Is er iets mis met die Golf II?
Hij ziet er een beetje eigenaardig uit, hè? Wij kunnen er ook niet precies de vinger op leggen… Deze tweede-generatie Golf was de auto die het concept van een solide gebouwde, familievriendelijke hatch uit graniet uithieuw. Hij werd gebouwd van 1986 tot 1992 en er rolden er uiteindelijk maar liefst 6,3 miljoen uit de fabriek.
Af en toe vonden de ingenieurs het leuk om een beetje op te scheppen en zichzelf te vermaken. De GTI bewees dat de Golf op de weg zijn mannetje kon staan en dit model, de Country, was een redelijk bizarre 4×4 die was afgeleid van de eerste vierwielaangedreven Golf (de Syncro) en zich in ruw terrein nergens voor hoefde te schamen.
Hoe maakte Volkswagen hem?
VW liet eigenlijk de slimme mensen van Puch in Oostenrijk hun lage lusten botvieren op de Golf II. Puch was ook het bedrijf dat destijds de Mercedes G-klasse bouwde en de modderdelen van de eerste Panda 4×4 voor zijn rekening nam. Er werden minder dan 8.000 Golf Country’s gebouwd en ze waren vooral populair in de Europese Alpenregio’s.
Het exemplaar hier is zeldzaam en goeddeels origineel, afgezien van een paar onderdelen die dat, eh… nou ja, niet zijn. De cilinders van de 98 pk sterke 1,8-liter viercilinder werden uitgeboord voor wat extra vermogen toen de huidige eigenaar de motor reviseerde, de achterremmen (trommels) zijn verruild voor schijfremmen (goed idee) en er zit een betere radio in.
Hij is zo hoog, dat moet wel krankzinnig rijden…
Tot onze grote verrassing rijdt ie eigenlijk heel strak. Je zou verwachten dat de Country door bochten overhelt als een half opgeblazen springkasteel, maar hij voelt toch vrij zeker en volwassen aan. Begrijp ons niet verkeerd, hij is nog altijd heel 1990, maar je zou er ook vandaag nog prima mee kunnen leven.
Je levert ten opzichte van een gewone Golf wat bagageruimte in en door het verstevigde subframe heb je niet eens zo heel veel extra bodemspeling, maar verder is het bijna een voorbode van alles wat mensen zo zouden gaan waarderen in SUV’s. Hij schijnt offroad ook helemaal niet zo slecht te zijn, maar dat hebben we niet geprobeerd. Net als de meeste 4×4-rijders, dus.
En wat is dat verstandig ogende ding ernaast?
Je zou hem zomaar gemist kunnen hebben: de ‘charismatische allrounder’ van het Golf VIII-gamma. Hij heeft elektronische vierwielaandrijving om te helpen in meteorologisch netelige toestanden, ligt 15 millimeter hoger en heeft wat extra carrosseriedelen om hem stoerder te laten lijken.
Hij mag wat dat betreft de veters van de Country nog niet strikken; die heeft als je met hem rijdt op andere mensen dat supercar-achtige ‘wat is dát nou?’-effect. Toch zijn we gecharmeerd van de recentste Golf-stationwagen, visueel de meest geslaagde tot nu toe.
Is Volkswagen de lol een beetje kwijt?
De Volkswagen Golf Alltrack geeft dan misschien niet dat ‘als het monster van Frankenstein een auto reed, was het deze’-gevoel van de Volkswagen Golf Country, maar hij heeft wel stoelverwarming en Apple CarPlay. We zullen hier niet weer losgaan op de problemen met het touchscreen van VW, maar in een Golf zitten is tegenwoordig een heel andere ervaring.
Het is volkomen onvoorstelbaar dat het bedrijf ergens stiekem een spelletje in het infotainment zou stoppen, laat staan dat het ingenieurs zou toestaan zich uit te leven op een model dat ze puur voor de fun zouden kunnen maken. Doodzonde, eigenlijk.
Met dank aan Lloyd Tulloch voor het uitlenen van zijn Volkswagen Golf Country
FH heeft op 1 april 2023 geschreven:
De Golf II werd al gebouwd vanaf 1983! Niet 1986