De nieuwe Kia Ceed 1.4 T-GDI 140 pk DynamicLine is typisch zo’n auto die ons, vriendelijk-kritische autojournalisten, tot complete waanzin kan drijven. En wel hierom…
De autojournalist
Laten we je een klein inzicht gunnen in de manier waarop onze hersenen werken – voor zover we dat zelf begrijpen. De autojournalist. Mooiste baan ter wereld, en wie jaloers is, kunnen we alleen maar begrijpend toeknikken.
Toch komen er ook diepe, loodzware, fundamenteel-ethische verantwoordelijkheden bij kijken. Zo willen we je natuurlijk met alle liefde voorzien van al het heuglijke nieuws dat een nieuw model met zich meebrengt, van al die bijzonderheden waarmee deze nieuweling zich onderscheidt van de rest.
Maar, niet onbelangrijk, we willen je ook graag waarschuwen voor de dingen die hij misschien net wat minder goed doet, waarin andere beter zijn of waarin hij de plank gewoon helemaal misslaat. Dat soort dingen staat nu eenmaal doorgaans niet in de folder, dus daar heb jij wat aan.
Een boterham met kaas
Maar soms, heel soms, komen we van die auto’s tegen waaraan eigenlijk helemaal niets mankeert, waarop met de slechtste wil van de wereld niks te mopperen valt. En die, nog erger, ook eigenlijk niets hebben waardoor ze boven de rest uitstijgen, die hen net wat begeerlijker of beter maken.
Een boterham met kaas. Geen oud brood met een flinterdun plakje geel plastic, integendeel, maar ook geen knapperig ambachtelijk prachtbrood met wonderkaas van een bijna uitgestorven ras linksdraaiende knuffelkoeien.
Gewoon, een verse boterham met goede kaas. Punt. En daar is niks mis mee: geef elke aardbewoner een boterham met kaas en je hebt wereldvrede. Zo is het ook weer.
Zoals de Kia Ceed 1.4 T-GDI 140 pk DynamicLine
Je voelt waar we naartoe willen: de Kia Ceed 1.4 T-GDI 140 pk DynamicLine (rolt lekker van de tong, niet?) is zo’n auto. Vooropgesteld: hij ziet er prima uit. Dat deed de vorige al, maar Kia vond het toch noodzakelijk eens stevig de borstel door het design te trekken.
Zo hebben het onderste deel van de voorbumper en de mistlampunits veel weg van hoe het er bij de Stinger uitziet, en is de ‘tijgerneus’-grille breder en slanker geworden.
De vier led-‘ijsblokjes’ die bij de vorige bij wijze van dagrijverlichting in de bumper zaten, zijn nu in de koplampunits geplaatst: als je zoiets in het donker op je af ziet komen, is het dus niet per definitie een Porsche 911 meer.
Het profiel is nog veel meer gewijzigd. Liep bij de vorige het dak vrij recht en de achterste raamstijl schuin omhoog, bij de nieuwe loopt het dak wat af en gaat die achterste raamstijl ook omlaag. Hij oogt daardoor wat gestrekter, bijna een beetje station-achtig.
De Kia Ceed-familie
Nu we het daar toch over hebben: de driedeurs-versie (de ProCeed, weet je nog?) verdwijnt, maar er komt wel nog een stationwagen. En in het laatste kwartaal van dit jaar komt er een shooting brake (die wel degelijk vijf deuren heeft en dus eigenlijk helemaal geen shooting brake is, maar da’s weer een ander verhaal).
Waar we hoopten dat ie sterk zou kunnen lijken op de ontzettend fraaie conceptcar die Kia vorig jaar op de IAA in Frankfurt liet zien. De naam van die conceptcar? Proceed, om het overzichtelijk te houden. Het eindresultaat van de Kia Proceed viel een beetje tegen.
Binnenin de Kia Ceed
Het binnenste van de Kia Ceed (jee, helemaal vergeten te vertellen: het wordt nu ook echt als Ceed in plaats van Cee’d gespeld – klagen we al jaren over, toch fijn dat er wordt geluisterd *lachendesmiley*) is één en al overzichtelijkheid.
