Toyota tapt uit een ander groen vaatje. Nu de ooit zo bijzondere Prius ingeburgerd is, maken we kennis met de door waterstof gevoede Mirai. Die ziet er minstens zo vreemd uit en is nóg beter voor het milieu.

Zonder de glazen bol van zolder te halen, laat Toyota je in de toekomst kijken. Want Mirai is niet alleen de naam van hun nieuwe model, het is ook Japans voor ‘toekomst’. Het baanbrekende aan de Mirai zit onderhuids. De aandrijving komt van een waterstof brandstofcel met nul uitstoot.

Toyota is niet de eerste die met een waterstofauto voor serieproductie komt. Hyundai levert al langer de ix35 FCEV, maar je mag de Japanners nog gerust pioniers noemen. Want met een handjevol waterstof-vulpunten in het land komen ze allesbehalve in een gespreid bedje. Kijk eens naar het netwerk van snelladers dat in no-time kriskras in heel Europa uit de grond wordt gestampt, en je weet dat het snel kan gaan.

Net als Hyundai broedt Toyota waterstofauto’s uit van ei tot kip, de volgende stap is voor overheden en energiemaatschappijen. In Duitsland zijn de plannen erg ambitieus. In 2016 moeten er 50 waterstofpompen zijn, in 2023 zullen er naar verwachting 400 zijn. Het mooie is: je hoeft geen hogeschool te hebben gevolgd om in plaats van diesel of Euro 95 straks waterstof te tanken. In wezen is de procedure exact hetzelfde. In drie minuten zit de waterstoftank vol, in het geval van de Mirai kun je dan weer zo’n 500 kilometer verder. Daarmee geef je een Tesla Model S het nakijken, bovendien moet die 30 minuten stilstaan om de accu’s weer op te laden.

De vanzelfsprekendheid van het waterstof tanken, geldt eigenlijk voor de hele auto. Z’n rijgedrag kan zich meten met de beste elektrische auto’s van dit moment. Het enige verschil is dat je de prik niet uit een kleine brandstofmotor of uit een stopcontact haalt, maar dat er een kleine waterstof-krachtcentrale aan boord is.

In 2008 showde Toyota al de FCV-R conceptcar. Hoe snel de techniek sindsdien is gegaan, blijkt wel uit het feit dat de brandstofcel 43 procent kleiner is, 48 procent lichter en 26 procent krachtiger dan in het showmodel. In werkelijkheid bestaat de energiebron uit meerdere cellen, die gevuld zijn met samengeperste waterstof (H2). Dit wordt naar een negatieve elektrode geleid, waardoor elektronen in beweging komen. Doordat ze hun weg vinden naar een positieve elektrode ontstaat er elektrische spanning en dat voedt de 152 pk sterke elektromotor voorin. Doordat de H2 reageert met O2 ontstaat er als restproduct van de chemische reactie H2O, beter bekend als water. Elke 100 kilometer spuugt ie zeven liter water uit. Ter vergelijking: dat is exact evenveel als je gebruikt voor één minuut douchen.


'Op de snelweg is de Mirai zo stil
als een kerk op maandagochtend'

 

Alle elektriciteit die niet wordt gebruikt voor het aandrijven van de motor wordt opgeslagen in een accu. Ook energie die vrijkomt bij het remmen gaat in deze elektrische voorraadkamer. Wanneer de motor extra hard moet werken, doet hij een beroep op de accu. Vanaf 0 tpm is het volledige koppel van 335 Nm beschikbaar. Dit is ruim voldoende voor gewoon dagelijks gebruik. De acceleratie van 0 naar 100 km/u duurt 9,6 seconden, over z’n topsnelheid van bijna 180 km/u hoor je ons ook niet klagen. Gelukkig heeft Toyota niet gekozen om net zo’n irritante CVT als in de Prius te gebruiken. Sterker nog, de versnellingsbak ontbreekt in feite. De wielen worden rechtstreeks door de motor aangedreven. Dit zorgt voor een geheel lineaire krachtsopbouw.

Tijdens het rijden hoor je in de Mirai niet alleen het typische gehuil van een elektrische auto. Het lijkt alsof er iemand in de kofferbak aan het stofzuigen is. Overigens niets ten nadele van het comfort; de beste rijmodus is de standaardinstelling. Heb je een luie dag, dan zou je de Eco-stand kunnen kiezen. Het vermogen doet dan een stapje terug (wat ook nog eens goed is voor het verbruik).

Fans van onderstuur moeten echt de Sport-knop indrukken. Zijdelingse grip is geen sterk punt in de Mirai. Maar wat wil je met zulke ecobanden? Die zijn alleen maar gemaakt om zo min mogelijk rolweerstand te bieden. Race-aspiraties hou je maar voor het circuit; als je het rustig aan doet, is de Mirai best een vlotte, comfortabele auto. Op de snelweg is ie zo stil als een kerk op maandagochtend.

Wat we bij de geplande introductie in 2017 voor de Mirai gaan betalen is (momenteel) niet bekend, maar ga ervanuit dat hij niet veel duurder zal zijn dan de eerder genoemde Hyundai. Maar ja, ga je 60.000 euro stuk slaan aan een auto die weliswaar schone techniek aan boord heeft, maar er ook op zijn zachtst gezegd onderscheidend uitziet? Ach, de Prius is ook geen beauty en dat heeft de verkoopcijfers niet gedrukt.

Er is trouwens maar één uitrustingsniveau. Vanbinnen is de Mirai net een Lexus, met zachte materialen, mooie informatieschermpjes en een hoop leer op dashboard en op het meubilair. Ook kun je het qua uitrusting zo gek niet bedenken of het zit erin. De ruimtevretende waterstoftank zit onder de achterbank, waarmee lange achterpassagiers buitenspel worden gezet. Die hebben te weinig hoofd- en beenruimte. De kofferbak is met 360 liter ook aan de krappe kant, hier is het juist weer de accu die roet in het eten gooit.

Dat neemt niet weg dat de Mirai een grote hit is waar hij al wel te koop is, zoals Japan en Californië. De productie voor de Japanse markt is flink opgeschroefd en ondanks dat zijn er flinke wachttijden. Toch houdt Toyota in eerste instantie de verwachtingen voor Europa laag: jaarlijks zo’n 50 tot 100 auto’s. Ach, de Outlander PHEV zou ook een buitenbeentje blijven en nu struikel je erover. Gezien de complexe techniek en de perfecte mogelijkheden in de zakelijke markt zou een doordacht leaseconcept wel eens de gouden kans voor de Mirai kunnen zijn. Dan moet je wel ergens kunnen tanken, natuurlijk.


Toyota Mirai



14/20



Motor

brandstofcel + accu

elektromotor

153 pk

335 Nm



Aandrijving

voorwielen

traploos



Prestaties

0-100 km/u in 9,6 s

top 179 km/u



Verbruik (gemiddeld)

ca. 1,0 kg/100 km

ca. 480 km (actieradius)



Afmetingen

4.890 x 1.816 x 1.534 mm (l x b x h)

2.779 mm (wielbasis)

1.850 kg

ca. 5,0 kg (waterstofgas)

360 l (bagage)



Prijzen

NL n.n.b.

BE n.n.b.



Het vonnis

Toyota bewijst dat de brandstofcelauto klaar is voor massaproductie. Het gemis aan tankstations voor waterstof staat Europees succes voorlopig in de weg, maar het zou best eens hard kunnen gaan daarmee

Reacties

Meer van TopGear