Het is een nogal succesvol ding, die Peugeot 3008. Er rijden er inmiddels zo’n 800.000 rond en wie op de weg om zich heen kijkt, zal af en toe denken dat de helft daarvan in Nederland zijn kilometers maakt. Ja, we overdrijven nu eenmaal graag, maar feit is dat hij hier best een hit is. En dat is niet zo gek – hij vinkt een hoop hokjes aan van de lijst met auto’s die wij Nederlanders op dit moment leuk vinden. Niet te groot maar toch SUV(-achtig), een bovengemiddeld lekker uiterlijk, zuinig, praktisch: houden wij allemaal van. Kennelijk.
Nu ziet de 3008 er nog best fris uit, maar Peugeot heeft het inmiddels nodig gevonden alle nieuwe modellen een compleet nieuw gezicht te geven. De 3008 daar niet in laten meedelen, dat zou zielig zijn, en dus mocht ie naar de kliniek voor wat spuitjes botox en een riedeltje fillers. Zeker wat de frontpartij betreft: er zijn weleens minder opvallende facelifts geweest. Peugeot heeft nog eens goed naar het eigen logo gekeken (en meteen besloten het radicaal om te gooien – al komt dat pas op de nieuwe 308, later dit jaar) en er zowaar een leeuw in herkend. ‘Très bien,’ zullen ze hebben gedacht, ‘dan laten we hem ook zo veel mogelijk op een leeuw lijken.’ Je moet er maar gewoon de humor van inzien.
De Peugeot 3008 ziet er goed uit
En dus kreeg de 3008 led-dagrijverlichting in de vorm van slagtanden (je kent ze van de 208), gemene lage koplampunits en kost het niet veel moeite in de horizontale streepjes aan weerszijden van de grille snorharen te herkennen. Die grille is trouwens behoorlijk groot (mode, tegenwoordig) en wordt visueel nog breder door de blokjes in verschillende breedtes. Die zijn trouwens op de reguliere 3008 verchroomd, maar omdat ons testexemplaar met het zogenaamde Black Pack was uitgerust, zijn ze op de foto’s zwart. Net als het Peugeot-logo en nog een aantal accenten. Staat erg goed trouwens; we vinden het ‘gewone’ front wel érg druk, en dit tunet het geheel een tikkie terug.
De achterkant veranderde minder. Eigenlijk alleen de lichtunits werden strakgetrokken en van de bekende full-led-verlichting in ‘leeuwenklauw’-patroon zijn voorzien. Ook het interieur kreeg nieuwigheden: een digitaal instrumentenpaneel, een nieuw, groter (10-inch) en gelukkig ook sneller touchscreen, plus nieuwe bekledingsstoffen en afwerkingsmaterialen, waarvan met name het hout er erg fijn uitziet. Gebleven is gelukkig het algemene ontwerp, want dat was al mooi en blijft dat dus ook.
Zo rijdt de Peugeot 3008 GT Hybrid 225
Wij reden de plug-in hybride die met een 1,6-liter viercilinder en een elektromotor 225 pk levert. Klinkt als veel, en deze 3008 is ook heus vlot. Van 0 naar 100 km/u in 8,7 seconden en een top van 225 km/u: niets mis mee. Echt sportief wordt het echter ook weer niet – daar is de Peugeot 3008 GT Hybrid 225 gewoon te hoog en te comfortabel voor. En hij is er, zijn visuele stoerdoenerij ten spijt, ook helemaal de auto niet naar. Dit is gewoon een prima rijdende gezinsauto waarin je de billen ontspannen van elkaar kunt laten als je een inhaalactie waagt. Niets meer, niets minder.
Eén ding waar we ons aan ergeren
Tot slot nog even ons vaste Peugeot-stokpaardje: dat stuurtje waar je overheen moet kijken, wat ons nooit lukt. En dat we dus stom vinden. Zo niet in de Peugeot 3008 GT Hybrid 225, om een doodsimpele reden. Omdat het een crossover is, waarin je gewend bent wat hoger te zitten (sterker: daar kopen de meeste mensen hem voor), keken we zomaar makkelijk over het stuurtje heen, en konden we alle instrumenten zien. Eindelijk! Zouden ze het hebben aangepast? Nou, nee: we kwamen er aan het eind van de rit pas achter dat de stoel een heel eind naar beneden had gekund, en dan zagen we gewoon weer niks meer. Maar ja, SUV, dus hoog zitten: prima.
Specificaties Peugeot 3008 GT Hybrid 225 (2020)
Motor
1.598 cc
viercilinder turbo hybride
225 pk
360 Nm
Aandrijving
voorwielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u 8,7 s
top 225 km/u
Verbruik (gemiddeld)
1,4 l/100 km
31 g/km CO2, A-label
Afmetingen
4.447 x 1.841 x 1.624 mm (l x b x h)
2.675 mm (wielbasis)
395 / 1.357 kg
43 l (benzine)
520 / 1.482 l (bagage)
Prijzen
€ 45.960 (NL)
€ 49.330 (B)
jan heeft op 31 mei 2023 geschreven:
Het stuur kan ook omlaag…
Eenmaal gewend aan dat kleine stuur wil ik eigenlijk niet meer zonder. Stugge journalist.