder andere de 3008 en 5008.

Een diesel-SUV zal vaak zakelijk worden gereden, en zakelijke rijders hebben haast. Dus is het wat ons betreft de vraag of de Opel Grandland X 1.5 CDTI Innovation nog een beetje lekker meekomt, met z’n nieuwe groene hart.

Het valt allemaal best mee

De waarheid is: je merkt weinig van alle schone maatregelen. Een 0-naar-100-tijd van 11,3 seconden is vlot genoeg, de motor is niet te rumoerig en heeft hooguit wat weinig kracht onderin; pas tegen 2.000 toeren komt ie goed op stoom. De handgeschakelde zesbak – een nieuwe achttraps automaat is een optie – voelt wat rauw aan in z’n schakelbewegingen, maar is kort en duidelijk.

Met luchtige besturing, een vriendelijke koppeling en een stevig onderstel is de Opel Grandland X 1.5 CDTI Innovation een prettige, vlotte familiezeuler. Die bovendien ook qua technologie lekker kan meekomen: zo krijg je een net aanraakscherm, discrete rijstrookhulp, een verkeersbordenlezer die niet je man/vrouw is, en een laadplateau in de armsteun – met een elastiek om je telefoon op z’n plek te houden. Nifty.

Specificaties Opel Grandland X 1.5 CDTI Innovation


Motor
1.499 cc
viercilinder turbo
130 pk @ 3.750 tpm
300 Nm @ 1.750 tpm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 11,3 s
top 195 km/u

Verbruik (gemiddeld)
4,1 l/100 km
108 g/km CO2 A Label

Afmetingen
4.477 x 1.856 x 1.609 mm (l x b x h)
2.675 mm (wielbasis)
1.435 kg
53 l (diesel)
514 / 1.652 l (bagage)

Prijzen
€ 39.499 (NL)
€ 28.900 (B)

Vonnis:
Met de Grandland X was al weinig mis en deze motor doet zeker geen afbreuk aan ’m. Ruim, goed uitgerust en ­minder excentriek dan z’n platformgenoten – prima voor niet al te frivole mensen die graag een schoon geweten hebben

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)