Oh, we begrijpen best dat ze de naam nieuwe leven wilden inblazen. De originele Renault Scénic was een enorme hit onder families die in de jaren ’90 van de vorige eeuw op zoek waren naar een ruime, praktische en toch ook best stijlvolle auto. Maar dat was dat, en dit is dit. En dit is een behoorlijk ver rijdende, elektrische familieauto met een soort van wat langere wielbasis.
De oer-Scénic (toen nog met accent op de ‘e’, inderdaad) is geschiedenis, net als zijn ‘monovolume’-carrosserie en de drie los van elkaar opklap-, opvouw- én verschuifbare stoelen achterin. Oké, ook dat begrijpen we best – mensen gingen hoe langer hoe minder van die MPV’s kopen, en stoelmechanismes waar toch niets mee gebeurt, kosten alleen maar geld en gewicht.
De Scenic is nu een elektrische crossover
Tegenwoordig zitten de grote verkoop aantallen in de sector crossovers, en dus vindt Renault het waarschijnlijk helemaal niet erg als je deze ook in die categorie indeelt. Al zit je er dan wel een beetje naast. In werkelijkheid is de nieuwe Renault Scenic E-Tech namelijk maar 2 centimeter hoger dan een Volkswagen ID.3. Renault heeft nog een andere elektrische hatchback voor familiegebruik, de Megane, maar mensen hebben schijnbaar (geheel terecht) geklaagd dat die auto achterin niet ruim genoeg is en dat ie ook nog eens niet ver genoeg kan rijden op één acculading.
De Scenic is wel ruim en komt een stuk verder. De actieradius van 625 kilometer (volgens de officiële WLTP-opgave) ziet er in principe goed uit. Natuurlijk ga je die afstand nooit halen als je alleen maar op de snelweg rijdt, of als het koud is, maar het is in ieder geval een stuk verder dan de 470 kilometer die je bij een Megane wordt beloofd. Daarbij heeft de Scenic een warmtepomp en kun je de batterij voorverwarmen, zodat er in de winter ook weer niet al te veel energie verloren hoeft te gaan. Snelladen kan overigens met 150 kW, wat zonder meer concurrerend is.
De Renault Scenic E-Tech heeft genoeg vermaak aan boord
Hij mag dan geen atletische stoelen meer hebben, dat wil niet zeggen dat er geen andere amusante gadgets voor je familieleden aan boord zijn. Rond de bekerhouders in de armsteun achterin zitten een soort draaiende grijpertjes waarin je een tablet of telefoon kunt vastklemmen. Je kunt ze samen gebruiken, zodat beide personen naar hetzelfde scherm kunnen kijken, of los, 45 graden gedraaid, zodat ieder naar zijn eigen scherm kan turen. Er zijn achterin vier USB-aansluitingen, dus dat is ook geregeld.
Boven je hoofd kun je tegen meerprijs kiezen voor een glazen dak dat Solarbay heet en geen afdekscherm nodig heeft, omdat je het ‘elektrochroom’ in secties kunt verduisteren. De ruimte achterin is dik voor elkaar en ook de bagageruimte is riant. Het veer- en dempgedrag is wat stevig – meer Kia EV6 dan Hyundai Ioniq 5, om het zo maar eens te zeggen – maar met name de demping is wel zo goed gedaan dat het zou moeten helpen om eventuele wagenziekte bij de schermzombies achterin binnen de perken te houden.
Ondanks zijn gewicht is de Scenic toch atletisch
Net als de Megane rijdt de nieuwe Scenic geweldig. Misschien zelfs wel beter; dankzij zijn langere wielbasis is hij wat kalmer en de besturing is zwaarder. Hij is opmerkelijk goed in balans en in bochten heerlijk levendig. Hij lijkt met 1.852 kilo een beetje aan de vadsige kant, maar voor een EV met een dergelijke actieradius valt dat alleszins mee, wat zich qua rijden zelfs vertaalt in een soort lichtvoetigheid.
Toch voelt ie niet aan alsof ie flodderig in elkaar is gezet. De prestaties zijn ruim voldoende voor de meeste mensen: de ingenieurs konden zich duidelijk hun R5 GT Turbo herinneren, die ze reden toen ze twintig waren.
Wat nog een laatste, maar niet onbelangrijk handje meehelpt, is de uitstekende interface voor de bestuurder. Er zijn gewone knoppen voor de zaken die je het meest gebruikt en het standaard grote touchscreen in het midden kun je geheel naar eigen goeddunken inrichten. Aan de uitrusting hoeft het ook zeker niet te liggen. Geinig feitje: de geluiden, inclusief dat wat voetgangers te horen krijgen zodat ze zich niet rot schrikken van jouw stille EV, zijn gecomponeerd door de Franse held van de elektronische muziek, Jean-Michel Jarre.
Specificaties van de Renault Scenic E-Tech Esprit Alpine (2023)
Motor
Elektromotor
Vermogen
220 pk/160 kW, 300 Nm
Accu
87 kWh
Aandrijving
Voorwielen, traploos
Acceleratie
0-100 km/u in 7,9 s
Topsnelheid
170 km/u
Verbruik
15,5 kWh/100 km
Actieradius
625 km
Laadtijd
n.n.b. bij 150 kW
Afmetingen
4.470 x 1.864 x 1.571 mm (l x b x h)
Wielbasis
2.785 mm
Gewicht
1.852 kg
Bagage
545 l
Prijs
€ 49.770 (NL)
€ 49.200 (B)
Reacties