Het aanraakscherm staat nu boven op het dashboard, waardoor het makkelijker in je zichtlijn valt. Daaronder zit een rij sneltoetsen zodat je makkelijk bij de belangrijkste functies kunt komen. Daar weer onder zit de hele bediening van de klimaatregeling, ook zo duidelijk als je het maar kunt hebben.
Uiteraard zijn de belangrijkste functies ook via knopjes op het stuur te bedienen en zelfs dat zit niet ingewikkeld in elkaar. De afwerking is dik in orde: alles sluit mooi aan, kunststof elementen in naar keuze mat-chroom of pianolak zorgen voor de broodnodige accenten.
Tussen de duidelijke meters zit een schermpje waarop je alle nuttige rij-info kunt laten zien – het is allemaal helemaal 2018. Je kunt je smartphone draadloos opladen, audio is van JBL, er is USB te over, CarPlay en een achteruitrijcamera zijn er ook.
En een paar dingen waarvoor je lang niet overal terecht kunt. Stuurverwarming, oké, maar een verwarmbare achterbank en/of geventileerde voorstoel is tamelijk uniek in deze klasse.
Motoriek
Motorisch begint het bij een 1,0-liter driecilindertje met 120 pk. Er is ook een nieuwe, 140 pk sterke 1.4 viercilinder, dieselen kan met een 1.6 van 115 pk. Die laatste twee kunnen ook met een zeventraps automaat met dubbele koppeling, kost twee mille extra.
Al die motoren zijn prima; geen enkele is spannend, maar de vraag is of iemand daar ook op zou zitten te wachten. Stilte, zuinigheid, milieuvriendelijkheid, betrouwbaarheid en praktisch nut zijn aanzienlijk belangrijker prioriteiten bij een auto als de Ceed, en daarin zal niemand teleurgesteld worden.
Het eenlitertje zal in de meeste gevallen prima voldoen, de 1.4 biedt net wat meer power en daarmee wat meer rust, reinheid en regelmaat. Vering en demping zijn vooral comfortabel, de handmatige zesbak schakelt uitstekend, de stoelen zitten goed, het uitzicht rondom is ook voor elkaar.
Mosterd op onze kaas
Achterin zit je prima; er zijn concurrenten die net wat meer ruimte hebben, maar veel die minder bieden. De bagageruimte was al groot en heeft er nog 15 liter bij gekregen. Lijkt weinig, tot je een keer probeert 30 halve liters bier weg te werken.
Een voorbeeldige auto, die Kia Ceed 1.4 T-GDI 140 pk DynamicLine. Het is zo goed als niet te doen érgens een gaatje in te schieten. Dat zou je saai kunnen noemen, maar zelfs dat klopt niet: alles is dermate goed geregeld dat je een leven lang plezier van je Ceed zou kunnen hebben.
Dat er bij ons toch geen ‘hebbenhebbenhebben’-vonk overspringt, ligt gewoon geheel aan ons. Maar wij zijn dan ook van die types die zo nodig mosterd op onze boterham met kaas moeten smeren…
Specificaties Kia Ceed 1.4 T-GDI 140 pk DynamicLine
Motor
1.353 cc
viercilinder turbo
140 pk @ 6.000 tpm
242 Nm @ 1.500 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 8,9 s
top 210 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,9 l/100 km
135 g/km CO2
Afmetingen
4.310 x 1.800 x 1.447 mm (l x b x h)
2.650 mm (wielbasis)
1.240 kg
50 l (benzine)
395 / 1.291 l (bagage)
Prijzen
€ 26.095 (NL)
n.b. (B)
Vonnis:
Een in alle opzichten meer dan bekwame middenklasser. Hier kun je je, ook vanwege die nauwelijks weerstaanbare zeven jaar garantie, geen buil aan vallen. Wij wachten stiekem toch nog even op de komende ProCeed, maar wil je deze: doen
Reacties