Volkswagens busje mit ramen, de ‘auto’ die voorheen bekendstond als de Caravelle, gaat voortaan door het leven als Multivan. Dat is een aparte keuze, want het voornaamste dat je moet weten over deze van, dit busje dus, is dat het juist helemaal geen busje is.

In plaats van dat hij zijn carrosserie deelt met Volkswagens Transporter-bestelbusfamilie (die gewoon hetzelfde blijft) staat de nieuwe Multivan op hetzelfde MQB-platform als de Golf, Tiguan en, eh, de nieuwste VW Caddy-bestelwagen. Dus.

Omdat de Multivan nu een auto is die zich identificeert als busje, kan Volkswagen een breder aanbod aan motoren en technologieën aanbieden – en een beter weggedrag. Zo is de mensenzeuler voor het eerst leverbaar als plug-in hybride, wat niet alleen goed nieuws is voor het verbruik, maar ook voor de prijs.

De nieuwe Volkswagen Multivan is lager, voor parkeergarages

Voor een hoekig en doosachtig design zijn de proporties dik in orde, en de two-tone lakcombinaties zijn heerlijk ijscokar. Dankzij de uitgesproken wens van Caravelle-eigenaren om ook weleens een lage parkeergarage in te rijden, is de hoogte van de Volkswagen Multivan 43 millimeter lager uitgevallen dan die van z’n voorganger. Ondanks dit gegeven is de hoofdruimte in het interieur gelijk gebleven door het verplaatsen van de ventilatieopeningen in het dak.

Ook is ie 37 millimeter breder en is de wielbasis maar liefst 124 millimeter langer. Vlakke flanken en gespleten A-stijlen zorgen voor uitstekend overzicht en de zichtbare motorkap helpt je om z’n voorkant goed te plaatsen. In de stad is ie bijzonder handig, niet lastiger te besturen dan een Polo.

Er is een lange en een langere Volkswagen Multivan

Wat betreft de lengte heb je twee keuzes: de standaard L1 (oranje-grijs op de foto’s) en de langere L2 (rood-zwart op de foto’s), die op dezelfde wielbasis staat maar 200 millimeter extra overhang aan de achterkant heeft, voor meer ruimte voor achterpassagiers en bagage. Beide versies hebben schuifdeuren aan weerszijden en een aan de bovenkant scharnierende achterklep.

De eHybrid leent de PHEV-aandrijflijn van de Golf en Passat, met 10 bruikbare kWh’s aan accu en een opgegeven elektrische actieradius van 50 kilometer tot een snelheid van 110 km/u. De overgang tussen elektra en benzine verloopt vloeiend, maar met het rempedaal loop je regelmatig te hannesen terwijl de auto met regeneratie en de schijfremmen probeert te jongleren.

Je rijdt altijd elektrisch weg

De plug-in busjesauto staat altijd standaard in de E-stand wanneer je hem start, om je gemiddelde verbruik omlaag te helpen. Maar wanneer je je acculading voor later wilt bewaren terwijl het zoemende benzinemotortje je over de snelweg voert, zul je dat toch zelf via het aanraakscherm moeten instellen.

VW denkt dat het lenen van het infotainment uit de Golf, compleet met stemherkenning en gebarenbediening, neerkomt op een of andere luxe upgrade. Dat is het niet – het is traag en frustrerend. De bediening van het audiovolume is in het donker nog steeds niet verlicht en de interface zelf is hard toe aan een van die over-the-air updates die ervoor zouden moeten zorgen dat slechte besturingssystemen kortstondige ongemakken zijn, in plaats van een aanhoudende reden om geen Volkswagen te kopen.

Handige opbergvakken

Op andere plekken is het dashboard minder minimalistisch en daarmee heel veel beter. Er is een draadloos oplaadplateau met veel grip op je smartphone, in een opening waar het ding uit het zicht ligt – zodat je niet wordt verleid. Uitklapbare bekerhouders zitten op gemakkelijk te bereiken plekken. Er zijn dubbellaagse opbergvakken in allebei de voordeuren, en twee dashboardkastjes.

De boel is merkbaar beter afgewerkt dan normaal bij personenbusjes het geval is, en de waarneembare kwaliteit wordt verder verhoogd door zaken als metalen deurgrepen en de soepele leren bekleding op het stuur (dat gelukkig niet de vreselijke aanraakknoppen van de Golf GTI heeft overgenomen).

Is er genoeg opbergruimte in de Volkswagen Multivan T7? Dat zou je denken, maar in de versies die wij testten, werd het vakje boven op het dashboard ingeruild voor een enorme speaker. Wij hebben toch liever wat meer plek voor onze snacks.

Oplaadpunten in de Volkswagen Multivan

Elke zitrij krijgt een paar USB-aansluitpunten, maar aangezien ze USB-C zijn, zul je verloopstukjes mee moeten nemen om de meeste huidige apparaten op te kunnen laden. Alle stoelen zijn plat te leggen, op te vouwen of uit te nemen en andersom te monteren, zodat je kinderen elkaar kunnen aankijken als ze ruziemaken. Ze zijn 25 procent lichter dan voorheen, maar nog altijd geen vedergewichtjes. In de praktijk zul je ze één keer in een bepaalde opstelling zetten en daarna maar gewoon minder bagage meenemen.

Slim: de rails van de stoelen in de Volkswagen Multivan zijn voorzien van elektriciteit en dankzij contacten aan de onderkant kunnen alle stoelen worden verwarmd. In tegenstelling tot de voorinzittenden krijgen de passagiers op de tweede en derde rij hier een echte knop voor. Wat een luxe.

De langere Volkswagen Multivan heeft plek voor zeven

Een upgrade naar de langere Volkswagen Multivan L2 kan nuttig zijn als je regelmatig zeven man meeneemt. Vooral omdat er dan genoeg beenruimte is om ze tegenover elkaar te zetten, alsof ze bij Dragons’ Den te gast zijn. De achterklep is ook elektrisch te bestellen, maar fietsendragers zul je op de trekhaak moeten monteren, niet aan de klep zelf. Die trekhaak is optioneel. Zet er fietsen op en je kunt de achterklep niet meer opendoen. Door deze stommiteit heeft de Multivan alleen op de TG-redactie al drie kopers verloren.

Alle vormen van bediening kosten weinig inspanning, vooral de besturing, en het onderstel absorbeert de vervelendste hobbels – tenminste, als je gaat voor de (ja, alweer optionele) adaptieve DCC-ophanging. Er zijn wielen tot een formaat van 19 inch te krijgen, maar wij zouden het bij 16 of 17 inch houden voor maximaal comfort. Er is een reden dat schoolbussen niet zijn uitgerust met splitters en spoilers; waarom VW dan toch een Sport-modus en schakelflippers heeft gemonteerd, mag Joost weten. Deze auto zorgt dat je je gedraagt als de automobilist die je graag zou willen zijn: beleefd, attent, gemakkelijk in de omgang.

Specificaties Volkswagen Multivan Energetic L1 eHybrid (2022)


Motor
1.395 cc
viercilinder turbo hybride
218 pk @ 5.000 tpm
400 Nm @ 1.550 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 11,6 s
top 192 km/u
Verbruik (gemiddeld)
1,8 l/100 km
41 g/km CO2
Afmetingen
4.973 x 1.941 x 1.907 mm (l x b x h)
3.124 mm (wielbasis)
2.258 kg
tankinhoud n.b.
max. 3.672 l (bagage)
Prijzen
€ 59.785 (NL)
€ 66.306 (B)

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)